خيز ترامپ براي ٢٠٢٤

آرمان ملی- امید کاجیان: دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا با بیان اینکه اگر تصمیم بگیرد که در سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات نشود پایگاه حامیانش «خشمگین» خواهند شد، گفت اگر خودش نامزد نشود «روزی» خواهد گفت که به نظرش چه کسی باید نامزد حزب جمهوریخواه شود. او درباره حضورش در انتخابات این گونه بیان داشته: اگر تصمیم بگیرم که نامزد انتخابات نشوم، فکر می‌کنم پایگاه حامیانم خیلی عصبانی شوند. آنها خیلی عصبانی خواهند شد. فکر می‌کنم تعدادی از افراد هستند که خیلی خوب باشند (برای نامزدی). اما الان خیلی زود است. گفتن آن، خیلی خیلی زود است. اظهارات ترامپ البته که دوپهلوست و او هر دو شکل تصمیم‌گیری‌اش در انتخابات را مطرح ساخته است. از سویی با بیان اینکه حامیانش در صورت عدم کاندیداتوری از او عصبانی می‌شوند به نوعی خواست بقیه و مسئولیتش برای حضور دوباره در انتخابات را گوشزد می‌کند و عزم و آمادگی‌اش به‌واسطه هواداران را به رخ می‌کشد و هم برای معدود دفعاتی اینبار از گزینه جایگزین خودش نیز سخن می‌راند. اظهارات ترامپ از این بابت که گفته تعداد افراد خیلی خوبی برای نامزدی انتخابات وجود دارند می‌تواند نوعی عقب نشینی از موضع‌های سفت و سخت او بعد ازانتخابات 2020 و نتایج آن باشد زمانی که ترامپ با اطمینان از بازگشت خیلی زود خود به انتخابات سخن می‌گفت. این یعنی ترامپ شاید مثل آن چند ماه قبل دیگر برای ریاست جمهوری 2024 مطمئن نیست و البته باز هم با پیش کشیدن عصبانیت حامیانش از عدم کاندیداتوری‌اش به نوعی به احساس تکلیف کردنش برای نامزدی هم اشاره می‌کند. اما آنچه که ترامپ را برای سال 2024 مردد کرده چیست؟
 دلیل تردیدهای ترامپ 
ترامپ در آمریکا دشمن شماره یکی به نام رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد، رسانه‌هایی که در طول 4 سال ریاست جمهوری او به انواع مختلف علیه او بودند و تلاش کردند تا تصویری بسیار منفی از او نزد افکار عمومی بسازند، برخی مدیران این رسانه‌ها اما پا را از این فراتر گذاشته و حساب‌های او در شبکه‌های اجتماعی را نیز مسدود کردند. موضوعی که اساسا آزادی بیان ادعایی این رسانه‌ها را زیر سوال برد آن هم در حالی که  چنین رفتاری بعضا با چهره‌هایی در این شبکه‌ها که عملا دست به تهدید و ترور و... می‌زدند نشد اما ترامپ را حذف کردند. مسأله‌ای که عملا ترامپ را به فکر راه اندازی شبکه‌ای اجتماعی توسط خودش انداخت. رئیس جمهور سابق آمریکا می‌داند که در صورت ورود به انتخابات 2024 دوباره رسانه‌ها او را مورد هدف خود قرار خواهند داد و تخریبش می‌کنند. تخریبی که قطعا در زمان مبارزات انتخاباتی 2024 شدت عجیبی می‌گیرد و فراتر از همه حملات و تخریب‌های تا به امروز علیه اوست. رسانه‌ها چه بسا عامل محرومیت وی از ریاست جمهوری و یا شکستش باشند. مشکل دیگر ترامپ اما در این است که او در سال 2020 موضوع تقلب و تخلف در انتخابات را مطرح ساخت و اینکه همین تقلب‌ها باعث شکست او شده است. ادعایی که آنقدر جدی مطرح شد تا حتی به حمله طرفدارانش در ساختمان کنگره منجر شد و حالا اگر او در انتخابات 2024 بازنده باشد، دیگر هم نمی‌تواند ادعای تقلب داشته باشد و هم اینکه ادعاهای او و جنجال‌هایش بر سر انتخابات 2020 نیز به کلی نفی و یا دروغ استنباط می‌شود و این قطعا به زیان ترامپ تمام خواهد شد. به عبارتی شکست در انتخابات 2024 برای ترامپ دو شکست محسوب می‌شد و نه یکی. یکی شکست در سال 2024 و دیگری شکستی که با توجه به وقایع بعد از انتخابات 2020 متوجهش خواهد شد و برای همیشه او را نزد افکار عمومی در عرصه سیاست که هیچ شاید در عرصه تجارت نیز محو کند.  
 آنچه ترامپ را ترغیب می‌کند 
اما در سویی دیگر چیزهایی هم هستند که ترامپ را برای حضور در انتخابات مصمم می‌کنند. یکی از آنها شخص بایدن و نحوه عملکرد اوست. بایدن گفته برای 2024 نیز نامزد می‌شود، این در حالی است که درهمین مدت ریاست جمهوری‌اش به دلیل عملکرد او به ویژه در سیاست خارجه از جمله خروج از افغانستان و حکمرانی طالبان در آنجا، مسأله برجام و... به‌شدت مورد انتقاد است. در عرصه سیاست داخلی نیز همین‌طور. نظرسنجی‌های اخیر بیانگر کاهش شدید محبوبیت بایدن است. چیزی که برای ترامپ که با اختلاف بسیار پایین رای از بایدن باخته بود، بیانگر پیروزی او در انتخابات 2024 درصورت حضورش در انتخابات خواهد بود. اما این همه ماجرای بایدن نیست. رئیس جمهور فعلی آمریکا روز به روز سلامتی‌اش مورد پرسش بیشتر قرار می‌گیرد. فراموش کردن اسامی شخصیت‌ها و جملات، افتادن‌های برزمین، حرکات عجیب و غریب مانند خارج شدن باد معده و یا سلام و احوال‌پرسی با خودش و یا ترک کردن یکباره جایی و دوباره برگشتن، گم کردن مسیر درب کاخ سفید و... صلاحیت او برای ریاست جمهوری را با اما و اگرهای بسیاری روبه رو کرده، هرچه هست اینکه این رفتارها بر اظهارات ترامپ که به او می‌گوید جو خواب‌آلو صحه می‌گذارد. از سویی دیگر همان‌طور که شکست ترامپ در انتخابات 2024 بیانگر صحت شکست او در 2020 می‌تواند ارزیابی شود پیروزی در انتخابات 2024 نیز بیانگر صحت اظهارات او در تقلب در انتخابات 2020 خواهد بود. از این‌روست که امروز ترامپ در دو راهی سختی از این بابت قرار دارد. اما به هر حال برخی گمان می‌‌کنند تا او به جای خود فردی را انتخاب کند که اگر پیروز میدان شد این پیروزی به نام ترامپ ثبت شود و اگر پیروز نبود، ترامپ خود را از خطرات و اتهامات بعد از شکست برهاند. نکته‌ای که مشخص است این که ترامپ ظرفیت بالایی از حامیان را دارد که اگر خودش نیز نیاید می‌تواند آنها را به سمت فردی که از او حمایت می‌کند بکشاند. اما چه هواداران وی کاری کنند تا شخص وی به عرصه بازگردد و یا فرد مورد حمایتش پیروز انتخابات 2024 شود، مطمئنا خبر خوبی برای کسانی نیست که این‌روزها در وین به فکر احیای برجام هستند‌.