انصارالله کنترل مهم‌ترین پایگاه القاعده در جنوب مأرب را به دست گرفت

 
انقلابیون یمن روزبه روز به پیروزی نهایی نزدیک می‌شوند. از یک طرف انصارالله با حملات موشکی و پهپادی به عربستان، آل‌سعود را در تنگنا قرار‌داده است و از سوی دیگر سرعت پیشروی انقلابیون یمن در استان‌های یمن نبرد را به روزهای حساس خود رسانده است. آل‌سعود پس از شکست‌های پی‌در‌پی در استان مارب دست به دامن تروریست‌های القاعده شد. بارها اسناد زیادی از حضور تروریست‌ها در جبهه‌های نبرد درمارب منتشر شده است و حتی القاعده خود نیز به این امر اعتراف کرده است. اما این ترفند نیز به کمک آل‌سعود نیامده و انصارالله تروریست‌های القاعده را نیز یکی پس از دیگری تار و مار کرده و در حال پیشروی است.
درهمین راستا، منابع قبیله‌ای در استان «مأرب» یمن به «وکاله الصحافه الیمنیه» گفتند، نیروهای صنعاء پس از درگیری‌های شدید با نیروهای ائتلاف متجاوز موفق شدند کنترل پایگاه «کری» مهم‌ترین و بزرگترین پایگاه القاعده در «وادی عبیده» در جنوب مأرب را دست بگیرند. در ادامه این گزارش آمده، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر زرادخانه بزرگ سلاح و مهمات در این پایگاه نیز مسلط شدند؛ القاعده قصد داشت هنگام تسلط کامل نیروهای صنعاء بر مأرب از این سلاح‌ها برای عملیات‌های تروریستی در مأرب استفاده کند.
حزب «اصلاح» (وابسته به دولت مستعفی) در فوریه گذشته بیش از ۱۵۰ عنصر القاعده را از استان «حضرموت»، ۱۰۰ عنصر را از استان البیضاء و ۷۰ القاعده‌ای دیگر را از «ابین» وارد مأرب کرد. هفته گذشته شبکه «المیادین» به نقل از منابع میدانی اعلام کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سلسله کوه‌های «البلق الشرقی» را که در خط تماس با شهر مأرب قرار دارد، آزاد کردند. بر اساس این گزارش، این ارتفاعات، آخرین مکان مرتفع برای دفاع از شهر مأرب از سمت جنوب شرقی است.


در همین ارتباط، «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن با تایید نزدیک شدن به ساعات تعیین‌کننده در شهر مارب، گفت: «نیروهای مسلح یمن تحت فشارهای مردمی قرار دارند و از آنها خواسته می‌شود این شهر را آزاد کنند».
اشتباه جنگنده سعودی
از سوی دیگر، و به نوشته وبگاه الخبرالیمنی در تازه‌ترین مورد، یک جنگنده ارتش سعودی محل تجمع شبه‌نظامیان دولت منصور‌هادی را در منطقه «وادی عبیده» در استان مأرب هدف قرار‌داد که چندین کشته و زخمی بر جا گذاشت. منطقه وادی عبیده در جنوب استان مأرب روز گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی با تروریست‌های القاعده بود و سرانجام نیروهای دولت صنعاء توانستند کنترل پایگاه «کری» مهم‌ترین و بزرگترین پایگاه القاعده در این منطقه را دست بگیرند. در تاریخ ۱۴ آبان نیز یک جنگنده ارتش سعودی مواضع شبه‌نظامیان خودی را در منطقه «الفلج» در جنوب استان مأرب هدف قرار‌داد که ده‌ها کشته و زخمی در پی داشت.
همچنین سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شامگاه جمعه، از سرنگونی یک پهپاد ساخت آمریکا در خاک این کشور خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «پدافند هوایی ما -به لطف خداوند- توانست یک پهپاد جاسوسی ساخت آمریکا از نوع اسکن ایگل (Scan Eagle) را سرنگون کند.»
یحیی سریع اضافه کرد که این پهپاد که در حال انجام عملیاتی خصمانه در استان مأرب بوده، در آسمان شهرستان «صراوح» ساقط شده است. سریع همچنین گفت که این پهپاد جاسوسی آمریکایی با یک سلاح مناسب سرنگون شده است. با این حال، او اشاره‌ای به نام این سلاح نکرد. این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که ارتش طی هفته‌های گذشته از سرنگونی چندین پهپاد جاسوسی سعودی در بخش‌های مختلفی از خاک یمن خبر داده است.
تحلیل الاخبار از جنگ یمن
با وجود تشدید حملات و عملیات‌های هوایی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه آن‌چه که ادعا می‌کند کارگاه‌های ساخت موشک و پهپاد و انبارهای آن است؛ حملات یمن به عمق خاک سعودی ادامه دارد و سرنگونی هواپیماهای جاسوسی ائتلاف متجاوز در داخل یمن سرعت و افزایش یافته است. تحولاتی که نشانه‌های متعددی دارد، شاید برجسته‌ترین آن این باشد که پیشنهادات صنعاء برای برقراری آتش‌بس هوایی متقابل با ریاض ممکن است برای مدت زیاد و نامحدودی روی میز دوام نیاورد. روزنامه الاخبار لبنان با انتشار یادداشتی با این مضمون به قلم «رشید الحداد»، نوشت: «بر خلاف سال‌های گذشته، پدافند هوایی نیروهای صنعاء اکنون قادر است هواپیماهای جاسوسی پیشرفته ائتلاف سعودی و اماراتی ساخت آمریکا و چین را با سرعت بالایی سرنگون کند. این چیزی است که ناظران از آن به عنوان تحولات چشمگیری که از سال ۲۰۱۷ به تدریج در سامانه رهگیری این پهپادها رخ داده و نیز وارد شدن سلاح‌های جدید در پدافند هوایی یمن سخن به میان می‌آورند. امری که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز آن را تأیید می‌کند.»
سرتیپ سریع، چهارشنبه پیش از انهدام دومین پهپاد جاسوسی CH4 ائتلاف سعودی با یک موشک زمین به هوا، بدون اشاره به نوع موشک مذکور خبر داد. این اطلاعیه ساعاتی پس از نشست خبری دیگری منتشر شد که در آن به خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی «اسکن ایگل» ساخت آمریکا در حریم هوایی استان مأرب اشاره شده بود. این امر تعداد هواپیماهای جاسوسی را که نیروهای صنعاء طی چند ماه گذشته منهدم کرده‌اند، به ۱۹ فروند افزایش داد. پهپادهایی که برخی از آنها بسیار گران است و ائتلاف را وادار کرد که لاشه این پهپادهای خود را با چندین حمله هدف قرار دهد.
در همین راستا، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده آن طی پستی در توئیتر تأیید کرد که توانمندی‌های نیروهای مسلح یمن از جمله پدافند هوایی دائما در حال پیشرفت است. آخرین دستاوردهای میدانی در سرنگونی دو پهپاد اسکن ایگل ساخت آمریکا و یک پهپاد ساخت چین گواه این پیشرفت است. وی هشدار داد که دشمن باید متوجه شود که چاره‌ای جز اعلام توقف تجاوز و رفع محاصره ندارد.
به نوشته الاخبار، این اظهارات به عنوان نشانه‌ای از قصد صنعاء برای تشدید عملیات خود در این زمینه دیده‌ می‌شود که در را به روی امکان احیای معادله «توقف بمباران در ازای توقف حملات» که انصارالله در پیش گرفته بود، می‌بندد که انصارالله پیشنهاد آن از طریق میانجی عمانی در اواخر ژوئن و اوایل جولای مجدد مطرح کرد. در این زمینه، منابع آگاه در صنعاء تأیید می‌کنند که ارتش و کمیته‌های مردمی پس از عملیات هفتم دسامبر، بدون توقف حملات خود علیه اهداف حساس نظامی و اقتصادی در عمق خاک سعودی را ادامه داده‌اند. در حالی که اخباری نیز از قرار گرفتن شهر «نئوم» و تاسیسات اقتصادی جدید سعودی‌ها در فهرست بانک اهداف نیروهای صنعاء منتشر می‌شود.