بانک‌هایی که تسهیلات ساخت مسکن ندهند به دستگاه قضا معرفی می‌شوند

  به گزارش خبرگزاری مهر، اگرچه بنا بر اعلام بانک مرکزی، تا کنون هم آئین‌نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ درخصوص سهمیه هر بانک از محل تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن، تعیین و به آنها ابلاغ شده و هم آئین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن را شورای پول و اعتبار تصویب و از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است، اما تا کنون خبری از پرداخت این تسهیلات نیست و گفته شده تنها بانک عامل بخش مسکن از محل آورده‌های متقاضیان طرح ملی مسکن و همچنین منابع تسهیلاتی که برای طرح اقدام ملی مسکن تأمین شده بود، حساب سازندگان را شارژ کرده است.
از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر راه و شهر‌سازی نیز بر اساس قانون جهش تولید مسکن از جریمه مالیاتی بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی سر باز بزنند، خبر داده است که به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این قانون باشد؛ اما لازم است ضمانت‌های محکم‌تری در این خصوص اتخاذ شود.
در همین زمینه رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس یازدهم، اعطای تسهیلات بخش مسکن را لازمه تحقق وعده رئیس‌جمهور دانست و گفت: ضمانت اجرایی آن نظارت مجلس و دستگاه‌های نظارتی هستند. هنگامی که مجلس در بودجه، بانک مرکزی را مکلّف می‌کند که چنین تسهیلاتی دهد، بانک مرکزی هم باید بانک‌ها را موظف کند تا این کار صورت گیرد. اگر بانک‌ها و مجموعه‌های دولتی به این طرح عمل نکنند، مجلس و دستگاه قضا به این امر ورود پیدا کرده و با خاطیان برخورد می‌کند.
وی به مسئله‌ اشتغال‌زایی هم اشاره و اظهار کرد: به دنبال ساخت مسکن نیازمند ماشین‌آلات، سیمان، آهن، کارگر، مهندس و... می‌شویم که این یعنی ایجاد شغل. کارخانه سیمان، فولاد و پنجره‌‌سازی و سایر کارخانه‌های مرتبط در کنار هم شروع به فعالیت بیش‌تر می‌کنند و شغل‌ها هم مستمر می‌شود. با ساخت مسکن ۲۵۰ تا ۲۰۰ شغل راه می‌افتد و این خیلی در اقتصاد کشور مهم است. این مسئله در سفره مردم تأثیرگذار است و به دنبال آن امر ازدواج که در جامعه ما کم رونق شده است، رونقی به خود می‌گیرد.


ظرفیت شهرهای جدید
بر اساس نهضت ملی مسکن، قرار است 610 هزار واحد در شهرهای جدید ایران ساخته شود. یکی از مولفه‌های مهم برای عملیاتی کردن این برنامه تامین اراضی مورد نیاز است که به گفته معاون وزیر راه و شهر‌سازی مشکلی در این زمینه در شهرهای جدید وجود ندارد.
حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از بسیج امکانات شهرهای جدید برای ساخت ۶۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: رشد جمعیت شهرهای جدید ۱۲ برابر کلانشهرهاست.
وی با اشاره به برنامه استفاده از فناوری‌های جدید ساخت و ساز هم بیان کرد: به تازگی با وزارت دفاع که در حوزه صنعتی‌‌سازی سرمایه‌گذاری کرده مذاکراتی داشته ایم و قرار است که تعدادی به عنوان پایلوت با همکاری آنها شروع کنیم.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی افزود: آقای وزیر در
صنعتی ‌سازی بر سه مولفه کیفیت، قیمت و سرعت تأکید کرده و اگر کسی بتواند در این سه حوزه رقابت بکند، متقاضی استفاده از توانایی او هستیم. در جلسه‌ای که به اتفاق وزیر راه و شهر‌سازی این موضوع مطرح شد، آقای وزیر هم استقبال کرد و گفت اگر تکنولوژی وارد کنید از شما حمایت می‌شود و با شما کار می‌کنیم ولی این سه تا شرط قطعا بایستی وجود داشته باشد. ما قرار نیست که تکنولوژی را وارد بکنیم قیمت تمام شده را بالا ببریم، لذا این یک نکته کلیدی است.
گفتنی است تا کنون حدود دو میلیون نفر در نخستین فراخوان نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. البته هنوز امکان ثبت‌نام در بسیاری از شهرها فراهم نشده است.
در همین زمینه علیرضا سلیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای مردم در 400 شهر وجود ندارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: موضوع باز شدن همه شهرهای کشور برای ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را به رئیس‌جمهور اطلاع دادم، در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور مسئله محدودیت ثبت‌نام مسکن برای 400 شهر را مطرح کردم و ایشان هم قول دادند در اسرع وقت مسئله را حل کنند.