روزنامه سعودی: ایران در مذاکرات وین از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است

 
سرویس سیاسی-

دور جدید مذاکرات ایران و 1+4 برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا در سطوح مختلف وین در جریان است.


هفتمین دور مذاکرات برجامی،
8 آذرماه جاری آغاز و پس از وقفه چند روزه مجددا از روز پنجشنبه
از سر گرفته شد. جمهوری اسلامی ایران 10 آذرماه دو پیش‌نویس پیشنهادی یکی درخصوص رفع تحریم‌ها و دیگری درباره موضوعات هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه داد تا طرف‌های دیگر پاسخ‌ها و پیشنهادات خود را ارائه کنند.
تیم ایرانی به ریاست علی باقری از روز جمعه علاوه‌بر جلسات کارشناسی در سطوح مختلف با طرف‌های برجام در حال گفت‌وگو و رایزنی هستند.
روزنامه سعودی الشرق الاوسط دیروز شنبه در گزارشی از روند مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین، نوشت که طرف‌های مذاکره‌کننده وارد گفت‌و‌گوهای عمیقی درخصوص پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران شده‌اند.
این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک در وین نوشت: «ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده و پیش‌نویس جدیدی غیر از آن‌چه هفته گذشته عرضه کرد، ارائه نکرده است. اختلافات همچنان زیاد است و در روزهای پیش‌رو روشن می‌شود که آیا امکان حل آنها وجود دارد یا نه.»
الشرق الاوسط همچنین مدعی شد که هیئت ایرانی موافقت کرده که مذاکره بر اساس محتوای پیش‌نویسی که تا ۲۰ ژوئن مورد توافق قرار گرفته بود، ادامه پیدا کند. ادعایی که روز گذشته خبرگزاری رویترز نیز به آن پرداخت و با تکذیب یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران مواجه شد.
به گزارش فارس، این روزنامه سعودی همچنین مدعی شد که طرف‌های مذاکره‌کننده در روز گذشته بر سر تفسیر «نقطه شروع» مذاکرات اختلاف نظر دارند و هنوز کاملا مشخص نیست که ایران خواستار مذاکره دوباره بر سر چه مقداری از پیش‌نویس گذشته است. در این راستا یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران شب گذشته به ایرنا گفت که متن شش دور قبلی مذاکرات وین قابل احترام است اما چون بر سر آن توافق نشده، قابل مذاکره خواهد بود. بر همین اساس بندهایی از متن که مغایر با توافق ۲۰۱۵ است و یا تامین‌کننده آن نیست، باید تغییر کند.
باقری: رفتار مسئولانه ایران برجام را زنده نگه داشته است
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین جمعه شب در پیامی توئیتری اعلام کرد که در دیدار با وزیر امور خارجه اتریش بر این واقعیت که بقای برجام مرهون رفتار مسئولانه ایران است، تأکید کرده است.
علی باقری در توئیتر نوشت: «در دیدار دوستانه با وزیر خارجه جدید اتریش بر جدیت و حسن‌نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کردم. رفتار مسئولانه ایران توافق را زنده نگه داشته است. فضا‌سازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند خللی در جدیت مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت کند، وارد کند.»
مرندی: مواضع اروپایی‌ها
مقداری تغییر کرده است
«محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین گفت که پیش‌نویس‌های جدید ارائه شده از سوی هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین، تکمیل‌کننده پیش‌نویس‌های سابق است.
او گفت که هیئت ایرانی پیش‌نویس‌های جدید را به این دلیل ارائه کرده است که طرح‌های قبلی به نوعی کامل نبود.
مرندی همچنین گفت که مواضع اروپایی‌ها در قبال پیش‌نویس‌های ارائه شده هیئت ایرانی مقدار کمی تغییر کرده است. وی تأکید کرد که این تغییر موضع نشانه خوبی است، اما می‌بایست طرح نهایی، حقوق کامل ایران را به رسمیت بشناسد.
یک منبع مطلع: نخستین پیروزی ایران
در نبرد وین رقم خورد
در همین خصوص خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع مطلع نوشت: سه کشور اروپایی عضو برجام که بعد از ارائه پیشنهادهای ایران واکنش‌هایی منفی را اتخاذ کرده بودند، از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و وارد مذاکره درباره پیشنهاد‌های ایران شدند.
این منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این مذاکرات را نخستین پیروزی ایران در نبرد وین خواند و افزود: در این دور طرف‌های غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شدند.
وی در عین حال به تلاش‌هایی که سه کشور اروپایی در این مدت در راستای تخریب روند مذاکرات با سه هدف مشخص امتیازگیری از چین و روسیه، امتیازگیری از ایران و امتیازگیری از اتحادیه اروپا به نمایندگی انریکه مورا و جوزپ بورل صورت دادند نیز اشاره کرد و گفت که شنیده‌‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا از فشار اعمالی از ناحیه سه کشور اروپایی به شدت ابراز نارضایتی کرده است.
به گفته این منبع مطلع پس از شکست آمریکا و شرکایش در همراه ‌سازی کشورهای منطقه همچون ترکیه و امارات عربی متحده و همچنین چین و روسیه (دو شریک همسوی ایران در مذاکرات) و پس از شکست آمریکا در افزایش فشار تحریمی و تاثیرگذاری بر ایران از طریق معتبر‌سازی تهدید، طرف‌های غربی بیش‌تر به میز مذاکره فکر می‌کنند تا همراهی با آمریکا.
مقام ارشد اروپایی:
مذاکرات وین در مسیر منطقی
در حال پیش رفتن است
«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در رشته توئیتی گزارش داد که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت تصورش این است که مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیش رفتن است.
وی در این خصوص نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا درخصوص گفت‌وگوها اظهار داشت «تصور من این است که ما درست در مسیر کاملاً منطقی مذاکرات پیش می‌رویم. انتظار می‌رفت که یک دولت جدید، یک هیئت جدید (ایرانی) چند روز را در آغاز این دور جدید (مذاکرات در وین) به بیان نکات سیاسی خود اختصاص دهد... آنها این کار را کردند. و بعد وارد جزئیات بیش‌تر شدیم. اکنون تقریباً همه ما در حال مشارکت بیش‌تر در جزئیات بیش‌تر مذاکرات هستیم.» مقام ارشد مذکور سپس با اشاره به اینکه ۷ یا ۸ نکته هنوز در متن ژوئن (متن شش دوره قبل) باز است (به سرانجام نرسیده)، گفت: بدیهی است که متن ۲۰ ژوئن زمینه مشترک کار است اما این مانع نمی‌شود که هر هیئتی پیشنهادهای خود برای تغییر را ارائه کند.»
ریابکوف: همه خواستار احیای برجام هستند
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو اعلام کرد که تمامی شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به سمت احیای کامل توافق هسته‌ای با ایران حرکت می‌کنند.
ریابکوف توضیح داد: «همه کشورهایی که پس از وقفه فنی به وجود آمده در رایزنی‌های مربوط به احیای برجام در نشست کمیسیون مشترک تاریخ 9 دسامبر (18 آذرماه) در وین و همچنین طرف آمریکایی که با تصمیم دولت دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافقنامه خارج شده بود، همگی تأیید می‌کنند و روز پنجشنبه بار دیگر ثبت شد که قصد بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را داشته و دقیقاً در جریان مذاکرات وین روی این مسئله متمرکز خواهند بود. منبع اراده سیاسی از طرف ما قابل توجه بوده و من اطمینان دارم که هیچ یک از طرفین رایزنی‌های کنونی در وین علاقه‌مند نیست که توافق هسته‌ای با ایران فرو پاشیده شود. ما اکنون در حال کار برای تأمین ادامه روند مذاکرات، با تکیه بر نتایج به دست آمده در شش دور قبلی آن هستیم.» به گزارش تسنیم، این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: «در حال حاضر شرایط پیچیده‌تر از قبل شده، ولی این مسئله دلیلی برای تسلیم شدن نیست. ضروری است که روی مسائل مربوط به هماهنگی اقدامات همه طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات وین درباره احیای برجام کار شود و طرف روس آمادگی دارد تا به این مسئله کمک کند.»
به گفته وی، در این راستا پیشنهادات و نظریات مضاعفی وجود دارد که در حال کار است و گفت‌وگوهای سیاسی عادی و کار چندجانبه از هم اکنون آغاز شده و روسیه فعالانه در آنها مشارکت خواهد داشت.
اولیانوف: مذاکرات وین ادامه دارد
و کارشناسان روی متن توافق نهایی کار می‌کنند
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد کارشناسان ایران و 1+4 در حال حاضر روی سند نهایی توافق کار می‌کنند.
اولیانوف نوشت: «مذاکرات وین در جریان است. کارشناسان روی متن یک سند نهایی [توافق] کار می‌کنند. این کار مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی است اما مشارکت‌کنندگان نتیجه‌گرا هستند.» وی پیش از این هم در پیامی توئیتری اعلام کرده بود که مذاکره‌کنندگان توانسته‌اند برخی سوءتفاهماتی که هفته گذشته پیش آمده بود را برطرف و کار عملی برای دستیابی به توافق را آغاز کنند.
گروسی: برنامه هسته‌ای ایران
پیشرفت زیادی کرده است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با الجزیره گفت که این نهاد به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایش در تاسیسات کرج است.
مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی اضافه کرد: «نیازمند ارزیابی اوضاع با ایران هستیم و برنامه هسته‌ای این کشور بسیار پیشرفت کرده و غنی‌‌سازی با خلوص 60 درصد انجام می‌شود.»
به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید خود مدعی شده است که ایران استفاده از آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت فردو را آغاز
کرده است.
از طرف دیگر، آژانس حدود دو هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».