توافق بزرگ اصلاح‌طلبان در شورای شهر!

آرمان- احسان اسقایی: روزگذشته منتخبان شورای پنجم به اتفاق آرا تصویب کردند که هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر تهران تا پایان دوره‌کاری شورای پنجم حق خارج شدن از آن را ندارند؛ اقدامی که با واکنش مثبت از سوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و همچنین بدنه اجتماعی جریان اصلاحات روبه‌رو شد. با این اقدام تجربه تلخ شورای اول تکرار نخواهد شد و شورای عالی اصلاحات نیز سربلند از آرایش لیست شورای شهر بیرون آمد. محسن هاشمی، نفر اول شورای شهر با اختلاف قابل توجهی از سوی مردم به شورای شهر راه یافته بود و به دلیل تخصص در حوزه مدیریت شهری و تجربه کافی در این زمینه از سوی اقشار مختلف به منظور استعفا از شورای شهر ترغیب می‌شد؛ مساله‌ای که با شیطنت برخی رسانه‌‌‌ای شد. اما هماهنگی کامل اعضای شورای شهر تهران موجب شد که منتخبان شورا طی بیانیه‌ای از عدم خروج خود از شورای شهر تهران خبر دهند.
توافق بزرگ
روگذشته بهاره آروین، منتخب شورای پنجم در کانال تلگرامی خود نوشت: به پاس احترام به رأی مردم و امانتداری در مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته‌اند و با تاکید بر پایبندی به میثاق‌نامه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در یک توافق جمعی متعهد شدند در طول ۴ سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ‌گونه مسئولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد، برعهده نخواهند گرفت.
سکوت محسن هاشمی


شورای پنجم پیش از آغاز فعالیت با چالش انتخاب شهردار از میان اعضای شورا مواجه شد. به عبارت دیگر چنین عنوان شد که محسن هاشمی که بالاترین رأی را در انتخابات شورای شهر تهران داشته، کاندیدای شهرداری تهران است. آنها چنین عنوان کردند که محسن هاشمی برگه‌ای را امضا کرده که یکی از بندهای آن عدم خروج از شورا برای پذیرفتن مسئولیت دیگر است، اما در مورد ثبت امضای محسن هاشمی ابهام وجود دارد و او نیز برای حفظ آرامش شورا سکوت را بر هر گزینه‌ای ترجیح می‌دهد که همین رویه سبب شد تا برخی برای القای این موضوع تلاش کنند که محسن هاشمی ‌درصدد رفتاری خلاف تعهد است! در چنین فضایی محسن هاشمی بارها سعی کرد مانع از آن شود که بحث انتخاب شهردار شورای شهر پنجم را تحت تاثیر قرار دهد، چنان‌که هر زمان از او درباره تصمیمش برای حضور بر کرسی شهردار تهران سوال شد، پاسخ داد: «من از همه شما بزرگواران تقاضا دارم همان‌طور که در انتخابات متین حرکت کردید و سعی کردید با رعایت اخلاق، انتخاباتی پرشور داشته باشید، از این به بعد نیز این رویه را ادامه دهید و نگذارید که این مباحث ناخواسته به سمتی رود که باعث اختلاف در شورای شهر شود.» دیروز هم محسن هاشمی از رأی‌دهندگان به مصوبه‌ای بود که بر مبنای آن، در طول ۴ سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ‌گونه مسئولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد، بر عهده نخواهند گرفت.
شهردار تهران
در طول یک ماه گذشته گزینه‌های زیادی از سوی رسانه‌ها برای تصدی شهرداری تهران معرفی شد. پیروز‌ حناچی، حبیب‌ا... بی‌طرف، صفایی فراهانی، حسین مرعشی و محمود حجتی گزینه‌هایی بودند که از آنها یاد می‌شد، اما با منتفی شدن خروج محسن هاشمی از شورای شهر بلافاصله انگشت‌ها به سوی مشاور رئیس‌جمهور به‌عنوان گزینه شهرداری تهران رفت. محمدعلی نجفی در مورد احتمال شهردار شدنش گفت: در بين اعضاي جديد شوراي شهر وقتي صحبت از كانديداهاي بالقوه براي شهرداري تهران مطرح بوده، اسم من هم مطرح شده است. محمدعلی نجفی درحاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براي كابينه هنوز پيشنهادي به من نشده است. او درعین حال گفت: اگر پيشنهادي براي شهرداري تهران داشته باشم، به آن فكر مي‌كنم. همچنین گزینه مطرح دیگر که به اندازه نجفی احتمال شهردار شدنش وجود دارد، محمود حجتی، وزیر کشاورزی روحانی است. او که تجربه اجرایی خوبی در سه دولت اصلاحات، سازندگی و تدبیر و امید دارد، می‌تواند تحولات خوبی در شهر تهران رقم بزند. هرچند حسن مرعشی نیز به‌عنوان دیگر کاندیدای شهرداری تهران مطرح شده، اما برخی مشکلات بر سر راه او احتمالا مرعشی را از گزینه‌های شورای شهر حذف خواهد کرد.
از رقابت تا اتحاد
تمامی گزینه‌هایی ‌که نامشان تا این لحظه به‌عنوان شهردار تهران مطرح شده است، نزدیک به دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی هستند. نماینده حزب اتحاد در بین گزینه‌های شهردار تهران محمود حجتی است و نماینده حزب کارگزاران سازندگی مرعشی و نجفی هستند. حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی بیشترین اعضا را در شورای شهر دارند. هرچند بین اعضای این دو حزب همدلی وجود دارد، اما رقابت سالم برای تصدی این پست از سوی این دو حزب را نیز نمی‌توان کتمان کرد؛ رقابتی که البته شاید هیچ‌گاه شدید نشود و هر دو طیف سیاسی شورای شهر بر سر گزینه سوم به توافق برسند. علی افشانی، استاندار فارس، گزینه‌ای است که شاید این دو طیف بر سر شهردار شدن او به توافق دست یابند. او دارای روحیه میانه‌رو و اعتدالی است که توانست در استان فارس دوران آرام و موفقی را رقم بزند. اکنون برخی از اعضای شورای شهر او را گزینه مطلوب برای شهرداری تهران معرفی می‌کنند. البته در گمانه‌زنی درباره کابینه دوازدهم از او به‌عنوان گزینه مطلوب برای وزارت راه و شهرسازی هم یاد می‌کنند.
صادق زیباکلام:
از رقابت کارگزارانی‌ها و«اتحادی‌ها» گریزی نداریم
صادق زیباکلام روز گذشته در گفت‌وگو با «آرمان» اظهار داشت: رقابت در درون اصلاح‌طلبان همیشه وجود داشته است. چه در مورد شورای شهر، چه در تهیه لیست نهایی نامزدهای شورا و یا حتی در رأی‌گیری برای هیات‌رئیسه مجلس بین گروه‌های اصلاح‌طلب رقابت بوده است. وی ادامه داد: عده‌ای این رقابت‌ها را محکوم می‌کنند و می‌گویند: این رقابت‌ها میان اتحادی‌ها و اصلاح‌طلبان دوم‌خردادی از یک سو و کارگزاران از سوی دیگر است. این رقابت اگر چه بعضا دارای هزینه‌هایی است، اما نمی‌توان آن را به‌طور کل کنار گذاشت. این استاد دانشگاه افزود: به هرحال لازمه دموکراسی وتوسعه سیاسی این‌گونه رقابت‌ها و اظهارنظرهاست. اگر قرار باشد که همه یک کلام را بگویند، دیگر مساله رقابت و آزادی عقیده و بیان بی‌معنا می‌شود. زیباکلام اضافه کرد: نباید خیلی از رقابت میان کارگزاران و دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب و حتی رقابت‌های درون اصلاح‌طلبان ناراحتی داشته باشیم. آنچه مسلم است، تصمیم جمعی است که همه باید بدان گردن بنهیم. زیباکلام تصریح کرد: مساله مهم این است که کارگزاران، اعتماد ملی، اتحاد و سایر جریاناتی که در ائتلاف اصلاح‌طلبان هستند، هدفشان این است که شهردار کسی باشد که همان‌طور که سابقا در مورد آقای مهندس محسن هاشمی گفتم، دو صفت مهندس هاشمی را دارا باشد. شخص مورد نظر نخست باید از نظر اجرایی دارای تجربه بسیار ارزنده‌ای باشد، مانند مهندس هاشمی که یکی از شاخص‌ترین مدیران اجرایی ما ظرف ربع قرن گذشته از جنگ تحمیلی بدین سو بوده است. ویژگی دوم آقای مهندس محسن هاشمی که حتما فردی که نهایتا به‌عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود، می‌بایست از آن برخوردار باشد، آن است که کارنامه آن شخص نیز باید همچون کارنامه مهندس هاشمی پاک پاک باشد. خدا می‌داند که اصولگرایان چه زمانی که او مدیرعامل مترو تهران بود و چه اکنون که معاون طرح و برنامه دانشگاه آزاد است، چه اندازه گشتند که یک مورد تخلف و جابه‌جایی در پرونده این ربع قرن مدیریت اجرایی محسن هاشمی پیدا کنند، اما کوچک‌ترین چیزی نیافتند. زیباکلام خاطرنشان کرد: هر فردی که شهردار می‌شود، صرف‌نظر از اینکه منتخب کارگزاران است یا منتخب دوم خردادی‌های سابق و اصلاح‌طلبان فعلی، باید این دو صفت را داشته باشد. از سویی تجربه بسیار موفق اجرایی مهندس هاشمی را داشته باشد و از سوی دیگ رمانند مهندس هاشمی پاک پاک باشد و از بعد از جنگ به این سو در تمام کارهای اجرایی یک نقطه مبهم از نظر مالی نباید در پرونده این فرد پیدا شود.