عقب نشيني امارات؛ - تهران دست بالاتري دارد

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: در روزهای اخیر هم‌زمان با پیشبرد مذاکرات احیای برجام، تحولات و تحرکات سیاسی زیادی در منطقه خاورمیانه نیز در حال رقم خوردن است که منجر به اجلاسیه روزهای گذشته در شهر ریاض شد. اجلاسیه که علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس، از مصر نیر دعوت شده بود تا در آن شرکت کند. اجلاسیه‌ای که عنوان شده بود با هدف هم سویی کشورهای عربی در راستای مقابله با ایران و ترکیه تشکیل شده است. آن چه که پیش از این اجلاسیه نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کرد و شاید یکی از علل تشکیل این جلسه باشد، تحرکات دیپلماتیک امارات بود که به دنبال نزدیکی به ایران، سوریه و ترکیه از یک سو و از سوی دیگر میزبان نخست وزیر اسرائیل بود. کشوری که به‌نظر می‌رسد در حال تلاش برای تبدیل شدن به یک قطب سیاسی دیگر در منطقه است. کشوری که مقامات آن در سفر به ایران به‌نظر می‌رسد خواسته‌هایی نیز داشته‌اند. در راستای بررسی آخرین تحولات منطقه خاورمیانه، «آرمان ملی» گفت‌وگویی با امیر موسوی، رایزن ایران در الجزایر داشته است که در ادامه می‌خوانید. 
 اجلاس ریاض در پشت پرده خود چه پیغام‌هایی برای منطقه داشت؟
اجلاس ریاض، چهل و دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس بود و بن سلمان بیش از این اجلاس به کشورهای منطقه نیز سفر کرده بود. بن سلمان به نحوی احساس تنهایی کرده بود و با این سفر و وعده‌های همکاری که داد به‌نحوی به دنبال حامی برای خود بود. باید توجه داشت که مشارکت در اجلاس ریاض در سطح بالایی نبود و فقط سران دو کشور در اجلاس ریاض حضور داشتند و سایر کشورها در سطح وزیر و معاون به ریاض آمده بودند. حتی امارات حاکم دبی را به این اجلاس فرستاد و شاهد بودیم که سلطان عمان و امیر کویت نیز به این اجلاس نرفته بودند. تلاش‌های عربستان در عرصه سیاسی موفقیت آمیز نبوده و به‌نظر می‌رسد که یک دلخوری نیز وجود دارد به این شکل که برخی کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند که آن‌چه عربستان می‌خواهد باید اجرایی شود و به همین علت دیگر به این اجلاس نرفته‌اند. سکوت قطر، عمان و کویت به این معناست که آن‌ها حوصله تنش با عربستان را ندارند و نمی‌خواهند وقت خود را در این زمینه صرف کنند. در عمل وحدت رویه در شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد و عملا این کشورها به سه دسته تقسیم شده‌اند. امروز کشورهایی همچون عربستان و بحرین خواهان درگیری با ایران هستند. کشورهایی همچون امارات و کویت خواهان محدودکردن و ضعیف کردن ایران هستند. دسته سوم نیز قطر و عمان هستند که خواستار همکاری با ایران بوده و روابط خوبی را نیز ترسیم کرده‌اند. این چند دستگی ریشه‌دار است و مربوط به دیروز و امروز نیست. عربستان از سال گذشته تا به امروز نیز در نظرات خود تغییراتی ایجاد کرده و مجبور است به سمت زندگی مسالمت آمیر با ایران و ترکیه پیش رود. هرچند این روند کند است اما به نظر می‌رسد که عربستان پیام جدیدی برای ایران دارد و در آینده نزدیک نیز احتمالا امیر قطر پیام بن سلمان را به ایران می‌آورد زیرا جلسات چهارگانه در بغداد نتیجه خاصی نداشته است و به همین علت برای پایان دادن به جنگ یمن با پیام جدیدی به سمت ایران می‌آیند. 
 پس از نشست‌های چهارگانه بغداد، دیداری میان مقامات ایران و عربستان برگزار شده است؟


صحبت‌هایی شنیده می‌شود که مقامات ایران و عربستان در اردن با یکدیگر دیدار کرده‌اند و موضوع آن نیز امنیتی بوده است. این صحبت از سوی هیچ یک از طرفین نه تایید شد و نه تکذیب شد. به همین علت بعید نیست که در واقع این دیدار صورت گرفته باشد. جلسات مشخصا برای رفع اختلاف میان ایران و عربستان ادامه دارد اما مذکرات علنی هنوز پس از نشست‌های چهارگانه در بغداد برگزار نشده است. از سوی دیگر مقامات عراقی عنوان کردند که بزودی دیدار رسمی پنجم در بغداد میان مقامات ایران و عربستان برگزار می‌شود که هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. 
 آیا امارات در حال اجرای سیاستی فریبکارانه در قبال ایران است تا ایران فرصت‌های بین‌المللی خود را از دست دهد؟
چنین فرضیه‌ای دور از ذهن است، زیرا طبق جلسه اخیری که میان ایران و امارات برگزار شده است، امارات از ایران تضمین‌های استراتژیک خواسته است و ایران نیز جواب رد به درخواست امارات داده است. طبق برخی شنیده‌ها ایران نیز در پاسخ گفته است که هیچ ضمانتی‌به امارات نمی‌دهد مگر اینکه امارات عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را ملغی کند و به تصرف بخش‌هایی از یمن پایان دهد. برخی بنادر و جزایر یمن امروز همچنان در تصرف امارات است و به نحوی پایگاه‌ها در این مناطق را به اسرائیل تحویل داده‌اند تا آن‌ها نیز بهره برداری کنند. بنابراین امارات اگر از ایران تضمین استراتژیک می‌خواهد باید در این دو حوزه تجدیدنظر کند. رابطه ایران و امارات فعلا با مذاکرات وین ارتباطی ندارد و ایران با قدرت در حال مذاکره در وین است. هیاهوی منطقه برای فشار بر ایران است اما امارات حرکتی فارغ از این رویه داشته است. در روزهای اخیر نقشه‌ای منتشر شده است که در آن صدها هدف وجود دارد و مشخصا توضیح داده شده است که ایران می‌تواند این اهداف را در صورت هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای هدف قرار دهد و انتشار این نقشه عملا مواضع را تغییر داده است. 
 لغو قرارداد نظامی آمریکا و امارات ارتباطی با این تحولات دارد؟
امارات به نحوی عصا را از وسط گرفته است و هم می‌خواهد ایران را حفظ کند و هم اسرائیل را داشته باشد. آمریکا در همین راستا می‌خواهد هیاتی به امارات بفرستد تا امارات را تهدید کند که تحریم‌ها را به صورت کامل علیه ایران اعمال کند زیرا به نظر می‌رسد برخی مبادلات مالی از سوی امارات برای ایران تسهیل می‌شود. امارات اما به این علت می‌خواهد قرارداد نظامی خود را با آمریکا لغو کند؛ زیرا تسلیحاتی که قصد خرید داشتند به مراتب از قدرت کم‌تری نسبت به آن چه که به اسرائیل فروخته شده است، بوده و در همین راستا آمریکا تلاش می‌کند تا بگوید تفاوت زیادی ندارند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی ضرورت دارد تا تسلیحات برتر را در منطقه داشته باشد.