شهردار مشهد طلبکار شد

صولت مرتضوی:
اصلاح‌طلبان علیه من پرونده‌سازی کردند!
شهردار مشهد طلبکار شد
آرمان:30 خرداد امسال، یعنی همین چند روز پیش بود که خبرگزاری تسنیم به ‌نقل از شهردار مشهد نوشت: «حکم انفصال از خدمت من کذب است.» صولت مرتضوی یکی از مردان احمدی‌نژاد بود که در سال 88 به‌عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت معرفی شد. پس از آن هم به مشهد رفت تا در قامت شهردار فعالیت کند، اما ظاهرا آرامش او ادامه نداشت. 30 خرداد 96 خبر رسید: «دیوان محاسبات کشور حکم انفصال از خدمت صولت مرتضوی شهردار مشهد را صادر کرد. دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن اعلام این خبر، علت صدور حکم علیه صولت مرتضوی را ممانعت شهردار مشهد از حسابرسی دیوان محاسبات عنوان کرد. دادستان دیوان محاسبات کل کشور گفت: دیوان محاسبات به علت ممانعت شهرداری مشهد از حسابرسی مالی این سازمان، حکم انفصال از خدمت شهردار مشهد را صادر کرد.» در همان روز دادستان دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به صدور حکم انفصال از خدمت برای شهردار مشهد و ابلاغ آن به وی و وزارت کشور به ایسنا گفت: «تقاضای اعاده دادرسی از سوی صولت مرتضوی امروز ارائه شده و با پذیرش این تقاضا از سوی حاکم شرع دیوان، اجرای حکم موقتا متوقف شده است.» شهرداری مشهد در واکنش به خبر محکومیت صولت مرتضوی به انفصال از خدمت از سوی دیوان محاسبات گفته بود که این حکم به شهردار ابلاغ نشده و صرفا یک رأی اولیه بوده است.


اصلاح‌طلبان مقصرند!
شهردار مشهد در جلسه دفاع از خود برای حکم انفصال از خدمت، مدعی شد که این اقدامات همه پرونده‌سازی اصلاحات علیه من است. گویی انتشار خبر انفصال از خدمت این شهردار نزدیک به جریان پایداری بهانه خوبی برای هجمه او به منتقدان سیاسی‌اش بود، چنان‌که روز پنجشنبه خبرنگاران را فراخواند و گفت: حدود یک سال و نیم پیش، از درون جریان اصلاحات به من خبر رسید که در جلسه‌ای که به ریاست یکی از سران فتنه در تهران تشکیل شده است، در رابطه با انتخابات آینده تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند. وی مدعی شد: در آن جلسه این آقا گفته که دولت روحانی سر موضوع حقوق‌های نجومی به گل نشسته است و ما املاک نجومی را در تهران مطرح کردیم که موجب شد ما تنفسی داشته باشیم. شهردار مشهد ادعا کرد: گفته بود که روی دو شهر تهران و مشهد تمرکز کنید، اما مشهد را با این مباحث نمی‌شد مورد دستاویز قرار دهیم؛ بر همین اساس شما انگ متخلف بودن را به پیشانی شهردار بچسبانید. مرتضوی با بیان اینکه بعد از آن مکاتباتی که با استانداری و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، موید همین اخبار بود، ابراز عقیده کرد: بعد از این موضوعات یک سری پرونده‌سازی‌هایی انجام دادند که یکی از پرونده‌ها در خصوص شکایت استاندار خراسان رضوی بود مبنی بر اینکه شهردار به مکاتبات پاسخ نمی‌دهد و پرونده دیگر مربوط به اینکه آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود شهردار مشهد در جلسات صدایش را بالا می‌برده و خلاف شئونات اسلامی حرف زده است. وی تصریح کرد: همان موقعی که تلفن هم را جواب می‌دادیم، به استاندار زنگ زدم و گفتم شما پدر استان هستید؛ مگر اساسا هر مکاتبه‌ای که شما می‌کنید، من باید پاسخگو باشم؟ مرتضوی در خصوص حکم صادره از سوی دیوان محاسبات مبنی بر انفصال از خدمت خود، عنوان کرد: این حکم با ادله عدم همکاری شهردار مشهد با دیوان محاسبات برای ورود به قضیه حسابرسی شهرداری صادر شد.
ظلم به من!
مرتضوی چاره‌ای جز پذیرش واقعیت صادر شدن حکم علیه خود را ندارد و وارد فاز توضیح برای کمرنگ شدن آن می‌شود. این است که روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: برای اینجانب در این خصوص رأی انفصال از خدمت صادر شد و به‌رغم اینکه دیوان محاسبات در گفت‌وگویی به بنده گفتند نیاز به دفاع حضوری نیست و طی نامه‌ای لایحه دفاعیه را به دیوان محاسبات ارسال کنم، ولی رئیس دیوان محاسبات بدون بررسی دفاعیه حکم انفصال از خدمت را صادر کرد. دخالت دیوان محاسبات در امورات شهرداری را شورای نگهبان چندین بار رد کرد و مجلس این موضوع را به‌عنوان قانون اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که مجمع نیز این موضوع را رد کرد. شهردار مشهد با بیان اینکه در قبال ظلمی که پس از سه دهه خدمت صادقانه بر من شد چه کسی باید پاسخگو باشد، گفت: آیا یک مکاتبه با رئیس دیوان محاسبات استان مبنی بر اینکه ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر هستم، حکمش دو ماه انفصال از خدمت است؟ در مجموع با استفاده از حق اعاده دادرسی و با حضور خدمت حاکم شرع دیوان محاسبات دلایل را بیان کردم؛ دستور اعاده دادرسی داده، اجرای رأی و حکم متوقف شد.
وجه شبه!
 مرتضوی رفتاری مانند احمدی‌نژاد بروز داد و با طرح موضوعات دیگر سعی در منحرف کردن اذهان از عملکرد خود کرد. او در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: حالا من از دیوان محاسبات سوال دارم؛ زمانی که 8000‌میلیارد تومان پول فرهنگیان را بالا کشیدند، شما کجا بودید؟ غارتگر بیت‌المال گفته است در انتخابات 92 هفت‌میلیارد تومان به حساب یک کاندیدا ریخته‌ام؛ دیوان محاسبات کجا بود؟ وی با بیان اینکه این پرونده حساب‌شده و مدیریت‌شده است، عنوان کرد: من بیدی نیستم که به این بادها بلرزم، آقای استاندار این نامه‌ای محرمانه بود؛ چرا در رسانه‌ها منتشر شده است؟ شهردار مشهد خاطرنشان کرد: من از زمانی که مسئولیت پذیرفتم، عضو هیچ‌تشکلی نشدم و هیچ‌کدام از معاونان من سیاسی نبوده‌اند، اما حالا به استانداری و دولت نگاه کنید؛ وزیری به صراحت می‌گوید کسانی که رأی نداده‌اند حق ندارند در دولت باشند. من فقط 20 روز مرخصی گرفتم و به یکی از کاندیداها کمک کردم، اما شما که همه دولتتان در انتخابات بود.