جولان دلالان در بازار فیش‌های حج

روز گذشته مدیر حج و زیارت استان تهران از تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج تمتع 96 در استان تهران خبر داد و گفت: ظرف سه چهار روز آینده جای خالی پر خواهد شد و ظرفیتی برای متقاضیان جدید وجود نخواهد داشت. بعد از گذشت مدت‌ها مجددا دلال‌ها و واسطه‌های خرید و فروشِ فیش‌های حج، فعالیت‌های غیرقانونی خود را کلید زده‌اند، موضوعی که با تسهیل و هموار شدن روند اعزام مجدد متقاضیان به حج به تدریج با افزایش نیز همراه خواهد شد. بر اساس گزارشات منتشر شده مجموع جمعیت متقاضیان سفر حج تمتع قریب به یک‌میلیون و 350‌هزار نفر برآورد می‌شود که مقرر است بیش از 86‌هزار نفر از این تعداد در هفته‌های پایانی مرداد سال جاری به این سفر زیارتی اعزام شوند. با مقایسه میان تعداد اعزامی‌های سال جاری با میزان اعزام سال 94، به رشد 35‌درصدی پی می‌بریم که بخشی از این افزایش برای جبران کاهش 20‌درصدی سهمیه حج کشورهای اسلامی از سوی دولت سعودی در سنوات گذشته است که ظاهرا به دلیل توسعه مسجدالحرام لحاظ شده بوده و بخش دیگری از این افزایش نیز به رایزنی‌های ایران معطوف می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ماه گذشته محمد رضا سعداوی، مدیر یکی از کاروان‌های زیارتی، با اشاره به خیزِ دلالان فیش‌های حج برای کسب سودهای آن‌چنانی گفت که برخی از دارندگان فیش‌های حج به دلایل مختلف از سفر مذکور منصرف شده اند و در نقطه مقابل گروه‌ها و افراد بسیاری نیز هستند که برای انجام این سفر و مشرف شدن به خانه خدا، پرداخت هر هزینه‌ای هر چند سنگین و چند  برابری را به جان می‌خرند.
انتشار فهرست پروازها تا هفته آینده
«ظرف سه چهار روز آینده جای خالی پر خواهد شد و ظرفیتی برای متقاضیان جدید وجود نخواهد داشت.» این اظهارنظر روز گذشته توسط مدیر حج و زیارت استان تهران انجام شد. به گفته مهران فرشید دارندگان فیش‌های سال 86 فقط از طریق فهرست انتظار دعوت به ثبت‌نام می‌شوند و در صورت ظرفیت خالی این افراد در فهرست اصلی جای خواهند گرفت، اما با توجه به اینکه ظرفیت استان تهران رو به پایان است، بنابراین عملا این افراد در فهرست جای نخواهند گرفت. او با اعلام اینکه 11‌هزار و 265 نفر در کاروان‌های مختلف به حج تمتع مشرف خواهند شد، اظهار کرد: 300-400 ظرفیت خالی وجود دارد که ظرف سه چهار روز آینده تکمیل خواهد شد. فرشید همچنین درباره فهرست پروازهای زائران ادامه داد: فهرست دقیق پروازها هنوز مشخص نشده و احتمالا تا اواخر هفته آینده معلوم خواهد شد.
سازمان حج مرجع برخورد با دلالان نیست


همزمان سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حج و زیارت درباره اخباری مبنی بر خالی ماندن کاروان‌های حج تمتع 96 و عدم استقبال مردم، با رد این اخبار گفت: در حال حاضر ظرفیت کاروان‌های همه استان‌ها تکمیل شده و یا در حال تکمیل شدن است و این اخبار مورد تایید سازمان نیست، چرا که اگر ظرفیت خالی در برخی کاروان‌ها و یا استان‌ها وجود دارد، به دلیل جابه جایی افراد از یک کاروان به کاروان دیگر است که این فرایند چند روزی زمان می‌برد. ابراهیم اسداللهی با اشاره به اینکه برای حج تمتع 96 ظرفیت خالی به آن معنا نداریم، اظهار کرد: در گذشته و در یک مقطع زمانی بود که پنج یا 10‌درصد کاروان‌ها خالی بود و اولویت‌های جدیدی را اعلام می‌کردیم، اما در حال حاضر به دلیل تکمیل ظرفیت، هیچ‌اولویت جدیدی اعلام نشده و نخواهد شد، چرا که ظرفیت‌های کاروان‌ها تکمیل شده است. او همچنین درباره خرید و فروش فیش‌های حج توسط دلالان بیان کرد:‌ خرید و فروش فیش‌های حج از سوی دلالان از قدیم بوده، هست و خواهد بود. این افراد یک بازار سیاهی درست کردند که در این رابطه قانونگذار تکلیف ما را مشخص کرده و نیروی انتظامی و قوه قضائیه وظیفه برخورد با دلالان را برعهده دارند. سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب که اداره کل حراست و حقوقی حج و زیارت پیگیر چنین موضوعاتی است، خاطرنشان کرد:‌ سازمان حج و زیارت در رابطه با کلاهبرداری‌ها و دلالان فیش‌های حج هشدار می‌دهد و از طرق مختلف در این باره اطلاع‌رسانی می‌کند؛ سازمان حج و زیارت جایگاه و مرجعِ برخورد با این افراد نیست و این کار برعهده ناجا است. به گزارش ایلنا، او با ذکر مثالی افزود: اگر از فردی کلاهبرداری شود خود شخص باید پیگیر کار خودش باشد نه سازمان حج و زیارت، چرا که سازمان نه ذی النفع است و نه مدعی‌العموم.