همبستگي ملی علیه تروريسم جهاني

آرمان: دیروز همه آمده بودند تا بار دیگر بر سر ظالمان و غاصبان فریاد بزنند که امت اسلام قدس شریف را پس می‌گیرد. دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در راهپیمایی روز قدس، پیام این روز را وحدت تمام انسان‌ها دانست و تاکید کرد: «مهم‌ترین پیام روز قدس وحدت برای ضربه زدن به اسرائیل است. زهرا مصطفوی، دختر گرامی حضرت امام، اظهار داشت: حضرت امام(ره) پیام روز قدس را وحدت بین تمام انسان‌های دنیا می‌دانستند. وحدت بین انسان‌ها، با هر مکتبی، می‌تواند حتی برای خود اسلام مفید باشد. دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: باید فارغ از مذهب، همه مردم در مقابل آمریکا و اسرائیل وحدت داشته باشند و ایستادگی کنند، زیرا مهم‌ترین پیام روز قدس وحدت برای ضربه زدن به اسرائیل است.»
همه آمدند
دیروز مسئولان و مردم در کنار یکدیگر با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونستی شدند. روسای سه قوه پیشاپیش مردم وارد صحنه شدند؛ حجت‌الاسلام مسعود خامنه‌ای فرزند مقام معظم رهبری هم حضور داشت. علی‌مطهری، نایب‌رئیس مجلس، از تقاطع چهارراه ولیعصر به جمع راهپیمایان روز قدس پیوست. سیدعلی خمینی، نوه امام راحل، نیز در راهپیمایی روز قدس شهر قم حضور یافت. راهپیمایی روز قدس راس ساعت 10 و نیم صبح با حضور گسترده مردم روزه‌دار در تهران و دیگر شهرهای کشور آغاز شد. راهپیمایی روز قدس امسال با شعار «روز جهانی قدس، رمز وحدت و جهاد امت اسلامی، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زوال قطعی رژیم صهیونیستی» علاوه بر کشورمان در بیش از 85 کشور جهان نیز برگزار شد. در پی حمله تروریستی تکفیری‌های داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام‌خمینی(ره)، امنیت برگزاری راهپیمایی روز قدس با حضور فراوان نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران کاملا تامین شده بود. راهپیمایان پلاکاردهایی با سخنانی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با مضامین «بکُشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود» و «فلسطین باید آزاد شود» در دست داشتند. مردم با شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آل‌سعود»، «ا... اکبر» و «هیهات من الذله»، در طول مسیر راهپیمایی حرکت کردند.
حضور سران 3 قوه


سران سه قوه، دیروز با حضور در راهپیمایی روز قدس اهمیت این روز مهم را در تاریخ مبارزات با ظلم و ستم مورد تاکید قرار دادند. رئیس قوه مقننه سخنران روز جهانی قدس بود. علی لاریجانی با بیان اینکه رژیم صیهونیستی براساس یک تفکر شیطانی شکل گرفته است، عنوان کرد: شهید مطهری می‌گوید در زمانی که رژیم اسرائیل مسلمانان را آواره کرده، مسلمانان باید وظیفه خود را شناخته و شمر دوران خود را بشناسند. در سال‌های اخیر، صیهونیست‌ها تلاش می‌کردند و می‌کنند تا مسلمانان را خاموش و از مساله فلسطین منحرف کرده و برای این کار طرح‌های مختلف را دنبال می‌کردند. ماجرایی شوم‌تر از ایجاد رژیم صهیونیستی نداشته‌ایم. وی در بخش دیگری گفت: وزیر سابق امورخارجه اخیرا گفت بارها عربستان و اسرائیل به ما فشار می‌آوردند تا به ایران حمله کنیم. وزیر سابق دفاع آمریکا گفت که پادشاه عربستان بارها به ما می‌گفت سر افعی را باید بزنید. او با یادآوری حمایت‌های آمریکا از آل‌سعود بیان کرد: «این یک فضاحت برای آمریکا است که رئیس‌جمهور آمریکا به‌خاطر حمایت سعودی‌ها از رقیب، ریاض را حامی تروریسم می‌دانست، ولی به خاطر اخاذی و معامله، از این قدرت حمایت می‌کردند و با پررویی ایران را محور و حامی تروریسم معرفی می‌کند. آنها در یک زمان قطر را حامی تروریسم می‌دانند و بعد از انعقاد قرارداد فروش هواپیما، واشنگتن و دوحه با یکدیگر مانور نظامی انجام می‌دادند.»
پاسخ قاطع به آمریکا
رئیس‌جمهور نیز با حضور در راهپیمایی پرشور ملت ایران در روز قدس گفت: «ملت با حضور قاطعانه در راهپیمایی روز قدس می‌خواهند به آمریکا بگویند که ملت ‌جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی به آنها داده و ملت مسیر را ادامه می‌دهد». حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت: «امسال روز قدس ما حساب دیگری دارد، هم به خاطر حضور تروریست‌ها در منطقه که مورد حمایت اسرائیل هستند و مردم ما قاطعانه می‌خواهند آنها را از منطقه برانند و هم به خاطر آمریکا که همواره به فکر تجاوز به حقوق مردم بوده و امسال هم طرح‌هایی در سنا و مجلس نمایندگان خود علیه ملت ایران دارند، اما ملت ما به آمریکا می‌گوید که دولت‌ جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی به آنها می‌دهد.» وی در ادامه افزود: «از ملت بزرگ ایران به‌خاطر حضور پرشورتر در راهپیمایی روز قدس تشکر می‌کنم. پیام مردم در این روز، پیام تنفر از رژیم غاصب و اشغالگر و حمایت از یک ملت مظلوم و فرهنگی بزرگ در تاریخ است که 70 سال مورد ظلم و سمت قرار گرفته است.»
مساله اساسی جهان اسلام
رئیس قوه قضائیه نیز با بیان اینکه فریاد ملت ما نه فقط فریاد مظلومیت یک ملت، بلکه فریاد بر سر نظام سلطه است و آنها از همین نگرانند، تاکید کرد: «در دشمنی با اشغالگران صهیونیست متحد با هم تلاش خواهیم کرد و این رژیم را برخواهیم کند.» آیت‌ا... آملی لاریجانی در راهپیمایی روز قدس و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نظام سلطه تلاش دارد تا مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود، گفت: مساله فلسطین یک مساله اساسی برای جهان اسلام است و نه فقط موضوع مظلومیت و اشغال 70ساله. این موضوع مساله نظام سلطه جهانی است و حمایتی که از این رژیم غاصب انجام می‌دهند و در طول این سال‌ها فریاد ملت ما نه فقط فریاد مظلومیت یک ملت، بلکه فریاد بر سر نظام سلطه است و آنها از همین نگرانند. وی ادامه داد: امروز ملت‌های مسلمان با همگرایی یکدیگر بر سر نظام سلطه فریاد می‌زنند و اذناب منطقه‌ایشان تلاش می‌کنند این همگرایی را خاموش کنند، البته موفق نخواهند شد.» آملی‌ لاریجانی گفت: «این حضور میلیونی مردم در کشور ما و سایر کشورها نشان می‌دهد قدرت اسلام چقدر است و در این مساله مردم پرشور حضور پیدا کردند و عزم و تصمیمشان این است که مظلومیت را اثبات و بر سر نظام سلطه فریاد بزنند.» رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور مردم در راهپیمایی امروز چه پیامی برای دشمنان دارد، تصریح کرد: در شرایط خاص منطقه، پیام روشن حضور مردم این است که همگرایی همه امت اسلامی برای فریاد بر سر نظام استکبار تا به استقلال رسیدن کشورها ادامه خواهد داشت و این کشورها تابع آمریکا که نظام سلطه است، نخواهند شد. ان‌شاءا... در دشمنی با اشغالگران صهیونیست، متحد با هم تلاش خواهیم کرد و این نظام را از جا برخواهیم کند.»
وحدت مردم و نظام
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «حضور ملت ایران در راهپیمایی روز قدس، وحدت مردم و نظام را به نمایش گذاشت.» آیت‌ا... احمد جنتی افزود: «پیام این حرکت همان پیام ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب است که این ملت از تهدیدات پوشالی آمریکا هراسی ندارد.» او با بیان اینکه «قدرت حضور ملت در این راهپیمایی از قدرت موشک‌ها موثرتر است»، تاکید کرد: «موشک‌ها ابتدا به قلب استکبار و صهیونیسم و سپس بر پیکر داعش فرود آمد.» آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز گفت: «راهپیمایی روز قدس باعث انسجام داخلی کشور می‌شود. این مرجع تقلید روز جمعه با پیوستن به خیل عظیم مردم قم، در راهپیمایی باشکوه و حماسی روز جهانی قدس شرکت کرد و حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس را ستود.» او در حاشیه حضور در این راهپیمایی باشکوه گفت: «ان‌شاءا... قدس آزاد خواهد شد.» آیت‌ا... حسین نوری همدانی مرجع تقلید دیگری بود که اظهار داشت: «راه ملت ایران تا نابودی قطعی اسرائیل که نزدیک است، ادامه خواهد داشت.» حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز تصریح کرد: «برگزاری راهیپمایی روز جهانی قدس ابتکار ارزنده امام راحل(ره) بود تا به همه جهانیان بگوید که آزادی حق ملت فلسطین بوده و رژیم صهیونیستی غده سرطانی است که از صحنه روزگار محو خواهد شد.» آیت‌ا... سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) هم گفت: «پیام راهپیمایی روز قدس این است که انقلاب اسلامی از ابتدا پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده است.» سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه فلسطین نماد کشورهایی است که مورد ظلم و جور واقع شده‌اند، تاکید کرد که امسال مردم با حضور پرشورتر در راهپیمایی روز قدس حاضر شدند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که این حضور میلیونی مردم برای بیگانگان چه پیامی دارد، گفت: «امروز روز جهانی قدس است و این روز با تدبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تاکید رهبری معظم انقلاب تا به امروز ادامه داشته است.»
توصیه معاون اول
معاون اول رئیس‌جمهور از حاضران در راهپیمایی دیروز با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی دشمن اصلی کشورهای مسلمان است، گفت: «کشورهای اسلامی و مردم مسلمان جهان باید به فکر اتحاد و مقابله با رژیم صهیونیستی باشند.» اسحاق جهانگیری خاطرنشان کرد: «امروز همه کشورهای اسلامی و مردم مسلمان جهان نباید دشمن اصلی خود را فراموش کنند، بلکه باید به فکر اتحاد میان یکدیگر و مقابله با رژیم صهیونیستی که درواقع نقطه اصلی و دشمن اصلی کشورهای مسلمان است، باشند.» همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: «امروز مردم ایران در کنار مردم کشورهای دیگر با مردم فلسطین همراهی و اعلام می‌کنند که موضوع فلسطین کماکان موضوع مهم و مورد توجه جهانیان است.» شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور، هم با بیان اینکه قدس یادآور 70 سال جنایات بی‌شمار رژیم اشغالگر قدس به عنوان جنایت جنگی است، خاطرنشان کرد: «امروز انتظار می‌رود که جهان اسلام و اعراب با آگاهی از توطئه‌ها و اختلاف‌افکنی‌هایی که رژیم اشغالگر قدس در پیش گرفته تا با برادرکشی و جنگ‌های مذهبی توجه جهان به مساله فلسطین را به انحراف بکشاند، در برابر دشمن مشترک اتحاد داشته باشند و به زودی شاهد پیروزی و تحقق اهداف کشورهای مسلمان باشیم.» عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، فلسطین را جزو آرمان‌های انقلاب و مردم دانست و گفت: «فلسطین و اسلام از هم جدا نیستند، برای تحقق این آرمان همه‌ساله در راهپیمایی روز قدس حضور می‌یابیم و با آرمان‌هایمان بیعت می‌کنیم.» وزیر دفاع نیز گفت: «رژیم جعلی صهیونیستی، عامل ناامنی، بی‌ثباتی، اختلاف و درگیری در دنیای اسلام است.» سردار حسین دهقان، روز جمعه با حضور در راهپیمایی روز قدس با بیان این مطلب افزود: «مفهوم و محتوای نامگذاری روز قدس، وحدت دنیای اسلام در برابر نظام سلطه است.» سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد ارشاد بیان کرد: «اولین پیام روز قدس این است که اسرائیل همانند یک غده سرطانی است که به دنبال تفرقه در جهان اسلام است، بنابراین برای استحکام در دنیای اسلام باید در مقابل اسرائیل ایستادگی کرد.» مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، نیز اظهار کرد: «مردم ایران در همه دوران حامی مردم فلسطین بودند و از رژیم سفاک صهیونیستی ابراز انزجار کرده‌اند.»
پیروزی ملت مظلوم فلسطین
سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه، در حاشیه راهپیمایی روز قدس با اشاره به حمله موشکی سپاه علیه مواضع داعش در سوریه عنوان کرد: «پیام این اقدام ما را همه دنیا از آزادگان و ملت‌های تحت ستم تا ایادی استکبار دریافت کردند .این بهترین پیامی بود که به آنها منتقل شد و معنای آن به خیلی‌ها رسید. پیام این راهپیمایی هم این است که توان دفاعی و موشکی ایران برای دفاع از خود و ملت‌های مظلوم منطقه است.» سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیز با بیان اینکه حرکات جهان غرب و استکبار به اسم ترور نمی‌تواند در اراده ملت ایران خللی ایجاد کند، افزود: «مسلمانان روزبه‌روز قوی‌تر شده و با تروریست‌ها مبارزه خواهند کرد، چراکه اضمحلال و سقوط رژیم اشغالگر قدس قطعی است.» دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز گفت: «حضور گسترده و کم‌سابقه مردم روزه‌دار کشورمان در راهپیمایی روز قدس، امسال مکمل پاسخ کوبنده موشکی به تحرکات تروریستی و حامیان آنها خواهد بود.» سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، اظهار داشت: «آمریکا و همپیمانانش هرگز نخواهند توانست رژیم صهیونیستی را از کابوس ناامنی و نابودی نجات دهند و این رژیم جعلی و جنایتکار محکوم به شکست است و پیروزی از آن ملت مظلوم فلسطین و مسلمانان جهان است.» سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، دیروز اظهار کرد: «سال‌هاست که با ابتکار حضرت امام خمینی(ره) روز قدس به عنوان نماد اتحاد مسلمانان سراسر جهان در حمایت از مظلومان و مبارزه با استکبار و تروریسم بدل شده است.» احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ‌جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: «پیام حضور باشکوه ملت ایران در راهپیمایی روز قدس پیام حمایت از ملت فلسطین است.»
دشمن اسرائیل است نه ایران
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، دیروز اظهار داشت: «پیام این راهپیمایی این است که مردم دنیا و مسلمانان و به‌خصوص اعراب بدانند که دشمن آنها اسرائیل است، نه ایران».
ادامه در صفحه6