راه‌های کنترل فکر

قربانعلی تنگ شیر‪-‬ از آنجا که ریشه افکار مزاحم اغلب در اضطراب نهفته است و اگر رفع نشود خدای نکرده به وسواس فکری یا عملی، ترس‌های بیمارگونه، اختلال خواب یا افسردگی تبدیل می‌شود آموزش تکنیک‌های رهایی از احساسات نامطلوب EFT و برنامه ریزی عصبی کلامی NLP مهم است.
۱-تهیه فهرستی از افکار استرس‌زا: روی یک برگه سفید اظهار غیرمنطقی، استرس‌های بی‌فایده را که به عادت تبدیل شده و
متوقف کردن آن‌ها برای شما سخت است بنویسید. سپس این افکار را اولویت‌بندی کنید یعنی ابتدا آن مواردی را که بیشتر تکرار می‌شود به ترتیب بنویسید و بعد از آن موارد را که آزاردهندگی بیشتری برای شما دارند یادداشت کنید.
۲- تخلیه افکار: گام بعدی این است که روزی یک بار در یک ساعت مشخص افکاری را که بیشتر به سراغتان می‌آیند روی کاغذ منتقل کنید. نوشتن به شما کمک می‌کند که افکارتان تخلیه شود.


۳- ریلکسیشن (تمدد اعصاب): این روش به رفع افکار مزاحمی که ریشه در اضطراب دارند کمک زیادی می‌کند و باعث استراحت اعضای بدن شما خواهد شد.
۴- تصویرسازی فکر: چشم‌هایتان را ببندید و موقعیتی را که احتمالا فکر استرس‌زا اتفاق میافتد تصویرسازی کنید. ۵- تکنیک توقف فکر: هر زمان که افکار مزاحم به ذهن شما آمد خودتان با صدای بلند فرمان (ایست) بدهید. پس از ایست چند نفس عمیق بکشید و به کار عادی خود ادامه دهید و چند قدم راه بروید.
۶-جانشین‌سازی افکار: زمانی که فکری به ذهن شما خطور می‌کند از خودتان بپرسید که این فکر را با چه افکاری دیگر می‌توانیم جایگزین کنیم یا به گفتگو با فکرتان بنشینید.
۷- باید راه‌های مهارت‌یابی موارد زیر را بلد باشیم: شخصیت شناسی، تقویت هوش هیجانی، آموزش مهارت همدلی، آموزش مهارت تفکر نقاد مدیریت هیجانات و خلق، تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس، استفاده از ذهن کلیدی برای تقویت هوش مالی، استفاده بهینه از فضای مجازی و اینترنت