اصرار به اختراع دوباره چرخ!

آفتاب یزد - گروه شبکه: به تازگی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامی‌اش، سرویس ایرانی‌ای را معرفی کرده است که به گفته او امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مشابه آن را در گوگل (بزرگترین شرکت نرم افزاری در جهان که خدمات آنلاین مختلفی ارائه می‌دهد) پیدا نمی‌کنند. این سرویس ایرانی «موتور جستجوی ذربین» نام دارد که با تلاش جوانان نخبه و با حمایت همراه اول تولید شده و قابل استفاده است. زارع‌پور در این باره نوشته است: «طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویس‌های ایرانی داده بودم، می‌خواهم یکی از محصولات فناورانه بومی
را به شما هموطنان معرفی کنم؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و با حمایت «همراه اول» تولید شده و قابل استفاده است. ذره‌بین یک موتور جستجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربه‌ای فراتر از جست‌وجویی عادی را برای کاربران فراهم می‌کند. ذره‌بین علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل از طریق فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد که وبگردی در اینترنت را بهبود می‌بخشد. این موتور جستجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی را به راحتی امکانپذیر می‌کند. حتی بخش آوا در ذره‌بین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب‌های صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مشابه آن در موتور جستجوی گوگل هم وجود ندارد. جستجو و دسترسی سریع به فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر ویژگی‌های ذره‌بین است. علاوه بر امکانات مناسب ذره بین، استفاده از این موتور جستجو مزیت‌های ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیم‌بها را هم دارد. ارائه پاسخ‌های هوشمند، امکان جست‌وجو و گشت‌وگذار در محتوای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئوییِ داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جستجوی ایرانی است. »
> امکان ندارد مردم به سمت جستجوگر دیگری بروند
یک کارشناس حوزه‌ای تی در رابطه با این موتور جستجوگر ایرانی به آفتاب یزد می‌گوید: «در رابطه با ذره بین، این موتور جستجوگر ایرانی شنیده‌ام که اجرایی شده و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند حتی اپلیکیشن آن چندین وقت است که وجود دارد و نکته جالب اینجاست که شما وقتی این اپلیکیشن را دانلود می‌کنید بسته اینترنتی رایگانی را در اختیارتان قرار می‌دهد.» امیرحسین زرین افزود: «نکته‌ای که در رابطه با این جستجوگر ایرانی وجود دارد این است که شما وقتی که بخواهید راجع به هرچیزی جستجو کنید یک کتابخانه قوی در اختیارتان قرار می‌دهد. از لحاظ ظاهر هم مانند زمانی که شما یک دیتایی را سرچ می‌کنید و می‌توانید همان دیتا را از طریق تصویر، ویدیو و... چک کنید قوی است و سرعت خوبی هم دارد.» وی بیان کرد: «اما اولین تفاوت بزرگی که با گوگل دارد اینکه تمام آن محدودیت‌هایی که در گوگل داریم در ذره بین هم اعمال شده است. بنابراین هر چیزی که به وجود می‌آید باید برای من یوزر آنقدر جذابیت داشته باشد که به سمت آن بروم و از آن استفاده کنم.» این کارشناس حوزه آیتی ادامه داد: «بهتر است در مورد موتور جستجوگر ذره‌بین اینطوری بگوییم که محیط امن‌تری است تا بتوانیم در آن سرچ‌هایمان را انجام دهیم. البته با توجه به آن که مردم هنوز از آن استفاده نکرده‌اند به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که، آن دیتاسیف‌هایی که در آن وجود دارد کامل است یا خیر. اما اگر قرار بر این باشد که موتور سرچی را ایجاد کنم و مطلبی را در آن سرچ کنم و بعد اصطلاحا برود بک آفیس و از روی گوگل بخواند و همان سایت‌ها را به من نشان دهد، یک چیزی در مایه‌های اپلیکیشن‌های مسیریابی است.» امیرحسین زرین گفت: «مهمترین مسئله این است که باید بدانیم بک آفیس این موتور جستجوگر چیست آیایک چیزی نوشتیم که فقط تصویر است و هر چیزی که سرچ کنیم می‌رود از آنجا نگاه می‌کندیا نه واقعاً یک موتورسرچ قوی است. اگر ادعا میکنیم که قویتر از گوگل است باید بگویم که گوگل چندین دهه است که دارد فعالیت می‌کند و آنقدر در حالت‌های مختلف جواب خودش را پس داده که امکان ندارد مردم به سمت جستجوگر دیگری بروند. ولی امیدوارم ذره بین محیطی امن برای دانش‌آموزان و کلا بچه‌های کم سن باشد که بتوانند از آن استفاده کنند. اما به طور کلی با توجه به اینکه تجربه خوبی چه به لحاظ اپلیکیشن‌های سوشال مدیاهای ایرانی و چه به لحاظ مسیریاب‌های ایرانی نداشتیم امیدوارم موتور جستجوگر ایرانی ذره بین آن خاطرات بد را پاک کند.»


> واکنش کاربران
اما در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در ارتباط با ذره‌بین اظهار نظر کرده اند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «یوز و پارسه یادتون نره. ۹۶اینترنت قطع شد مشخص شد اون همه پول به خندق بلا ریخته شده یه جستجوی ساده نمیشد انجام داد».
کاربر دیگری گفته است: «بعضی‌ها میگن جستجوگر ذره‌بین جایگزین گوگل است، این بعضی‌ها نمی‌دونن مردم میرن جستجوگر ذره بین رو تو گوگل سرچ میکنن تا پیداش کنن».
دیگری نوشت: «‎چه خبر از موتور جستجوهای قبلی؟ مثل همین Yooz، از لوگوی یوز به سمت کپی‌برداری از گوگل رفتن و در نهایت فراموش شد».
کاربر دیگری گفته است: «‎این یعنی در آینده قرار گوگل هم فیلتر بشه؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎فقط امیدوارم هزینه زیادی بابت این نکرده باشن چون همه میتونن یک موتور جستجو مثل همین درست کنن».
کاربران دیگر نوشته اند: «خود گوگل هست دیگه چه کاریه چرا پول الکی خرج میکنید؟»، «چرا اصرار به اختراع دوباره و دوباره چرخ دارید؟»، «بابا چرا بودجه رو یه جا خرج نمیکنین که لازم باشه... فقط هدر میدین مثلا این همه شبکه اجتماعی داخلی را که ساختین چی شد؟»