همه پای کار بیایند

آفتاب یزد - گروه شبکه: امروزه استفاده از اینترنت جزء لاینفک زندگی‌ها شده است به طوری که حتی برای انجام کوچک‌ترین کارمان نیاز به اینترنت داریم البته بیشتر از ارتباطات تلفن همراه استفاده می‌کنیم. در کشورمان بسیاری از روستا و شهرهای کوچک و دور افتاده به اینترنت دسترسی دارند البته نه به آن کیفیت مطلوب. به همین دلیل از این جهت (ارتباطات ثابت) دچار عقب افتادگی هستیم اما برای جبران این عقب افتادگی، یک راه حل وجود دارد و آنهم استفاده از فیبر نوری است که بهترین مسیر برای توسعه زیرساخت ارتباطات ثابت است. به همین منظور مهم‌ترین کاری که دولت سیزدهم و در راس آن وزیر ارتباطات قرار است انجام دهد این است که کلان پروژه ملی شبکه فیبر نوری را۲۵ بهمن همزمان با شب ولادت حضرت علی علیه السلام آغاز و تا پایان دولت حداقل ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت به خانه‌ها و کسب و کارها واگذار کند. پیشتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در این باره گفته بود: «اقدام لازمی که باید انجام شود و در همه کشورهای دیگر وجود دارد، توسعه ارتباطات ثابت است. ما باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کارشان هدایت کنیم. معنایی ندارد وقتی که در منزل هستید، از ارتباطات تلفن همراه خود استفاده کنید. چنین توسعه‌ای در گذشته اتفاق نیفتاده و ۸۰ درصد نیاز ترافیکی مردم روی تلفن همراه آمده است. از ابتدای دولت سیزدهم ما توسعه ارتباطات ثابت را به عنوان یک راهکار بلندمدت در دستور کار قرار دادیم که البته در کوتاه‌مدت این کار را آغاز کردیم. بنا داریم امسال حدود نیم میلیون فیبر نوری را راه‌اندازی کنیم و این مسیر با سرعت تداوم پیدا خواهد کرد. این راهکار باید صورت بگیرد و نسبت ۸۰ به ۲۰، باید برعکس شود و ترافیک اصلی مردم از طریق خطوط ثابت تامین شود که باعث رضایتمندی هم خواهد شد.»
> فیبر نوری چیست؟
فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. اما فیبر نوری دارای مزیت‌های بسیاری است که از مهم‌ترین آن می‌توان به افزایش چندبرابری سرعت و پهنای باند شبکه، تاخیر کمتر و افت سرعت بسیار کم در مسافت‌های طولانی اشاره کرد. از سوی دیگر کابل‌های فیبر نوری برخلاف کابل‌های فلزی معمول که از نویز تاثیر می‌پذیرند، از هرگونه نویز و تداخل در امان هستند و طول عمر زیاد و استهلاک کمی دارند.
> همه باید پای کار بیایند


با این اوصاف اگر پروژه فیبر نوری محقق شود اتفاق بزرگی رخ خواهد داد و نقطه عطفی در کارنامه دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود اما مسئله اینجاست که تاکنون پروژه‌های ملی زیادی در کشور شکل گرفته که باعدم همکاری بسیاری از نهادها مورد اقبال واقع نشده یا با شکست روبرو شده است اما از آنجا که اجرای این پروژه ملی واجب و ضروری است، می‌طلبد که همه دستگاه‌ها
از جمله وزارت نیرو، شهرداری، وزارت کشور و... پای کار بیایند
تا این پروژه ملی که بسیار حائز اهمیت است، محقق شود. کما اینکه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات دراین خصوص گفته است: «همه باید پای کار بیایند. با وزارت نیرو، توافقاتی انجام دادیم تا از شبکه توزیع برق سراسر کشور استفاده کنیم که این پروژه با سرعت بیشتری جلو برود، سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور و شهرداری‌ها هم باید پای کار بیایند که این پروژه ملی به نتیجه برسد. ما در دهه فجر شاهد برنامه کلان و زمان‌بندی وزارت ارتباطات خواهیم بود و تعداد زیادی پورت آماده واگذاری هم اعلام می‌شود تا مردمی که در آن مناطق هستند، بتوانند از این فناوری استفاده کنند.»
> پروژه فیبرنوری خبری خوش است
یک کارشناس حوزه آی تی در خصوص این اتفاق مهم به آفتاب یزد می‌گوید: «طبق قول‌هایی که طی سنوات گذشته مسئولان حوزه ارتباطات داده بودند قرار بود پروژه فیبر نوری را تا منزل مردم و مصرف‌کننده بکشانند که گویا در حال محقق شدن است. اینکه شبکه توزیع را تا نقطه مصرف‌کننده در بستر فیبر نوری بگذارید یعنی به لبه تکنولوژی رسیده ایم. یعنی آنکه با کشورهای غربی که روی لبه تکنولوژی در حال حرکت هستند و تمام مدیاهای‌شان را بر بستر فیبر نوری انتقال می‌دهند همین تفاوت را داریم که لایه اکسسمون اصولا لایه‌ای است که نسبت به لایه ستون فقراتمون عقب‌تر است.» احسان کریمی ادامه داد: «بنابراین اینکه قرار است پروژه فیبر نوری به اجرا درآید بی‌نهایت خبر خوبی است که منفعت آن برای تمام مصرف‌کنندگان (چه خانگی و چه مصرف‌کنندگان کاری) است.» وی در خصوص مزایای فیبر نوری عنوان کرد: «به زبان ساده می‌گویم حجم انتقال داده را فوق العاده افزایش می‌دهد. نسبت به بسترهایی که الان وجود دارد که یا سیم ملی است مثل خانواده ADSL و VDSL یا بستر بی‌سیم است مثل شبکه ۴G و... قطعا فیبر نوری نسبت به هردوی اینها ظرفیت فوق العاده بیشتری دارد.» این کارشناس حوزه
آی تی اظهار کرد: «قطعاً پروژه فیبر نوری اتفاق بزرگی است چرا که پهناهای باندی که هر کداممان در منزل یا محل کارمان دریافت کنیم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین امیدواریم مسئولان، دولت را در این راستا همراهی کنند. از سوی دیگر قیمت مناسب به علاوه سرعت بالاتر لزوما اقبال مردم را نسبت به این موضوع بالا می‌برد».