عوارض دود دست دوم چیست؟

فاطمه رسولی‪-‬ عوارض دود دست دوم چیست؟ اثرات دود دست دوم نیز مضر است. سیگار می‌تواند شما را بکشد! اغلب مردم نمی‌دانند که دود دست دوم نیز خیلی خطرناک است. عوارض دود دست دوم به قدری زیاد است که طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، قرار گرفتن در معرض آن تقریباً منجر به مرگ۴۱۰۰۰ در میان افراد غیر سیگاری و ۴۰۰ نوزاد می‌شود. دود دست دوم بسیار سمی بوده و حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی از جمله بنزوپیرن، فرمالدئید، سیانید هیدروژن و آمونیاک است. دود دست دوم به دودهایی گفته می‌شود که هنگام استفاده از انواع سیگار از آن پخش می‌شود، از جمله:
سیگار
سیگار برگ
سیگارهای الکترونیکی


سایر محصولات تنباکو
استعمال دخانیات و سیگار هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم بر سلامتی شما تاثیر منفی دارند. افراد غیر سیگاری که دود سیگار را استنشاق می‌کنند تحت تاثیر مواد شیمیایی موجود در دود افراد سیگاری قرار می‌گیرند.
افرادی، به ویژه کودکانی که در معرض دود دست دوم هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ریه مانند برونشیت مزمن و ذات‌الریه قرار می‌گیرند. دود دست دوم بسیار سمی است و قرار گرفتن در معرض منظم آن می‌تواند به ریه‌ها و سلامت کلی شما آسیب برساند.
مواد شیمیایی سمی می‌توانند مجاری تنفسی را باریک کرده و تنفس را دشوارتر کنند. همچنین باعث التهاب مزمن یا تورم در ریه‌ها می‌شود. برای سالم نگه داشتن و سالم ماندن ریه ها، باید از دود دست دوم خودداری کنید.
> تاثیر دخانیات بر رشد جنین
مصرف سیگار علاوه بر این که می‌تواند بر روی نوزاد متولد شده تاثیر منفی داشته باشد، در دوران بارداری هم می‌تواند بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر باعث می‌شود تا نیکوتین و سایر مواد مضر موجود در سیگار به بدن جنین منتقل شود. از جمله آسیب‌هایی که ممکن است جنین با آن مواجه شود می‌توان به زودرسی، نارسی، تاثیر بر ریه و بروز مشکلات مادرزادی و سقط جنین اشاره کرد. حتی اگر مادر هم سیگار نکشد اما در معرض دود سیگار اطرافیان قرار داشته باشد باز هم می‌تواند دچار این آسیب‌ها شود.
> سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
یکی از مشکلاتی که معمولاً نوزادان زیریک سال و تازه متولد شده با آن مواجه می‌شوند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که نوزاد بدون دلیل واضح و مشخصی ناگهان در خواب می‌میرد. یکی از عوامل احتمالی بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان است که باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به این مسئله می‌شود.
تاثیرات منفی دود سیگار مختص به مشکلات جسمانی نیست، وجود نیکوتین و مواد موجود مضر دیگر در دود سیگار می‌تواند منجر به برهم‌زدن تعادل سطح انتقال دهنده‌های عصبی نوزاد و یا کودک شود به طوریکه ممکن است این مسئله بر فرآیند رشد و تکامل نوزاد تاثیر منفی داشته باشد و او را مستعد ابتلا به اختلالات و پریشانی‌های روانی نظیر افسردگی و اضطراب کند.
دود سیگار و قلیان باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود همینطور تحقیقات نشان داده‌اند قرار گرفتن مستمر در معرض دود سیگار، باعث ایجاد علائم شبیه به پنیک خواهد شد. دود سیگار و قلیان بر روی تکامل کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و باعث تاخیر در تکامل طبیعی شیرخوار می‌شود. مصرف دخانیات توسط مادر در دوران بارداری، با افزایش احتمال تومورهای سیستم اعصاب مرکزی در کودکان همراه است، این عوارض وابسته به مقدار مصرف سیگار و مدت قرار گرفتن در معرض دود آن هستند
کودکان علاوه بر این بسیاری از رفتارهایشان را از طریق مشاهده والدینیاد می‌گیرند و الگو‌برداری می‌کنند، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان نزدیک او باعث می‌شود تا خود کودک هم در سال‌های بعد به کشیدن و مصرف سیگار روی بیاورد.
به طور کلی مصرف سیگار توسط والدین می‌تواند از همان دوران بارداری بر وضعیت جنین تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه اگر والدین سیگار می‌کشند و تصمیم به بدنیا آوردن فرزند دارند بهتر است قبلا از بارداری شروع به ترک سیگار کنند.