توضیح شرکت ملی نفت در مورد یک یادداشت

پیرو یادداشت منعکس شده با عنوان «آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟» مورخ 04/11/1400 در ستون سرمقاله، شرکت ملی نفت توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است:
ارائه گزارشات آماری در خصوص افزایش صادرات نفت ایران از زبان رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای اسناد و مدارک محکم دال بر افزایش فروش و دریافت تمامی مطالبات ناشی از فروش نفت بوده است که مستندات آن در مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران موجود است؛ لیکن به دلیل وجود خط قرمزهای سیاسی و موقعیت خاص کشور در شرایط تحریم امکان رسانه‌ای کردن میزان و شیوه دستیابی به این نتایج برای مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد.
در این باره بار دیگر با تاکید بر محدودیت‌های رسانه‌ای انتشار این دستاوردها، نظر نگارنده را به آمار منتشر شده و مستندات رسانه‌های غربی جلب می‌کند که با وجود عداوت دیرینه، بر افزایش حجمی میزان صادرات نفت کشورمان صحه گذارده‌اند: از جمله گزارش‌های منتشر شده از سوی ردیابی نفتکش‌ها و خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه، به وضوح بر این نکته تاکید داشته‌اند که تعداد نفتکش‌هایی که نفت ایران را به چین انتقال می‌دهند، در چند ماه اخیر بیشتر شده است. در روزهای اخیر همچنین خبرگزاری بلومبرگ از افزایش 53 درصدی صادرات نفت ایران و ونزوئلا به چین طی سال گذشته میلادی خبر داده و نوشته است که چند ماهی است پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی حجم نفت بیشتری را از این دو کشور خریداری می‌کنند. براساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا کپلر نیز چین درسال گذشته میلادی روی هم رفته 324 میلیون بشکه نفت (معادل حدود 887 هزار بشکه در روز) از ایران و ونزوئلا خریداری کرده که 53 درصد بیشتر از سال 2020 است. تخمین شرکت کپلر این است که ایران در سال 2021 دو برابر سال 2020 نفت صادر کرده و چین بزرگترین خریدار نفت ایران در این دوره بوده است.
مقتضی است که مقاصد فروش نفت ایران بسیار بیشتر از کشور چین بوده و هم‌اکنون بخش قابل ملاحظه‌ای از دیگر کشورها نیز به فهرست مقاصد صادراتی نفت ایران اضافه شده‌اند.


در عین حال ارائه آمار از سوی خبرگزاری‌های خارجی، به معنای تایید این آمار از سوی شرکت ملی نفت ایران نمی‌باشد؛ بلکه تنها به عنوان نمونه‌ای برای تایید ادعای افزایش صادرات نفت ایران از رسانه‌های خارجی مطرح شده که معمولا سعی دارند تا از تمامی اظهارات مطرح شده در نظام جمهوری اسلامی، به عنوان دستاویزی برای مقاصد خود استفاده کنند.این موضوع در مورد گزارش‌های آماری ارائه شده از سوی اوپک نیز - که دستاویز نویسنده در تهیه این گزارش بوده است - صدق می‌کند و آمار منتشر شده توسط این سازمان مورد تایید شرکت ملی نفت ایران نمی‌باشد.
بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌شود که مرجع آماری صادرات نفت، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و گزارش‌های آماری منتشر شده از سوی بانک مرکزی است که با تکیه بر آمار اتخاذ شده از این دو مرجع قانونی صورت می‌گیرد.
براساس مستندات آماری همچنین بانک مرکزی در نماگر اقتصادی 6 ماه نخست امسال، گزارشی مبنی بر افزایش حدود 10 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران در نیمه اول 1400 (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) منتشر کرده است که با تکیه بر آمار و مستندات ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ به این ترتیب که طی 6ماهه اول سال 1399میزان درآمدهای نفتی ایران 8میلیارد و 558 میلیون دلار بوده و این رقم در 6ماهه اول 1400 به 18 میلیارد و 677میلیون دلار رسیده است که حکایت از افزایشی 118درصدی یا به تعبیری 2/2 برابری دارد.
در نهایت برای رفع ابهام نگارنده گزارش و ملت شریف ایران در خصوص عوامل موثر بر افزایش میزان صادرات نفت ایران و درآمدهای ناشی از آن، توضیحاتی در خصوص کلیات شیوه معامله در بازارهای جهانی نفت ارائه می‌شود که امید است در اقناع مخاطبان موثر واقع شود.
پیش از هر چیز لازم است توجه داشت که امروزه در بازارهای بین‌المللی انرژی تنها از یک روش و یا یک مدل بازاریابی استفاده نمی‌شود. بازاریابی برای فروش نفت در جهان اشکال متفاوتی به خود گرفته و برهمین اساس در چند ماه اخیر شرکت ملی نفت ایران تمرکز ویژه‌ای بر شیوه‌های نوین بازاریابی داشته است که در افزایش سهم صادرات نفتی ایران موثر بوده است. به عنوان نمونه می‌توان از احیای برخی از بازارهای از دست رفته طی دوران تحریم یاد کرد که به دلایل متعدد امکان افشای نام آنها در شرایط فعلی وجود ندارد.
موضوع دیگری که در فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن موثر بوده، استفاده از تمام ظرفیت‌ها، از جمله ظرفیت بخش خصوصی است که با وجود تعاملات محدود و خارج از روال دولتی، نقش موثری در فروش نفت ایران داشته و دارند.
از سوی دیگر، فروش بخش مهمی از ذخایر نفت روی آب ایران و ثبت رکورد صادرات پس از تحریم‌ها که آمار آن در مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران موجود بوده و مورد تحلیل نهادهای نظارتی و مورد تایید گزارش‌های بانک مرکزی نیز قرار گرفته است، گویای صحت و درستی اظهارات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهوری محترم و مقام عالی وزارت نفت است.