بی‌هویت‌ها مشمول قانون نشدند

شادان کریمی‪-‬ هر چند در ضرب المثل‌ها و فرهنگ عامی گفته می‌شود بچه از مادر یتیم می‌شود نه از پدر اما قوانین گویای چیز دیگری است، در واقع مادر نقش آن چنانی در موارد قانونی فرزند ندارد تا جایی که عملا اگر با مرد غیر ایرانی ازدواج کند حتی نمی‌تواند هویتش را به فرزندش بدهد و برایش یک شناسنامه ایرانی بگیرد. بماند که اگر این فرزند بزرگ شد و به جایی رسید و در عرصه بین‌المللی خوش درخشید در بوق و کرنا می‌کنند که از طرف مادر ایرانی بوده است و بنابراین ما هم در افتخارش سهیم هستیم.
اما همان موقع هم خوب می‌دانیم که وقتی مادرش در دادگاه‌ها سرگردان بود با اینکه قانونی در خصوص اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی وجود دارد اما هیچ حمایتی برای دادن هویت ایرانی و شناسنامه ایرانی به فرزندانش وجود نداشت. مشکل اصلی این است که فرزندان حاصل از ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان خارجی بلاتکلیف رها شده‌اند.
خبر رسیده است «سیستان و بلوچستان ۵۵ هزار کودک بی‌شناسنامه دارد» و این موضوع یعنی تعداد زیادی از زنان ایرانی با مردان غیرایرانی ازدواج‌کرده‌اند و دارای فرزند شده‌اند اما با وجود قانون هنوز هم امکان گرفتن شناسنامه و تابعیت برای فرزندانشان را ندارند مادرانی که بهشت زیرپایشان قرار دارد حالا برای اینکه فرزندانشان را در خاک آباواجدادیشان بزرگ کنند سهمی از دنیا ندارند. صدای این کودکان با فریاد بی‌هویتی بلند است. فرزندانی که برای همین آب و خاک هستند اما هویت ندارند، زیر پوست همین شهرها زندگی می‌کنند اما شناسنامه ندارند، با زبان ما صحبت می‌کنند اما حق تحصیل ندارند، زندگی می‌کنند اما دیده نمی‌شوند. کودکانی که بهای بی‌هویتی‌شان را با محرومیت از مدرسه پرداخت می‌کنند و حتی تصویب قانون و در بوق و کرنا کردن آن هم نتوانسته است دردی را از آن‌ها درمان کند.