تیم ملی ایران بدون شکست و برای ششمین بار به جام جهانی صعود کرد صعود مقتدرانه با حضور زنان و مردان ایرانی

گروه ورزش - در هفتمین روز بهمن تیم ملی فوتبال ایران با شایستگی در ورزشگاه آزادی عراق را شکست داد تا سریع‌ترین صعود به جام جهانی را جشن بگیرد.
تیم ملی فوتبال ایران دست به کار بزرگی زد؛ ملی‌پوشان در هفتم بهمن پیام‌آور شادی بودند تا یک ایران جشن صعود برگزار کند.
تیم ملی فوتبال ایران با گل «مهدی طارمی» برابر عراق به برتری یک بر صفر دست یافت تا مقتدرانه و برای ششمین بار جواز حضور در جام‌جهانی را ازآن خود کند.
واکنش فیفا به صعود زودهنگام شاگردان اسکوچیچ به جام جهانی


صفحه رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بازتاب داد.
تیم ملی فوتبال ایران در هفتمین دیدار خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد عراق را با یک گل شکست دهد. ملی‌پوشان با سه امتیاز این دیدار ۱۹ امتیازی شده و توانستند صعود به جام جهانی را قطعی کنند. تک گل ایران این دیدار را مهدی طارمی در دقیقه ۴۸ وارد دروازه حریف کرد.
پس از این اتفاق، صفحه رسمی جام جهانی و فیفا در توئیتر به صعود کشورمان به این رقابت‌ها واکنش نشان داد و نوشت:‌ ایران برای سومین بار متوالی به جام جهانی رسید.
رئیس جمهوری راه‏یابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تبریک گفت
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی پیروزی‏های پی‏‌درپی و مقتدرانه تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی و راه‏یابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تبریک گفت.
متن پیام رئیس جمهوری به شرح زیر است:
بسم ‏الله الرحمن الرحیم
پیروزی‏های پی‏درپی و مقتدرانه تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی و راه‏یابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، موجی از شادی و شعف را برای ملت سربلند ایران به ارمغان آورد.
اینجانب با تبریک این موفقیت بزرگ به مقام معظم رهبری و مردم غیور ایران که تجلی پویایی و شکوه یک ملت است، از تلاش‏های ارزنده همه دست‌اندرکاران، مربیان و به ‏ویژه بازیکنان توانمند و باغیرت تیم ملی فوتبال، صمیمانه سپاسگزارم و از درگاه خداوند آرزوی سلامتی، سرافرازی و ادامه پیروزی آنان را در مراحل بعدی دارم.
برج آزادی به رنگ پرچم ایران
برج آزادی میدان آزادی تهران هم در جشن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به رنگ پرچم ایران درآمد.
وقتی تیم ملی فوتبال در استادیوم آزادی با نتیجه ۱ بر صفر تیم ملی عراق را شکست داد تا سریع ترین صعود به جام جهانی قطر را تجربه کند و اولین تیم آسیایی در جمع ۱۴ تیم صعود کننده باشد، برج آزادی در میدان آزادی تهران هم در جشن صعود تیم ملی به رنگ پرچم ایران درآمد.
اسکوچیچ: بسیار خوشحالم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: از این موفقیت بسیار خوشحالم و صعود زودهنگام تیم ملی را به مردم ایران تبریک می‌گویم. در این دو سال برخی من‌ را دست‌کم گرفتند اما امروز خودم را ثابت کردم.
«دراگان اسکوچیچ» پس از قطعی شدن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲، اظهار کرد: به همه مردم ایران تبریک می‌گویم و از این صعود خیلی خوشحالم. امیدوارم این راه را ادامه بدهیم و در مسابقات بعدی هم موفق باشیم.
وی افزود: بازی سختی خوبی بود اما بازیکنان تیم ملی خیلی خوب بازی کردند. این هم مختص این بازی نبود و در تمام دیدارهای انتخابی تیم به لحاظ عملکرد و روانی عملکرد خوبی از خود نشان داد. بازی‌های پر استرسی تا اینجای کار پشت سر گذاشتیم. در ۱۵ دقیقه ابتدایی چند دقیقه‌ای طول کشید تا هماهنگ شویم اما در ادامه می‌توانستیم گل‌های زیادی به ثمر برسانیم. اگر توانسته باشیم مردم ایران را مقداری هم خوشحال کنیم، باعث افتخار ماست.
اسکوچیچ عنوان کرد: هم تیم رقیب و هم ما مشکلات زیادی قبل از بازی داشتیم. بازیکنان اروپایی ما خیلی دیر به ما اضافه شدند. مثلا مهدی طارمی که بازی فوق‌العاده‌ای انجام داد، پنج یا شش صبح به ما اضافه شد. مشکلاتی که بود شیرینی برد را دو چندان کرد.
وی درباره سخت‌ترین قسمت مسیر صعود به جام جهانی گفت: باید راجع به این مسئله فکر کنم چون موقعیت‌های سخت زیادی داشتیم. مشکلات زیادی از کرونا تا فشارهای دیگر را پشت سر گذاشتیم. شاید بتوانم بگویم آن دوره‌ای که هیچ حقی برای از دست دادن امتیاز نداشتیم، سخت‌ترین دوره بود اما من از اول به کارم باور داشتم و می‌دانستم گروه فوق‌العاده‌ای از بازیکنان در اختیار دارم و کار را به سرانجام رساندیم. آدم‌های زیادی در این دو سال من را دست‌کم گرفتند و شایستگی من را در نظر نگرفتند اما امروز خودم را اثبات کردم.
اسکوچیچ در پاسخ به این سوال که چه پیامی برای خانواده شهدا دارد، گفت: هر چیزی بگویم مرهمی بر زخم این خانواده‌ها نیست. امیدوارم با این برد لحظه‌ای باعث دور شدن آنها از غم‌هایشان باشیم. دوست دارم شادی برد را نه فقط به این دوستان بلکه به همه مردم ایران تقدیم کنیم.
سرمربی تیم‌ ملی درباره ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایران توضیح داد: در دو سال گذشته افراد زیادی درباره قرارداد من صحبت کردند. قرارداد من تا ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند. از روز اول می‌دانستم که باید خودم را اثبات کنم و ادامه قرارداد منوط به موفقیت با تیم‌ملی ایران است. برنامه من شرکت با ایران در جام جهانی است.
مخبر: از تیم ملی حمایت می‌کنیم تا به مرحله دوم جام جهانی برسد
معاون اول رئیس جمهوری گفت:‌ به درستی از تیم ملی حمایت می‌کنیم که شانس صعود تیم ملی به مرحله دوم جام جهانی نیز افزایش پیدا کند.
محمد مخبر پس از قطعی‌شدن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهار کرد: صعود تیم ملی را به مقام معظم رهبری، ‌ ملت ایران، دولت و همه دست‌اندرکاران ورزش تبریک می‌گویم و به همه زحمتکشان تیم ملی خسته نباشید می‌گویم.
وی افزود: هم به جام جهانی صعود کردیم و هم برای نخستین بار با چنین سرعتی به این افتخار دست یافتیم. امیدوارم در بازی‌های بعدی هم پیروز شویم و تیم ملی به بهترین شکل در این مسابقات عمل کند.
مخبر اظهار کرد: رئیس جمهوری محترم هم بلافاصله پس از پایان مسابقه این صعود را به مردم تبریک و به بازیکنان خسته نباشید گفت.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: همه باید از تیم ملی پشتیبانی کنیم تا در جام جهانی هم موفق باشند. به درستی از تیم ملی حمایت می‌کنیم که شانس صعود تیم ملی به مرحله دوم جام جهانی نیز افزایش پیدا کند.
وی درباره حضور تماشاگران در مسابقه مقابل عراق گفت: با توجه به گسترش سویه امیکرون ویروس کرونا در ایران، مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا همچنان بتوانیم حضور تماشاگران در ورزشگاه را ادامه دهیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم اجازه حضور تماشاگران را صادر کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری درباره حضورش در میان تماشاگران گفت: به جایگاه ویژه نرفتیم تا همان حس تماشاگران را پیدا کنیم.
وی درباره پرداخت پاداش به تیم ملی هم اظهار کرد: حتما پرداخت می‌شود.
واکنش AFC به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی
کنفدراسیون فوتبال آسیا به صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2022 واکنش نشان داد.
توئیتر رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا واکنش جالبی به صعود جام جهانی 2022 داشت و نوشت: مهدی طارمی تیم ملی ایران را به جام جهانی 2022 قطر فرستاد.
سجادی: امیدوارم از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنیم
وزیر ورزش و جوانان گفت: صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.
حمید سجادی وزیر ورزش کشورمان بعد از این دست آورد بزرگ گفت: سلام عرض می‌کنم به ملت همیشه قهرمان ایران، سلام به همه ورزش دوستان کشورمان و این برد برای همه شما مبارک باشد. من به عنوان خادم شما در ورزش از رئیس جمهوری و معاون اول رئیس تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی افزود: ما تا آخر تا زمانی که جان در بدن داریم همیشه پشتیبان ورزش هستیم. این بازی با میزبانی شایسته برگزار شد. امیدواریم در بازی‌های بعدی نیز بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. امیدوارم در جانم جهانی 2022 قطر بتوانیم از مرحله گروهی صعود کنیم و حضور متفاوتی نسبت به دورهای گذشته داشته باشیم.
واکنش پورتو به صعود تیم ملی به جام جهانی با گلزنی طارمی
باشگاه پورتو پرتغال به صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2022 قطر واکنش نشان داد.
باشگاه پورتو پرتغال که مهدی طارمی را در اختیار دارد، در واکنش به صعود تیم ملی ایران نوشت: مهدی طارمی نویسنده گل پیروزی مقابل عراق شد که این گل ایران را به جام جهانی 2022 قطر رساند.
طارمی در این بازی با وجود مشکلات فراوان در پروازش و گیر افتادن در ترکیه ولی دقیقه 90 خودش را به تهران رساند و در ترکیب اصلی ایران قرار گرفت و گل پیروزی بخش را به ثمر برساند.
عزیزی خادم: پیروزی بی‌سابقه‌ای به اذن الهی به دست آمد
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: پیروزی بی‌سابقه‌ای به اذن الهی به دست آمد و باید از این صعود کتاب‌ها نوشت.
شهاب عزیزی خادم پس از صعود تیم ملی به جام جهانی اظهار کرد: شکرگزار خداوند عالم هستیم. اتفاق بزرگی افتاد و به ملت ایران، خانواده شهدا و جانبازان و تمام بیماران و ایرانیانی که همراه ما بودند تبریک می‌گویم.
وی افزود: پیروزی بی‌سابقه‌ای به اذن الهی به دست آمد. باید از این صعود کتاب‌ها نوشت. چنین اتفاقی را تجربه نکرده بودیم به خصوص که در بحرین امیدی نداشتیم. امروز تیم ملی سرافراز است. هم در بحرین و هم در مسابقاتی که انجام شد و الان تیم ملی در صدر جدول است. سریع ترین صعود را تجربه کردیم. از همه رسانه‌ها و افرادی که کنار ما بودند تشکر می‌کنم.
رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: از دولت، رئیس جمهوری و وزیر ورزش تشکر می‌کنم که در روزهای اخیر به صورت ویژه به ما کمک کردند. از همکارانم در فدراسیون تشکر می‌کنم. اگر اتفاقی افتاده، بخشی هم زحمات آنها بوده، جشن ملی بزرگی در عین شرایط سختی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه برای مردم ایجاد شده، برگزار شد. از خوشحالی مردم خوشحالیم و این برای ما سک سعادت عظما است. باید تدارک لازم را ببینیم.
عزیزی خادم گفت: نباید شکرگزاری یادمان برود. اتفاق امروز فراتر از معجزه بود. نباید گذشته و سختی‌هایی که وجود داشت را یادمان برود. در دوره بعدی 48 تیم به جام جهانی می روند و خوشحالی به این شدت نیست.
رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به صعود تیم ملی تصریح کرد: از دل سختی بیرون آمدیم. امروز باید کنار هم بودن و یار روزهای سخت بودن را بیاموزیم. باید نگاه تعاملی و کنار هم بودن و این تجربه بزرگ را قوی تر کنیم. به خاطر مردم و 80 میلیون ایرانی تدارک وسیعی در نظر بگیریم، حالا که می‌بینیم مردم با کوچک‌ترین کارها شاد می‌شوند. باید برای آینده برنامه ریزی کنیم. با یک چشم به هم زدن به مسابقات دوحه می‌رسیم. امروز خوشحالیم که برای فوتبال ایران معجزه رخ داده است.
وی افزود: این فراز و فرودها که گهگاهی رخ می‌دهند، باید به ما آلارم (هشدار) بدهد که هیچ چیزی شانسی نیست. امروز دستان رحمت الهی را دیدیم. خداوند عالم به ما کمک کرد. جا دارد از پیکشوتان فوتبال تشکر کنم. امروز تجربه بزرگی بود. بخش از این نتیجه نیز حاصل زحمات هاشمیان و اسکوچیچ بود.
عابدزاده: افتخار می‌کنم که من و پسرم مردم را شاد کردیم
احمد عابدزاده بعد از برتری تیم ملی مقابل عراق و صعود به جام جهانی گفت: خیلی خوشحال هستم، دانمارکی‌ها یک دروازه بان دارند که پدر و مادرش سابقه بازی در جام جهانی را دارند.
وی افزود: ما هم در ایران افتخار می‌کنیم چنین شرایطی داریم و پدر و پسر سابقه حضور در جام جهانی را پیدا می‌کنند. این باعث افتخار کشورمان است.
جهانبخش: صعود به جام جهانی عادی دیده می‌شود چون محکم و با قدرت بود
هافبک تیم ملی فوتبال ایران گفت: بچه‌ها و کادر فنی کار بزرگی کردند و امیدوارم حمایت‌ها بیشتر شود.
علیرضا جهانبخش پس از پیروزی تیم ملی مقابل عراق درخصوص اینکه در صعود به جام جهانی، تیم ملی هت‌تریک کرده، اظهار کرد: خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌ صد هزار مرتبه شکر، فکر می‌کنم این مقتدرانه‌ترین صعود ما به جام جهانی بود. در دوره‌های قبل هم فوق‌العاده خوب کار کردیم ولی این دوره شرایط خیلی سخت‌تر بود. فشار روی تیم خیلی بیشتر بود. بازیکنان جدید به تیم اضافه شدند، ولی توانستیم به این مهم برسیم.
وی افزود: صعود به جام جهانی اتفاق خیلی بزرگی است. از همه مهم‌تر شادی مردم و همچنین حضور بانوان در استادیوم بود. این مسئله داستان را‌‌‌‌‌‌‌‌ خیلی قشنگ‌تر کرد. امیدوارم بتوانیم در جام جهانی حضور قدرتمندی داشته باشیم.
کاپیتان تیم ملی درخصوص اینکه آیا زیرساخت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود دارد، گفت: امروز فوق‌العاده خوب بود، فکر می‌کنم برای همه بعد از مدت‌ها، حضور هواداران اتفاق تازه بود. از همه مهم‌تر همانطور که گفتم حضور بانوان بود، قطعا ما به عنوان بازیکن دوست داریم مادران، خواهران و همسران بچه‌ها در استادیوم حضور داشته باشند و این دلگرمی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ما از نزدیک حس کنیم. خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌ شاکرم که امروز در این اتفاق خیلی مهم حضور داشتم و این شیرینی صعود را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما خیلی بیشتر کرد.
جهانبخش درمورد حمایت از تیم ملی برای حضور در جام جهانی عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان ورزشکار این است که از شرایطی که برایمان فراهم می‌شود به نحو احسن استفاده کنیم. باید بتوانیم دل مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌ شاد کنیم و این یک وظیفه برای ما است. این بچه‌ها قطعا نیاز به حمایت بیشتری دارند، جام جهانی خیلی سخت‌تر خواهد بود، رفتن ما به جام جهانی خیلی عادی جلوه داده می‌شود، چون محکم و با قدرت صعود کردیم ولی بچه‌ها و کادر فنی کار بزرگی کردند. امیدوارم حمایت‌ها بیشتر شود، چون جام جهانی زمین خیلی بزرگ‌تری است. شرایط خیلی سخت‌تری دارد و امیدوارم بتوانیم با قدرت در این مسابقات شرکت کنیم.
فریاد شادی بانوان از حضور در ورزشگاه
بالاخره بانوان پس از حدود ۲ سال دوباره به ورزشگاه برگشتند.
ایران در چارچوب هفتمین بازی خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه بهمن میزبان عراق بود. دیداری که از روزها قبل به خاطر حضور تماشاگران و مسئله کرونا بر حساسیت آن افزوده شد. بلیت فروشی این دیدار از چهارشنبه شب آغاز شد و ساعاتی قبل از بازی فدراسیون اعلام کرد ظرفیت بیشتری برای حضور بانوان در نظرگرفته شده و آنها می‌توانند از سامانه بلیت فروشی اقدام به تهیه بلیت و حضور در ایران بازی کنند.
با اینکه از روزها قبل شایعاتی مبنی بر حضور گزینشی بانوان در این بازی به گوش رسید و حتی روز بازی برخی بانوان اعلام کردند موفق به تهیه بلیت نشده‌اند اما این بازی و این اتفاق سرآغازی بود بر حضور همیشگی بانوان ایران در ورزشگاه‌های فوتبال.
با دستورالعمل‌های فیفا و اتفاقاتی که در داخل کشور رخ داده، اینطور شنیده می‌شود که بانوان باید مجاز به حضور در تمام بازی‌های فوتبال ایران بدون محدودیت باشند. امیدواریم در ادامه این راه، آقایان هم نقش خود را به خوبی بازی کنند و در ورزشگاه‌ها فضای امن و سالمی رقم بزنند تا هم بانوان و خانواده‌ها بدون دغدغه در ورزشگاه‌ها حاضر باشند و هم بهانه‌ای برای محدود شدن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تراشیده نشود.
مردم ایران و فوتبال دوستان روز پنجشنبه دو جشن ملی گرفتند، صعود ایران به جام جهانی و آغازی بر حضور همیشگی زنان این مرز و بوم در ورزشگاه آزادی.
آخرین بار بانوان روز ۱۸ مهر ۱۳۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا بود که در ورزشگاه آزادی حاضر شدند و از نزدیک شاهد پیروزی ۱۴-۰ تیم ملی مقابل کامبوج بودند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقادهای غیرکارشناسانه چه آسیبی به هنرهای تجسمی می‌زند؟ فراستی اینجا، آنجا، همه جا! محمدعلی وکیلی مذاکره مستقیم؛ آری یا خیر؟ مرکز آمار در رابطه با تورم چه می‌گوید؟ روند کاهشی تورم از عدد تا واقعیت ۷ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد یورش امیکرون بر نقشه آبی کرونا مناقشه نفس‌گیر غرب و روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد بحران اوکراین مقدمه‌ای برای وقوع جنگ جهانی؟ امیدواری ها قوت گرفت گام‌های نهایی رسیدن به توافق هسته‌ای نماینده ایرانشهر در مجلس: مردم باید پارتی داشته باشند تا بتوانند نان بخرند! تیم ملی ایران بدون شکست و برای ششمین بار به جام جهانی صعود کرد صعود مقتدرانه با حضور زنان و مردان ایرانی در پنجمین سفر استانی اژه‌ای به خراسان رضوی رخ داد هشدار دوباره رئیس قوه قضاییه برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها امیرعبداللهیان: هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده است آیت‌الله رئیسی: بانیان وضع موجود نباید بر مسند مدیریت بمانند لاوروف: مذاکرات درخصوص تضمین‌های امنیتی تمام نشده است افشاگری نفتالی بنت درباره تهدید شدنش توسط نتانیاهو توضیح رسانه امنیتی عراق درباره حمله راکتی به فرودگاه بغداد «عصای موسی» دوربین‌های مداربسته رژیم صهیونیستی را شکافت