براي ساختن ايران دست‌نياز به ‌سوي همه مردم دراز مي‌كنم

گروه سياسي|توصيه به «وحدت»، «همدلي» و «همبستگي» در عيد فطر، عيد بازگشت به فطرت پاك انسانيت؛ جان كلام روحاني بود. او در روزهايي كه ايران بيش از هميشه تشنه اتحاد است، دست ياري به سوي مردماني دراز مي‌كند كه هيچگاه راضي به تقسيم‌بندي ميان آنها نمي‌شود؛ چه، كساني‌كه او را برگزيده‌اند و چه، ديگراني كه به سوي كانديداي رقيب شتافتند، مورد دعوت حسن روحاني قرار مي‌گيرند تا او را در دولت دوازدهم همراهي كنند. روحاني كه همزماني آغاز جشن رمضان امسال را با جشن سياسي ملت ايران گرامي داشته و اميدوار است كه تلفيق اين دو، آينده خوبي براي مردم ايران بسازد، به روزهايي دل مي‌سپارد كه قرار است كابينه دوازدهم را انتخاب كند. روزهايي كه او با اين مقدمه كه «امروز دوران رقابت سياسي و انتخاباتي گذشته و اگر رقابتي هم هست بايد براي خدمت به مردم، اجراي قوانين و دستيابي به اهداف بلند ملي باشد»، آن را آغاز مي‌كند، او را ميزبان دوستداران سرافرازي كشور ايران كرده تا اعلام كند: «من دست نيازم را براي دولت دوازدهم به سوي همه مردم ايران چه آنها كه به من راي دادند، چه آنها كه به ديگران راي دادند و چه آنهايي كه اصلا راي ندادند، دراز مي‌كنم و همه را فرا مي‌خوانم تا در كنار هم براي ساختن ايراني آباد و سرافراز تلاش‌مان را دوچندان كنيم». ايجاد «وحدت» يك‌بار ديگر و اين‌بار با الهام از توصيه‌هاي امام(ره) و رهبري مورد تاكيد حسن روحاني قرار مي‌گيرد تا او بگويد: «نبايد توصيه امام راحل را فراموش كنيم كه فرمود همه با هم باشيد و به وحدت كلمه توصيه كرد و نبايد از توصيه مقام معظم رهبري غافل شويم كه فرمودند، اگر با نظام جمهوري اسلامي هم مساله‌اي داريد اما براي كشور و سرنوشت ملت پاي صندوق‌ آرا بياييد». منتخب ملت ايران با اشاره به شعار امسال، «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» ساختن كشور را در گروي وحدت خواند و تصريح كرد: «امروز همه بايد در كنار هم با وحدت و اجماع كشور را بسازيم و در سالي كه سال توليد و اشتغال است، بايد همه جا نداي توليد و اشتغال به گوش برسد و در عمل حركت در مسير رونق توليد و ايجاد اشتغال را شاهد باشيم و به آنچه رهبر معظم انقلاب درباره امسال فرمودند، عامل باشيم». رييس‌جمهور اظهار اميدواري كرد: «پس از ماه مبارك رمضان و عيد فطر، همچنان آثار مبارك اين ماه و عبادات آن و توسل‌ها به امام حسن مجتبي(ع) و اميرالمومنين(ع) و طاعات و عبادات شب‌هاي قدر و دعاهاي شب‌هاي آخر ماه مبارك رمضان در جامعه تداوم داشته باشد». حسن روحاني كه روز دوشنبه در ديدار مسوولان و كارگزاران نظام و سفراي كشورهاي اسلامي با مقام معظم رهبري به مناسبت عيد سعيد فطر سخنراني مي‌كرد، ضمن تبريك اين عيد بزرگ به حضار، ملت شريف ايران و رهبر معظم انقلاب، گفت: «عيد فطر، عيد بازگشت به فطرت پاك انسانيت پس از يك ماه، زهد، ورع، قيام و صيام و تلاش براي زدودن غبارها از جسم و جان است.»
نمازي مقبول است كه به واسطه آن
به مال مردم تجاوزي نشود
رييس‌جمهور در ادامه به بيان آداب روزه‌داري پرداخت. آنچه كه او بر آن تاكيد داشت، خيلي بي‌ارتباط با اتفاقات روز‌ها، هفته‌ها و حتي ماه‌هاي اخير نبوده است. زبان توهين كه به راحتي عليه شخص او و حتي اطرافيانش گشوده مي‌شود، مورد نقدترين موضوعي بود كه حسن روحاني آن را در خلال سخنراني خود به‌كار گرفت. او البته از موضعي نقادانه به طرح مساله نپرداخت و با اشاره اينكه روزه هم براي سلامت جسم و هم براي تزكيه و پرورش روح است، عنوان كرد: «روزه در ماه مبارك رمضان تنها فرو بستن دهان از خوردني‌ها و آشاميدني‌ها نيست و چه اينكه نماز و روزه‌اي مقبول است كه به واسطه آن تجاوزي به مال مردم انجام نشود و دهاني به بدگويي و دشنام دادن و توهين به ديگران گشوده نشود.»


استفاده ابزاري از دين، در شأن اسلام نيست
روحاني در ادامه سخنان عيدانه خود، با ورود به موضوع «حق‌الناس و حق‌الله»، حق‌الناس را نخستين برنامه عبادي اسلام خواند و اظهار كرد: «در همه عبادات ما در كنار حق‌الله به نوعي بر حق‌الناس نيز تاكيد شده است و در همين روز عيد فطر، نخستين برنامه عبادي ما رعايت حق‌الناس و پرداخت زكات قرار داده شده و سپس ياد خدا كردن و در نهايت به نماز ايستادن». رييس‌جمهور اگرچه به اولويت حق‌الناس پرداخت اما از موارد مهم حق‌الله هم غافل نشد و تصريح كرد: در ماه مبارك رمضان حق‌الله نيز بيشتر به ما يادآوري مي‌شود؛ آنجا كه به ما مي‌گويند دروغ بستن به خدا، پيامبر(ص) و ائمه(ع) مي‌تواند مبطل روزه باشد و چه ظلمي بالاتر از اينكه تهمت ناروايي به خدا و دين بسته شود. روحاني خاطرنشان كرد: دين خدا را در ميدان‌هاي كوچك سياست آوردن و از نام و احكام دين خدا به عنوان ابزار استفاده كردن در شأن اسلام و مسلمانان نيست و ماه مبارك رمضان همه اينها را به ما مي‌آموزد.
تروريست‌ها هرگز نتوانستند در اتحاد ما خللي وارد كنند
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود، به حادثه تروريستي 17 خرداد امسال اشاره كرد و تشكر ويژه‌اي هم از هموطنان كرد اهل سنت كشورمان داشت؛ آنها كه در برابر اين حادثه ايستادند و اتحاد ملي را حفظ كردند، تا امروز همگان به عدم توانايي تروريست‌ها در برهم زدن اتحاد ملي افتخار كنند. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه در ماه مبارك رمضان امسال، شاهد درد و رنج و شهادت تعدادي از عزيزان بي‌گناه هموطن‌مان نيز بوديم، گفت: «گر چه تروريست‌هاي بزدل، سبعانه به مردم بي‌دفاع در مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر امام راحل حمله كرده و عده‌اي از عزيزان ما را به شهادت رساندند، اما هرگز نتوانستند در همدلي، انسجام و اتحاد ما خللي وارد كنند.» رييس‌جمهور ادامه داد: «بايد از همه ملت ايران، اعم از شيعه و سني و به ويژه از هموطنان كرد اهل سنت كشورمان تشكر كنيم كه در برابر تروريست‌ها با بياني روشن ايستاده و اتحاد ملي را حفظ كردند.» او در ادامه اشاره‌اي هم به پاسخ موشكي سپاه ايران به اقدامات اخير داعش كرد و گفت: «از كساني كه براي كشور سلاح‌هاي راهبردي مي‌سازند و از كساني كه از اين سلاح‌هاي راهبردي به خوبي استفاده مي‌كنند، نيز تشكر مي‌كنم.» روحاني با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران ضمن پاسخگويي به تروريست‌ها بخش كوچكي از توان و قدرت دفاعي خود را آشكار ساخت، گفت: «دولت و ديگر اركان نظام جمهوري اسلامي پشت سر مقام معظم رهبري همواره قدرت، اتحاد و انسجام خود را در هر مقطعي كه لازم باشد، در برابر جهانيان آشكار مي‌سازند.» رييس‌جمهور با اشاره به آخرين جمعه ماه مبارك رمضان اظهار داشت: «ملت ايران در روز قدس امسال نيز با حضور پرشورشان نشان دادند كه هيچگاه دشمن را از ياد نبرده و او را به خوبي شناخته و بر سر او فرياد مي‌كشند و به مسلمانان جهان و به ملت مظلوم فلسطين اميد مي‌دهند كه قطعا پايان كار پيروزي حق بر باطل است.»