مشمولان متأهل با ۲ فرزند رایگان معاف می‌شوند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از معافیت رایگان مشمولان سربازی متأهل با دو فرزند به صورت رایگان خبر داد.
به گزارش خانه ملت، سید محسن دهنوی گفت: کمیسیون تلفیق بر اصلاح شرایط خدمت سربازی تأکید دارد، به همین دلیل تصمیمات مناسبی از جمله افزایش حقوق تمامی سربازان را تاکنون داشته است و با لحاظ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و با توجه به بررسی‌ها، کمیسیون تلفیق برای حمایت از مشمولان متأهل دارای فرزند مصوبه‌ای داشت.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق افزود: نمایندگان در راستای حمایت و استحکام کانون خانواده و تشویق به فرزندآوری مصوب کردند، مشمولان متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند، بتوانند در سال آینده کارت معافیت از خدمت سربازی را به صورت رایگان دریافت کنند. وی توضیح داد: امروز در راستای مصوبه چند روز پیش کمیسیون تلفیق در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب، اخطار قانون اساسی از سوی یکی از نمایندگان در صحن تلفیق در مورد مغایرت این مصوبه با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و عدالت مطرح شد که این اخطار مورد پذیرش رئیس کمیسیون قرار گرفت و به رأی گذاشته شد و در ادامه برای رفع این اشکال پیشنهادی برای ارائه کارت رایگان معافیت به مشمولان متأهل دارای دو فرزند داده شد که با رأی موافق نمایندگان تصویب شد. دهنوی در توضیح پیشنهادش که در کمیسیون تلفیق تصویب شد، خاطرنشان کرد: براین اساس با توجه به امر مقدس خانواده و تشویق به فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولان متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند، در سال آینده می‌توانند کارت معافیت را به صورت رایگان دریافت کنند و معاف شوند.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس هم در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق به خبرگزاری خانه ملت گفت: نمایندگان در نشست این کمیسیون مصوبه پیشین در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب را مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و عدالت دانسته و مصوبه ارائه کارت معافیت رایگان به مشمولان متأهل دارای دو فرزند و بالاتر از آن را جایگزین آن کردند.


حمیدرضا حاجی بابایی ادامه داد: براین اساس با پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب دیگر اعضا، مصوبه ارائه کارت معافیت رایگان به مشمولان متأهل دارای دو فرزند و بالاتر از آن جایگزین مصوبه قبلی شد. این مصوبه با هدف استحکام بنیان خانواده، فرزندآوری و تأهل به تأیید کمیسیون تلفیق بودجه رسید و امیدواریم مؤثر باشد.
پیش از این «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده بود که مشمولان متأهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متأهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند؛ موضوعی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و تصمیم کمیسیون تلفیق را مغایر عدالت ارزیابی کردند. اگرچه ستادکل نیرو‌های مسلح واکنش رسمی به این تصمیم کمیسیون نداشت، لیکن گفته شد، در نامه‌ای مراتب اعتراض این ستاد هم به مجلس اعلام شده بود که احتمالاً واکنش‌های رسمی و غیر رسمی به فروش سربازی در تغییر تصمیم کمیسیون تلفیق بی تأثیر نبوده است.