افزایش تصاعدی اومیکرون در خلأ تصمیم‌گیری به‌موقع

ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح است و طبیعتاً در چنین ساعتی اغلب افراد شاغل باید سر کار خود رفته باشند و وسایل حمل و نقل عمومی خلوت باشد، اما اینطور نیست! در ایستگاه اتوبوس خط یک بی‌آر‌تی حدود ۵، ۶ نفری منتظر اتوبوس ایستاده‌اند و من هم به آن‌ها می‌پیوندم. اولین اتوبوس با تراکم بالای جمعیت در ایستگاه می‌ایستد. چند نفری سوار می‌شوند. اتوبوس به حدی شلوغ است که نیمی از کیف نفر آخر لای درمی‌ماند، اما ماشین با همان حالت راه می‌افتد. اتوبوس بعدی از اولی هم شلوغ‌تر است. خودم را در بین مسافران جا می‌دهم و سوار اتوبوس می‌شوم. تقریباً بین مسافران هیچ جایی خالی نیست. آن‌هایی که تجربه ساعات مختلف حضور در خطوط بی‌آر‌تی را دارند، می‌دانند این شلوغی در تمامی ساعات روز وجود دارد و تنها کمی شدت و ضعف پیدا می‌کند. اوضاع مترو هم چندان بهتر از بی‌آر‌تی نیست. در چنین شرایطی بدیهی‌ترین رخداد ممکن، رشد تصاعدی بیماران کرونا مثبتی است که به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند. همه چیز برای انفجار ا‌ومیکرون مهیاست. این در حالی است که کارشناسان و پزشکان از مدت‌ها پیش درباره پیک ششم کرونا با اومیکرون هشدار داده‌اند و حالا هم دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ از پیشنهاد اعضای کمیته علمی برای اجرای محدودیت‌های اجتماعی دو هفته‌ای به منظور کنترل کرونا در کشور خبر می‌دهد.
آمار‌های کرونایی هر روز با شدت بیشتری افزایش می‌یابد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۹۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. میزان شیوع و ابتلا به اومیکرون در میان کودکان هم قابل‌ملاحظه است، به‌گونه‌ای که به گفته ناصر کلانتری متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تفاوت امیکرون با دیگر سویه‌ها این است کودکان هم درگیر می‌شوند. وی می‌افزاید: «بخش‌های پی‌ای‌سی یوی ما پر از کودکان مبتلا به اومیکرون است. در یکماه اخیر بیش از نیمی از کودکان مراجعه‌کننده به من با علائم اومیکرون هستند و اغلب والدین آنان نیز علائم حداقلی اومیکرون را دارند.»
در چنین شرایطی، اما به جز توصیه و صحبت شاهد هیچ اقدامی برای مقابله با بحرانی‌شدن شرایط کشور نیستیم. انگار همه منتظر‌ند آی‌سی‌یو‌ها پر شود و آمار فوتی‌ها سه رقمی تا تکانی بخورند و برای برقراری محدودیت‌ها تصمیمی بگیرند.
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این‌باره تأکید می‌کند: «با توجه به شیوع گسترده اومیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهر‌های کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز گذشته این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود و این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود.»


حمید سوری، اپیدمیولوژیست هم معتقد است وضعیت موجود، وضعیتی است که بیماری با سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند.
این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه هنوز به اوج بیماری نرسیده‌ایم که نمود مرگ‌ومیر و بستری جدی را ببینیم، تأکید می‌کند: «مطمئناً طی دو تا چهار هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اومیکرون در کشور افزایش می‌یابد، بنابراین باید حتماً آمادگی کافی داشته باشیم.»
به گفته وی نیاز به واکنش سریع هم در شناسایی بیماران و هم در شناسایی کانون‌های آلودگی و خوشه‌هایی که از آلودگی ایجاد می‌شود و هم در کنترل موارد ابتلا وجود دارد. در این زمینه طبیعتاً باید سراغ برنامه‌های کوتاه‌مدت و زودبازده رویم.
ساعت کاری‌ام به پایان می‌رسد. دو ماسک و عینک ایمنی می‌زنم و با فکر کردن به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سوار اتوبوس می‌شوم تا به خانه بازگردم. همه مسافرانی که تنگاتنگ به هم چسبیده‌اند، ماسک دارند و شاید شبیه من به تأثیر ماسک زدن در چنین فضایی فکر می‌کنند!