سیگنال مثبت آژانس درفضای تنفسی وین

در فضای تنفس مذاکرات در وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش جدید که به نظر می‌رسد سیگنالی مثبت به مذاکرات است، از تحول دیگری در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به این نهاد بین‌المللی اطلاع داده است که قصد دارد به تولید لوله‌های روتور و Bellows ((قطعات میانی لوله‌های روتور) ماشین‌های سانتریفیوژ در مکان جدیدی در اصفهان بپردازد. بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران قصد دارد قطعات سانتریفیوژ را به جای تولید در مجتمع تسای کرج، در این مجموعه جدید در اصفهان تولید کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع تسای کرج متوقف خواهد شد و تولید این قطعات در مجتمع جدید در اصفهان هنوز آغاز نشده است. آژانس علاوه بر این خبر داده است که دوربین‌های نظارتی خود را در این مجتمع جدید نصب کرده است. به نظر می‌رسد این گزارش آژانس در شرایطی که مذاکرات در وین بعد از بازگشت دیپلمات‌ها از وین متوقف شده، یک سیگنال مثبت به فضای مذاکرات به حساب می‌آید.
دیروز سخنگوی وزارت خارجه نیز امکان توافق در وین را، بعد از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده رد نکرد. خطیب زاده گفته که مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در هر چهار حوزه برخی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبه‌رو بوده و توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.
خطیب زاده تأکید کرد: «اگر فردای بازگشت هیئت‌ها به وین، طرف‌های مقابل به آنچه به عنوان حقوق طبیعی ایران به آن‌ها گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق جمهوری اسلامی ایران پاسخ درست بدهند، اگر در چارچوب برجام، خواسته‌های خودشان را نگه دارند و به خواسته‌های ایران پاسخ دهند در فردای آن روز هم می‌توانیم به یک توافق پایدار، خوب و قابل اتکا برسیم» او تأکید کرد که نیاز به ضرب الاجل‌های برساخته و ساختگی نیست: «طرف‌های مقابل موارد اختلافی را به صورت روشن می‌دانند و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.»
خطیب‌زاده گفت:‌ما منتظر این هستیم که تصمیمات سیاسی در واشنگتن در بازگشت هیئت امریکایی به ۱+۴ اعلام شود. در حوزه رفع تحریم‌ها همچنان موضوعات مهم و قابل توجهی باقی مانده که توافق را تا امروز ممکن نکرده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، در حوزه راستی آزمایی و اخذ تضمین‌ها، تضمین‌هایی که مطمئن باشیم مجدداً امریکا حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و مجدداً کمپانی‌های بین‌المللی را هدف تحریم‌های فراسرزمینی خودش قرار نمی‌دهد و مجدداً اتباع ما را به بهانه‌های واهی دور زدن همین تحریم‌ها به گروگان نمی‌گیرد، حتماً باید پیشرفت‌ها به صورت کاملاً قابل قبول از سوی ایران انجام شود که بتوانیم پرونده را در حوزه اخذ تضامین ببندیم.