نتایج خودباوری جوان ایرانی

دومین روز از دهه مبارکه فجر امسال که انقلاب اسلامی پا به چهل و چهارمین سال حیات خویش می‌گذارد، با عنوان «انقلاب اسلامی، خودباوری و جوان ایرانی» نام‌گذاری شده است؛ سه مفهوم مستقل، اما به هم پیوسته‌ای که مثلث «پیروزی، پیشرفت و بقا»‌ی انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.
انقلاب اسلامی محصول خودباوری جوان ایرانی است و از طرفی یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب نیز خودباوری جوانان به حساب می‌آید. جوان ایرانی وقتی به خیابان پای نهاد تا نظام ستمشاهی را از کشور ریشه کن کند، توانایی خود بر انجام این کار را قلباً باور داشت، اما پیروزی قریب الوقوع جوانان ایرانی ابعاد بسیار گسترده تری از خودباوری را روشن ساخت.
تا آن روز از خودباوری در علوم مختلف روان‌شناسی و جامعه شناسی به عنوان «باور به توانایی‌هایی خویشتن جهت ایجاد تغییر و تحول در خود و محیط» تعریف می‌شد، اما به جوان ایرانی و سایر جوامع استعمار زده القا شده بود که هیچ ملتی نمی‌تواند بدون وابستگی به قدرت‌های بزرگ حتی نفس بکشد.
پیروزی انقلاب اسلامی، اما خودباوری در جوان ایرانی را به «خودیقینی» تبدیل کرد و نشان داد که نفس کشیدن در گرو ر‌هایی از وابستگی‌هاست.


خودباوری جوان ایرانی اثبات کرد استقلال و آزادی از قدرت‌های بزرگ نه تنها به مرگ سیاسی منجر نمی‌شود بلکه همه پیشرفت‌های مادی و معنوی در گرو مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های زورگویان است.
خودباوری جوان ایرانی ثابت کرد که می‌توان در برابر همه موانع و چالش‌های دشمنان ایستاد و ورود انقلاب به چهل و چهارمین سال حیاتش را جشن گرفت.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد می‌توان با دست خالی هشت سال در برابر پیشرفته‌ترین سلاح‌های دنیا ایستاد.
خودباوری جوان ایرانی اثبات کرد می‌توان در برابر همه تحریم‌ها ایستاد و تسلیم فشار‌های زیاده خواهان نشد.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان معرض جنگ شناختی و تحریف واقعیت‌ها قرار داشت، اما با بصیرت ماند و راه را گم نکرد.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان همه تلاش‌های دشمن را برای نومید‌سازی مشاهده کرد و برای ساختن آینده مطلوب امیدوار بود.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان شاهد همه توطئه‌های غرب برای دلسرد کردن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی بود، ولی حضور حماسی را رقم زد.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان شبانه روز در معرض جنگ نرم دشمن بود و از باور به حقانیت نظام و ارزش‌های انقلابی دست بر نداشت.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان شاهد برنامه ریزی دشمن در جنگ روایت‌ها بود، اما همچنان به گذشته افتخار کرد و به آینده امیدوار بود.
خودباوری جوان ایرانی نشان داد که به‌رغم همه القائات و تلقین‌های دشمن برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی، حل مسائل کشور بن بست ندارد؛ و در یک کلام جوان ایرانی با خودباوری منحصر به فرد خویش شعار «ما می‌توانیم» را معنایی نو بخشید و نشان داد که می‌توان در ساخت پهپاد‌های فوق پیشرفته مقام اول دنیا را از آن خود ساخت؛ می‌توان در شرایط دشوار‌ترین تحریم‌ها قرار داشت و در عرصه دفاعی جایگاه چهاردهم جهان و دوم منطقه را از آن خود ساخت؛ خودباوری جوان ایرانی نشان داد که می‌توان انحصار غرب در علوم مختلف را شکست و جایگاه شانزدهم علمی جهان را کسب کرد؛ می‌توان به‌رغم همه تحریم‌های اقتصادی در تولید ۸۰ درصد محصولات کشاورزی روی پای خود ایستاد و به دیگران وابسته نبود؛ می‌توان در حصر علمی بود و سکو‌های مطرح دنیا را در عرصه هسته‌ای، ژنتیک و نانو به دست آورد؛ می‌توان تولید محصولات پتروشیمی را از یک و نیم میلیون تن در سال ۵۷ به بیش از ۵۵ میلیون تن رساند؛ می‌توان کشوری را که به لحاظ جمعیتی در رتبه ۱۸ دنیا قرار دارد، در تولید ۲۱ محصول به رتبه تک رقمی جهان رساند؛ می‌توان در شرایط سخت اقتصادی بود، اما در زمین دشمن برای دامن زدن به مطالبات صنفی و قشری نبود؛ می‌توان دچار مشکلات فردی و آنی بود، اما منافع شخصی را بر منافع جمعی و منافع دراز مدت را بر منافع کوتاه مدت ترجیح نداد و می‌توان شاهد انواع جوسازی‌ها علیه دولت انقلابی بود و به حل مشکلات به دست این دولت امیدوار بود.