شلیک به ترکیب تجاری امارات

یک روز بعد از دستور رئیس‌جمهور امریکا برای کمک پنتاگون به امارات مقابل حملات یمنی‌ها، وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که واشنگتن برای مقابله با حملات یمن، ناوشکن موشک‌انداز و جنگنده در ابوظبی مستقر می‌کند. اقدامی که برخلاف روند موجود که امارات را از دولتی تجاری به موجودیت امنیتی تبدیل می‌کند، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن سه شنبه شب با انتشار پیامی کوتاه و رمزآمیز تلویحاً نمایشگاه اکسپو دوبی را تهدید کرد و به امارات هشدار داد.
به گزارش فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا در تماس تلفنی با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی حملات اخیر یمنی‌ها به امارات متحده عربی را محکوم کرد و به این مقام اماراتی قول کمک داد. پنتاگون با انتشار یک بیانیه گفته که موضوع این تماس، رایزنی دو طرف درباره حملات اخیر موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی بوده است. طبق بیانیه پنتاگون، آستین و بن زاید درباره حملات اخیر حوثی‌ها علیه امارات متحده عربی که منجر به تلفات غیرنظامی شد و همچنین نیرو‌های مسلح امریکایی و اماراتی مستقر در پایگاه هوایی الظفره را تهدید کرد، گفتگو کردند. وزیر دفاع امریکا بر محکومیت شدید این حملات و تعهد خود به شراکت استراتژیک ایالات متحده و امارات تأکید کرد.
آستین با بن زاید طیف وسیعی از اقدامات وزارت دفاع برای حمایت از امارات متحده عربی را بررسی کرد. این اقدامات شامل تداوم ارائه اطلاعات هشدار اولیه، همکاری در پدافند هوایی و ارسال ناوشکن یو‌اس‌اس کول نیروی دریایی ایالات متحده مجهز به موشک هدایت شونده برای شراکت با نیروی دریایی امارات متحده عربی در ابوظبی است.
به گفته پنتاگون، وزیر دفاع امریکا به ولیعهد اطلاع داد که هواپیما‌های جنگنده نسل پنجم خود را برای کمک به امارات متحده عربی در برابر تهدید فعلی مستقر خواهد کرد؛ تصمیمی که یک سیگنال روشن است درباره اینکه ایالات متحده در کنار امارات متحده عربی به عنوان یک شریک راهبردی دیرینه می‌ایستد. این تماس تلفنی یک روز بعد از دستور بایدن به پنتاگون انجام شد. بایدن دو شنبه شب گفت که به لوید آستین، وزیر دفاع امریکا دستور داده نهایت تلاشش را برای حمایت از امارات و عربستان و تمام کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به کارگیرد.
«عبدالعزیز بن سعود» وزیر کشور عربستان سعودی هم سه شنبه شب با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی درباره روابط دوجانبه و همکاری امنیتی ملاقات کرد. با این همه، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن شامگاه سه شنبه با انتشار پیامی کوتاه و رمزآمیز به صورت ضمنی نمایشگاه اکسپو دوبی را تهدید کرد و به امارات هشدار داد. یحیی سریع با انتشار پیام هشدارآمیز و در عین حال کوتاهی در صفحه توئیتر خود با هشتگ «اکسبو» (اشاره به نمایشگاه اکسپو دوبی) نوشت: «برای اینکه امن باشد... آیا باید دوباره نصیحت کنیم؟». سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پیش از نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، پیام کوتاه دیگری نوشت و باز هم امارات را تهدید کرده بود. سریع نوشته بود: «[در مصاف]با ما شاید شکست بخوری... توصیه می‌کنیم مقصد را تغییر دهید». پیش از این اظهارنظر، «نصرالدین عامر» معاون وزارت اطلاع‌رسانی یمن هم نوشت: «به نظر می‌رسد که دوبی زیباتر باشد... آیا نیرو‌های ما در نمایشگاه (اشاره به اکسپو دوبی) شرکت خواهند کرد؟ به خصوص آنکه چیز‌های خوبی برای به نمایش گذاشتن هم دارند.»