سرمایه‌های انقلاب برای حرکت در مسیر آینده

نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی نشان می‌دهد که هیچ‌گاه حضور مردم به اندازه انقلاب اسلامی در تعیین سرنوشت کشورمان پررنگ‌تر و تعیین‌کننده نبوده است.
حضرت امام (ره) بنای انقلاب اسلامی را برحرکت و همراهی مردم گذاشتند و با اعتقاد راسخ و به درستی تصمیمات جمعی به صراحت اعلام کردند که میزان رأی ملت است، از این رو، می‌توان مدعی شد که مردمی‌ترین الگوی حکومتی را در جهان پایه‌گذاری کردند و یکی از رمز‌های شکوه و عظمت جشن‌های دهه پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن، مردمی بودن آن است.
یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال مردم به آموزه‌های حضرت امام (ره) انطباق آرمان‌های تعیین شده از سوی ایشان با اعتقادات و باور‌های عمومی بود؛ لذا یکی از محور‌های اتحاد نانوشته مردم ایران برای تغییر حکومت مستبد پهلوی که توسط امام (ره) هدایت گردید، گرایش به زندگی دینی و معنویت بر اساس آموزه‌های اصیل اسلامی بود.
دومین دلیل برای ظهور همبستگی ملی در راه مبارزه با رژیم پهلوی که تقریباً تمامی اقشار جامعه را به مبارزه فرا می‌خواند، تحقیر ناشی از وابستگی به بیگانگان بود. اگر چه باید گفت متأسفانه از قرن ۱۹ میلادی، روند‌های جهانی به سوی قدرتمند شدن کشور‌های غربی و تضعیف نظام‌های کهن حرکت کرد و از دوره قاجار به خاطر بسیاری از مسائل از جمله حاکمان بی اطلاع از تحولات جهانی، کشور ما از حرکت در مسیر ترقی و پیشرفت بازماند، اما واقعیت این است که تاریخ طولانی تمدن ایرانی- اسلامی و غرور تاریخی ملت بزرگ ایران، اجازه نمی‌داد تا ملت ایران در برابر دیگران تن به تحقیر دهد و خود را کشوری درجه ۲ و تحت سلطه امریکایی‌ها و کشور‌های غربی بداند، لذا در اولین فرصت و ظهور رهبری شجاع مثل امام خمینی (ره)، مطالبات زیر خاکستر استقلال و آزادی خواهی ملت ایران زبانه کشید و دودمان استبداد را در هم پیچید و دست نظام‌های سلطه را از دخالت در امور داخلی کشور کوتاه کرد و این مسیر پر افتخار با تدبیر عالمانه مقام معظم رهبری و گسترش فرهنگ مقاومت ادامه یافت.


سومین مؤلفه اتحاد ساز در انقلاب مردم ایران، ریسمان ولایت بود. عشق و ارادت ملت ایران به ائمه اطهار و ولایت، ریشه‌های بسیار عمیقی دارد؛ لذا وقتی که بعد از سال‌ها، شاهد تحقق آرزوی دیرینه خود مبتنی بر استقرار حکومت اسلامی به رهبری یک فقیه عادل و جامع الشرایط برای سکانداری حرکت جامعه به سوی پیشرفت و تعالی بودند، به ریسمان ولایت محکم‌تر از همیشه چنگ زده و با حمایت از آرمان‌های امام خمینی (ره) تومار هزار ساله نظام ستم شاهنشاهی را درهم پیچید و موارد بسیار زیاد دیگری که مردم ایران را در تحقق اهداف خود در سال ۵۷ یاری رساند.
همان طور که حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرمودند که رمز موفقیت ملت ایران در عبور از مشکلات، وحدت کلمه و اتحاد و همبستگی ملی است، نگاهی به دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد که هر کجا حمایت و عزم ملی در قالب یک گفتمان شکل گرفته است، اهداف انقلابی به بهترین وجه تحقق یافته اند.
۱. استقلال و عدم وابستگی به قدرت‌های استعمارگر از اولین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی مورد تأکید و توجه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بود و مقام معظم رهبری نیز با اراده کامل بر سیاست‌های استقلال‌طلبانه نظام استوار بودند، امروز ایران اسلامی۴۳ سال سیاست استقلال‌طلبانه را در عرصه‌های بین‌المللی تمرین کرده و جهان نیز آن را پذیرفته است.
۲. بازیابی اعتماد به نفس و غرور ملی پس از صد‌ها سال استعمار‌زدگی در ملت ایران که هویت تاریخی خود را در حال نابودی می‌دید. انقلاب اسلامی ابهت نظام‌های استکباری را فرو ریخت و ایستادگی در برابر آنها، نه تنها اعتماد به نفس ملی را به معنای واقعی کلمه احیا کرد، بلکه در این حوزه الهام بخش بسیاری از ملت‌های آزادیخواه جهان شد.
۳. چهل سال ایستادگی روی اصول و آرمان‌های انقلاب، زمینه را برای ورود به گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی فراهم کرد. آرمان‌های گام دوم انقلاب روی تجارب ارزنده رهبری و حمایت ملت ایران از اهداف والای انقلاب اسلامی بنا شده است.
۴. فرهنگ دفاعی، یکی دیگر از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی است که از یک سو کشور را در برابر تمامی توطئه‌های سخت و نرم ایمنی بخشیده و همچنان در مسیر گام دوم انقلاب، به عنوان یک پیشران مهم، پشتوانه حرکت‌های تمدن ساز انقلاب اسلامی است.
۵. عرصه علم و فناوری نیز از دستاورد‌های مهمی است که ملت ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های شگرفی در آن پیدا کرده‌اند. اعتماد به نفس ملی در کنار تلاش برای کاهش و در نهایت خودکفایی در حوزه‌های مختلف، جوانان مستعد و انقلابی را در عرصه علم و فناوری بسیج کرد و امروز ایران اسلامی در بسیاری از علوم پیشرفته، جزو متبحر‌ترین و پیشرو‌ترین کشور‌ها است.
۶. تاب آوری و ایستادگی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، علتی است که ایران را به مقاوم‌ترین ملت‌ها در جهان تبدیل کرده است. شاید در سال ۵۷ هیچ تحلیلگر سیاسی گمان نمی‌کرد که ملت و نظامی که برآمده از اراده مردمی است بتواند در برابر تمام قدرتمندان جهان ایستادگی کند و از میان مشکلات، سربلند بیرون بیاید و این قدرت امروز سرمایه بزرگی برای گام نهادن در گام دوم انقلاب برای تمدن‌سازی است.
۷. مدیریت خردورزانه و عملگرایانه مقام معظم رهبری همراه با تجربه‌های ارزشمند گام اول انقلاب، همراه با آینده نگری هوشمندانه، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای حرکت انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب فراهم کرده است.
۸. انقلاب اسلامی از بدو پیروزی، برای ملت‌های جهان، به ویژه در منطقه، جذاب و الهام بخش بود. امروز ملت ایران، الگوی تمام ملت‌ها و رهبران آزادی خواه و استقلال طلب در جهان محسوب می‌شود. افزایش سیاست‌های مستقل و خارج از دیکته قدرت‌های بزرگ در بین کشور‌های جهان ناشی از مقاومت پیروزمندانه مردم ایران است، و این یکی از ویژگی پرافتخار برای ایران محسوب می‌شود.
۹. حضور قدرتمند و تأثیرگذار در عرصه‌های جهانی و تعامل متوازن با بزرگ‌ترین قدرت‌های حال حاضر جهان یکی دیگر از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی است که در مسیر تعامل با جهان معاصر در گام دوم انقلاب راهگشا خواهد بود.
۱۰. رهبری خردمند، مدبر و آگاه به تمام مسائل سیاسی داخلی و بین المللی که کشور را در مسیر حوادث گوناگون داخلی و بین‌المللی به بهترین وجه هدایت و رهبری کرده است. رهبری منحصر به فرد انقلاب توسط شخصیت‌های بزرگی، چون امام (ره) و امام خامنه‌ای، ارزشمند‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی در حرکت به سوی آینده روشن است.
۱۱. ظهور جوانان تحصیل‌کرده و با دانش که اراده و همت خود را معطوف به پیشرفت کشور کرده‌اند و در عرصه‌های مختلف علمی، ایران اسلامی را به قله دانش نزدیک کرده‌اند، افتخار بزرگی برای ایران انقلابی و ملت بزرگ آن است؛ که می‌تواند موتور محرک و پیشران بزرگ آینده باشد.