وداع با شکوه با شیخ الفق‌ها

آیین تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی (ره) صبح دیروز با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در شهر مقدس قم برگزار شد و اهالی این شهر به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» خداحافظی کردند.
به گزارش ایرنا، پیکر مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی در مجتمع آمورش عالی امام (ره) قم استقرار پیدا کرد و مردم نیز با تجمع در این مکان، با قرائت فاتحه و ذکر صلوات به مقام شامخ شیخ‌الفق‌ها ادای احترام کردند.
مردم مؤمن، متدین، دوستدار و علاقه‌مند به ساحت ولایت و مرجعیت از شهر‌ها و مناطق مختلف به‌ویژه گلپایگان و قم خود را به میدان جهاد و نقطه آغاز مراسم تشییع رساندند، و با چشمانی اشکبار و دل‌هایی اندوهناک با این مرجع تقلید وداع کردند.
حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم و جمع دیگری از مسئولان کشوری و لشکری در این مراسم حضور داشتند.


پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید، یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)‌با عرض تسلیت این ضایعه جانگداز و بیان ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله صافی گلپایگانی، دقایقی را نیز به ذکر مصیبت پرداخت، که حال و هوای معنوی خاصی را به‌وجود آورد.
پیکر آیت‌الله صافی گلپایگانی در حالی که بر روی خودرو قرار داشت، در میان اجتماع کثیر مشایعت‌کنندگان و با فریاد‌های الله اکبر، لا اله الا الله، یاحسین (ع) و یازهرا (س) از مسیر خیابان ۱۹ دی به سمت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) تشییع شد. جمع کثیری از مردم نیز در چهارراه بازار و مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) قم ایستاده بودند که با رسیدن خودروی حامل پیکر آیت‌الله صافی گلپایگانی، آن را در ادامه مسیر همراهی کردند. طلاب جامعه المصطفی العالمیه (ص)، مسلمانان و شیعیان دیگر کشور‌های مقیم قم نیز در این آیین حضور چشمگیری داشتند. پیکر آیت‌الله صافی گلپایگانی در میان جمعیت سوگواری که حیدر حیدر گویان بر سر و سینه می‌زدند، به صحن امام رضا (ع) حرم مطهر وارد، و پس از طواف گرداگرد مضجع شریف و نورانی کریمه اهل بیت، نماز توسط آیت‌الله کریمی جهرمی اقامه شد.
پیکر آیت‌الله صافی گلپایگانی پس از طواف گرداگرد مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع) به کشور عراق انتقال پیدا کرد تا در جوار بارگاه حضرت امام حسین (ع) به خاک سپرده شود.
آیت‌الله صافی گلپایگانی دو‌شنبه هفته جاری در پی ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست. این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده‌بود.
آیت‌الله صافی گلپایگانی، شیخ المراجع، سالیان متمادی درحوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته‌است.
عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (ره)، از جمله فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آن‌ها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت‌الله صافی گلپایگانی است. ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است. این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشوده بود.