پیشنهاد ۸ ماده‌ای مرکز پژوهش‌ها جایگزین طرح مجلس می‌شود؟

پیشنهاد 8 ماده‌ای مرکز پژوهش‌ها جایگزین طرح مجلس می‌شود؟ ‌مجتبی توانگر، نماینده تهران، در‌حالی در توییتی از تعارض طرح صیانت با قانون اساسی سخن گفته که هم‌زمان یک عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی با اشاره به ایرادهای مجدد مرکز پژوهش‌های مجلس با این طرح گفته که این مرکز یک پیشنهاد ۸ ماده‌ای هم مطرح کرده که قابلیت جایگزینی با طرح مجلس را دارد.
توانگر در توییت خود آورده بود: «در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نسخه جدید ‫طرح صیانت(حمایت یا تنظیم‌گری) نسخه پنجم دی ضمن تأکید بر ضرورت حکمرانی و قانون‌گذاری گفته است طرح فعلی در تعارض با دستور رهبر انقلاب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی و مخالف اصول متعدد قانون‌ اساسی است و قابلیت اجرا و تصویب در مجلس را ندارد».
اول دی‌ماه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی ضمن برشمردن اشکالات عدیده متن طرح خواستار تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد. بعد از آن در هفتم دی، اعضای کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را برای اعمال پیشنهادات کارشناسی و بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس بازگرداند.
غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، درباره آخرین وضعیت طرح به ایلنا گفته است: در جلسه‌ای که کمیسیون داشت و این گزارش بررسی شد، مجددا ۲۰ روز دیگر به مرکز پژوهش‌ها وقت داده شد تا گزارش بدهند. مجددا بعد از بیست‌وچند روز بار دیگر مرکز گزارش داد که تقریبا همان ایرادها و اشکالات باز تأکید شده بود که وجود دارد و با این چارچوبی که داده شده قابل رفع نیستند. در اینجا مرکز پژوهش‌ها هم‌زمان با این گزارش یک پیشنهاد هشت‌‌ماده‌ای نیز مطرح کرد که می‌شود این را جایگزین کرد و بدون آن ایرادها و اشکالات، اهداف این طرح را پیگیری کرد. نوری در ادامه بیان کرد: بعد از آن نامه، دیگر کمیسیون جلسه‌ رسمی نداشت و آنچه در دستور کمیسیون بود و در هفته جاری قرار بود مطرح باشد، به علت شیوع سویه اومیکرون کرونا جلسه لغو شد. قرار است براساس آنچه اعلام شده گزارش مرکز پژوهش‌ها در دو جلسه بررسی شود و در کنار جواب مکتوبی که به اعضا دادند در دو جلسه به‌صورت شفاهی هم گزارش ارائه کنند؛ بنابراین اگر ان‌شاءالله در هفته آینده جلسات کمیسیون‌ها دایر باشد، علی‌القاعده دو جلسه هفته آینده به این گزارش کارگروه اختصاص پیدا کند. وی افزود: پس از آن هم طبق تقویم زمانی که برای بودجه اعلام شده، وارد بودجه خواهیم شد و عملا بررسی این طرح و کلیات آن برای سال آینده خواهد ماند.


عضو کمیسیون طرح صیانت در پاسخ به این سؤال که «شنیده می‌شود مرکز پژوهش‌ها یک پیشنهاد ۲۲‌ماده‌ای مطرح کرده است آیا این مسئله صحت دارد؟»، گفت: من هم دیدم در جاهایی مطرح شده است که مرکز یک پیشنهاد ۲۲ ماده‌ای ارائه کرده‌ ولی آنچه مرکز به ما داده است، یک پیشنهاد هشت‌ماده‌ای است نه ۲۲ ماده‌ای و این موضوع از جانب آنها تأیید نشده است. با وجود این بعد از اینکه این گزارش‌ها در کمیسیون مطرح شد و اگر نظر اعضا رد طرح اولیه صیانت و جایگزینی باشد؛ براساس آیین‌نامه آن‌وقت است که نظر مرکز به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح می‌شود که در آن شرایط، نمایندگان هم می‌توانند به‌صورت شخصی یا جمعی پیشنهادهای جایگزین بدهند. در این شرایط پیشنهادها از مرکز و همین‌طور از نمایندگان جمع‌آوری شده و از میان آنها هرکدام که جامع‌تر باشد به رأی گذاشته می‌شود و هرکدام که رأی بیاورد، در دستور کار و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
او خاطرنشان کرد: تا جایی که من در جریان هستم، تعدادی از نمایندگان پیشنهادهایی برای جایگزینی دارند و این‌طور نیست که کارگروه یا هیئت‌رئیسه به‌جای کمیسیون تصمیم بگیرند و طرح یا پیشنهادی را بیاورند و بگویند باید این را در دستور قرار دهیم؛ بقیه اعضا هم می‌توانند پیشنهادهای جایگزین را مطرح کنند، بعد از آنکه کلیات طرح صیانت قرار شود که از دستور خارج شود.
نوری تأکید کرد: این روندی است که تاکنون طی شده و در جلسات پیش‌رو هم باید طی شود و من با دقت نظر و درایتی که از اکثریت اعضای کمیسیون مشترک سراغ دارم، مطمئن هستم به طرحی که منافع ملت در آن نباشد رأی نخواهند داد‌ بلکه طرحی را پیش خواهند برد که حاصل آن یک قانون جامع و نافع برای حال اجتماع باشد و هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی‌ای برای کاربران و فعالان در فضای مجازی نداشته باشد. هدف هم همین است و اکثریت اعضای کمیسیون این را دنبال می‌کنند که اگر مشکلی وجود دارد، آن را برطرف کنند نه اینکه دغدغه یا مشکلی را برای جامعه و مردم ایجاد کنند.
به‌تازگی هم سیدنظام موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، در برنامه دستخط سیما گفته بود که طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که به اسم صیانت مطرح شد، در کمیسیون است و جلو می‌رود. دقیقا نمی‌دانم نهایی‌شدن آن چه زمانی است‌ اما آن چیزی که اطلاع دارم، این است که بعد از مذاکرات مفصلی که در کمیسیون صورت گرفت، دوستان در دولت، وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، نکات و مسائلی داشتند که توافق شد نکات آن دوستان هم لحاظ شود.
ایلنا نوشت: نوری‌قزلجه گفت: مرکز پژوهش‌ها هم‌زمان با این گزارش یک پیشنهاد هشت‌ماده‌ای هم مطرح کرد که می‌شود این را جایگزین کرد و بدون آن ایرادها، اشکالات و اهداف این طرح را پیگیری کرد.