وزن‌كشي ايران و آمريكا روي تشك سياست

آرمان‌ملي: در حالي‌که تيم‌ملي کشتي قرار بود به آمريکا سفـــر کند، به‌دليل عدم صدور رواديد براي رئيس فدراسيون کشتي، اين ديدار لغو شد از طـــرف ديگر «محمدي» ســرمربي سابق تيم‌ملـــي کشتي آزاد، از رفتارهاي غيرمديريتي «دبير» پرده برداشت!
ماجراي گرين‌ کارت «دبير»!
عليرضا دبير؛ رئيس فدراسيون کشتي که گفته مي‌شد گرين کارت آمـــريکا دارد اواخر ديماه در نشست خبري اعــلام کرد: يکسري آدم‌ها دروغ‌هايي را نوشتند مثلا گفتند گرين‌کارت دارم. آقايان! ما در المپيک سيدني مانند بسياري از ورزشکاران گرين‌کارت گرفتيم شايد درس بخوانيم. خيلي‌ها در دهه 70 و 80 گرين‌کارت گرفتند. من هيچوقت هم دنبال نکردم و چند سال پيش هم انصراف دادم. کسي که گرين‌کارت دارد آيا به سفارت آمريکا مي‌رود تا ويزا بگيرد؟ گرين‌کارت با تابعيت که قسم مي‌خورند خيلي فرق دارد. من 7 سال پيش آن را پس دادم اما دوستان دروغ گفتند و نوشتند. سفارت آمريکا هم ايميل زد به فدراسيون که چرا آقاي دبير گرين‌کارتت را پس دادي؟ توضيح بده. همانجا هم از من سوال کردند چرا گرين‌کارت را باطل کردي که گفتم از کشورتان خوشم نيامد. از ايراني‌هاي آنجا بپرسيد آيا آنجا را دوست دارند يا نه. يا مي‌گويند من آنجا چه چيزهايي دارم. الان مي‌گويم هرچه دارم براي آنها. خيالتان جمع، من هيچ‌چيز در آنجا ندارم. به سفارت آمريکا در دوبي و هم فدراسيون آنها نامه محکمي نوشتم. يکي از همراهان ما را 5 ساعت به يک اتاق امن بردند و به دستگاه‌هاي امنيتي گزارش دادم. اگر مسابقه دوستانه است اين چه دوستانه برخوردکردن است. اگر به يک نفر از کشتي‌گيران يا همراهان ويزا ندهند به آمريکا نمي‌رويم.
عدم صدور ويزا براي «دبير»


ديدار دوستانه تيم‌هاي ملـــي کشتي آزاد ايران و آمريکا بنا بر دعوت رسمي آمريکا، قرار است 23 بهمن در تگزاس برگزار شود. ملي‌پوشان کشتي ايران به‌همراه ديگر نفرات اعزامي به اين کشور چندي پيش براي دريافت رواديد به سفارت آمريکا در دوبي رفتند. پس از بحث و حواشي متعدد پيرامون اين ديدار و بحث صدور رواديد براي رئيس فدراسيون کشتي، آمريکا، ويزاي ملي‌پوشان و نفرات اعزامي ايران به اين کشور را براي همه به غير از 4 نفر صادر کرد. به‌رغم دعوت رسمي آمريکايي‌ها از رئيس فدراسيون کشتي ايران براي حضور در اين کشور، آمريکا براي عليرضا دبير، رئيس فدراسيون کشتي و دو ملي‌پوش و يک مربي، ويزاي سفر به اين کشور را صادر نکرد و بايد ديد در فرصت کم باقيمانده تا اعزام، ويزاي اين 4 نفر صادر مي‌شود يا خير. به‌دنبال اين اتفاق نيز عليرضا دبير به فدراسيون کشتي آمريکا اعلام کرد، در صورتي‌که حتي ويزاي يک نفر نيز صادر نشود، سفر تيم‌ملي کشتي ايران به آمريکا و ديدار دوستانه انجام نخواهد شد.
درخواست تجديدنظر
عليرضا دبير رئيس فدراسيـــون کشتي ايران، طي نامه‌اي به رئيس فدراسيـــون کشتي آمريکا، عدم امکان حضور ايران براي انجام مسابقه دوستانه ورزشي تيم به تيم با تيم کشتي آزاد اين کشور را اعلام کرد. در حالي‌که USA Wrestling به‌عنوان نهاد ملي کشتي در ايالات‌متحده هيچگونه دخالتي در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به صدور رواديد ندارد، اما به‌طور منظم و مستقيم با فدراسيون کشتي ايران در مورد اقدامات لازم در مورد فرآيند صدور ويزا ايالات‌متحده در ارتباط بوده است. فدراسيون کشتي آمريکا رسما از فدراسيون کشتي ايران درخواست کرده که در تصميم خود تجديدنظر کند و هياتي را که تاييد شده براي ورود به اين رقابت‌ها به آمريکا اعزام کند. ايالات‌متحده آمريکا و ايران هم‌چنان مي‌توانند ميزبان يک ديدار دوگانه بسيار جذاب باشند که به نفع هر دو تيم‌ملي خواهد بود و براي طرفداران کشتي در سراسر جهان نمايشي هيجان‌انگيز از اين ورزش را فراهم مي‌کند. در بيانيه فدراسيون کشتي آمريکا آمده است: فدراسيون کشتي آمريکا از اينکه ايران تصميم گرفته در مسابقه بالپارک مقابل تيم ما شرکت نکند، بسيار نااميد است. همانند 16 بار قبلي که ايران از سال 1995 در ايالات‌متحده به رقابت پرداخته است، اين رويداد نيز براي حسن‌نيت از طريق ورزش و به‌عنوان فرصتي براي ورزشکاران دو کشور براي رقابت در بالاترين سطح بوده است. ايران تمام ويزاهاي خود را دريافت کرد و مي‌توانست يک تيم خوب را براي کشتي با ورزشکاران ما به ميدان بفرستد، اما اين تصميم آنها بود که شرکت نکنند. ما از آنها خواسته‌ايم در اين باره تجديدنظر کنند.
مصمم بر تصميم
مسئولان فدراسيون کشتي قصد تجديدنظر در لغو اعزام ملي‌پوشان کشتي به آمريکا را ندارند و کشتي‌گيران نيز با تصميم کادرفني اردو را ترک کرده‌اند. از سوي ديگر با توجه به درخواست آمريکايي‌ها براي وزن‌کشي يک روز قبل از آغاز مسابقات که برخلاف رويه اتحاديه جهاني کشتي است، فدراسيون کشتي مخالفت خود را با اين موضوع اعلام کرده بود. همچنين با توجه به فاصله ساعت ايران و آمريکا و براساس درخواست کادرفني که پيش از تصميم بر لغو اعزام انجام شده بود، ملي‌پوشان قرار بود 4 روز زودتر راهي آمريکا شوند اما اين موضوع نيز با توجه به کمبود وقت و اينکه نماينده‌اي براي دريافت رواديد به امارات نرفته است، در حال حاضر امکان‌پذير نيست.
انتقاد محمدي
سرمـربي پيشين تيم‌ملي کشتـــي آزاد کشورمان گفت: شاگـــردش در بازي‌هاي المپيک 2020 توکيو نمي‌دانست به حرف او کنار تشک گوش کند و يا رئيس فدراسيون که در جايگاه تماشاگران حضور داشت. غلامرضا محمدي که بعداز المپيک 2020 توکيو و جدايي از تيم‌ملي کشتي آزاد سکوت کرده بود، با حضور در برنامه «ورزش‌ومردم» در خصوص رقابت‌هاي المپيک افزود: کشتي‌گير در المپيک نمي‌دانست به حرف من کنار تشک گوش کند يا رئيس فدراسيون که در جايگاه تماشاگران حضور داشت! دبير مي‌خواست کمک کند، ولي اين راه، راه درستي نيست و اگر قرار است صحبتي باشد، اين کار بايد از طريق سرمربي و کادرفني انجام شود که‌ شأن و چارچوب کار حفظ شود. من تجربه 18 سال مربيگري دارم، در حالي‌که دبير تجربه مربيگري ندارد و در کار سياسي بوده است و تجربه مديريتي دارد. من از 2003 مربيگري مي‌کنم. اين نوع رفتار شکاف مي‌اندازد و عدم اعتماد و اطمينان بين کشتي‌گير و کادرفني ايجاد مي‌کند. دبير قهرمان المپيک و جهان است و قطعا به اين شکل بهتر مي‌تواند کمک کند.