اذعان به حقوق‌هاي نجومي در اين دولت

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در نشست با مجمع نمايندگان استان‌هاي ايلام، کرمانشاه، کردستان و همدان بيست و سومين جلسه شوراي اجرايي فناوري اطلاعات با بيان اينکه بناي دولت بر اين است که با همت و تلاش همه مديران و دستگاه‌ها کارِ مردم تسهيل و دسترسي آنان به خدمات افزايش يافته و آسان شود، تاکيد کرد: اين نگاه بايد در همه بخش‌هاي دولتي و حکومتي وجود داشته باشد تا مردم از دويدن به دنبال خدمات نجات يابند و خدمات دولتي کاملا در دسترس آنها قرار گيرد. اهم اظهارات سيد ابراهيم رئيسي از اين قرار است:
استان‌هايي که امروز در نمايندگان آنها در جلسه حضور دارند سهم قابل توجهي در دوران دفاع مقدس داشتند و به واقع دين خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند و لذا بايد همه تلاش خود را براي رفع کاستي‌ها و مشکلات مردم اين استان‌ها به کار بگيريم. سازمان برنامه و بودجه به تبع رويکرد کلي دولت، اجراي عدالت را مبناي اصلي اقدامات خود قرار داده و بر همين اساس در حوزه برنامه‌ريزي، سند آمايش سرزميني محور برنامه‌ريزي‌هاي دولت براي ريل‌گذاري و اجراي عدالت قرار گرفته است.
سند آمايش سرزميني بايد به عنوان يک سند مهم در نگاه و عمل دولت و نمايندگان مجلس مبنا قرار گيرد تا بتوانيم با توجه به محدوديت اعتبارات بهترين عملکرد را داشته باشيم. ايجاد صندوق توسعه استان‌ها يکي ديگر از اقدامات دولت در راستاي اجراي عدالت است، دولت تنخواهي براي اين صندوق‌ها در نظر گرفته اما منبع اصلي تامين اعتبارات اين صندوق‌ها درآمدهاي استاني است که به استانداران و نمايندگان مجلس اجازه مي‌دهد به پشتوانه اين صندوق‌ها با دستي بازتر رفع مشکلات استان را دنبال کنند. با توجه به حجم بالاي پروژه‌هاي نيمه تمام در کشور، دولت درصد پيشرفت اين پروژه‌ها را به عنوان اصلي‌ترين شاخص براي اولويت‌بخشي به تکميل آنها قرار داده است.
استانداران استان‌هاي کردستان، کرمانشاه و ايلام مي‌توانند با اطلاع‌ وزارت امور خارجه با استان‌هاي همجوار در کشور همسايه در راستاي توسعه مبادلات و به ويژه فعال کردن بازارچه‌هاي مرزي تعامل داشته باشند. فعال کردن بازارچه‌هاي مرزي مي‌تواند موضوع کولبري و تجارت ته لنجي و به ويژه قاچاق کالا را سامان دهد و علاوه بر آن به معيشت مرزنشينان و تامين نيازهاي کشور نيز کمک کند. فلسفه اصلي تشکيل اين مناطق ايجاد رونق در توليد و صادرات کالا بود اما امروز برخي از اين مناطق به کانون واردات تبديل شده‌اند. رونق توليد و صادرات و در کنار آن اقتصاد گردشگري مناطق آزاد با جديت در دولت سيزدهم دنبال مي‌شود. در نيمه دوم سال جاري تلاش‌ها و اقدامات براي ايجاد اشتغال سرعت يافته است.


بي‌عدالتي‌هاي موجود در زمينه پرداخت حقوق بسيار نگران‌کننده است و دولت در همين راستا در حال نهايي کردن لايحه‌اي است تا پرداخت حقوق به همه کساني که از دولت حقوق دريافت مي‌کنند، عادلانه شود. متاسفانه در ماه‌هاي پاياني دولت قبل لوايحي در زمينه حقوق و مزاياي برخي بخش‌ها به مجلس ارائه شد که کارِ کارشناسي کافي روي آنها انجام نشده بود. دولت بعد از بررسي با برخي از اين لوايح موافقت کرد اما بايد اين نکته را در نظر داشته باشيم که دولت مسئول اجراي عدالت در قبال همه 85 ميليون جمعيت کشور است. امروز وقتي به قانون نظام هماهنگ پرداخت نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم که استثنائات بسياري بر اين قانون تحميل شده تا آنجا که اصل قانون را بلااثر کرده است و آنچه باقي‌ مانده بيش از اجراي عدالت باعث ايجاد تبعيض مي‌شود
نبايد اجازه داد چانه‌زني در نظام پرداخت حقوق جاي عدالت را بگيرد چرا که چانه‌زني حدِ يقف ندارد؛ دولت موظف است همه حقوق‌بگيران را عادلانه و به يک چشم ببيند. دولت سيزدهم براي اجراي عدالت عزم جدي دارد و تهيه پيوست عدالت براي همه لوايح و اقدامات دولت به ويژه لايحه بودجه انجام خواهد شد. در لايحه بودجه سال 1401 ابعاد مختلف اين موضوع را در نظر گرفتيم و بايد در نظر داشته باشيم که هر تصميمي درباره اين موضوع بايد با اجماع نسبي، اقناع افکار عمومي و از همه مهم‌تر در نظر گرفتن اقدامات جبراني کافي اتخاذ شود.
يکي از اقدامات لازم در ارتباط با شوراي اجرايي فناوري اطلاعات آن است که آيين‌نامه اجرايي آن هر چه سريع‌تر در شوراي‌عالي فضاي مجازي به تصويب برسد. اقدام مهم ديگر آن است که بايد يک ارزيابي و آسيب‌شناسي از آن بخش از اقداماتي که تاکنون در راستاي اجراي مصوبات اين شورا انجام شده، صورت گيرد تا ببينيم که چه مقدار از اهداف محقق شده و دليل عدم اجراي کامل بخش ديگر مصوبات چه بوده است؟ اينکه دستگاه‌هاي اداري در جايگاه تنظيم‌گري قرار بگيرند و اجراي مصوبات و ارائه خدمات به بخش خصوصي واگذار شود کار درستي است که هر جا انجام شده بسيار مفيد و موثر بوده است.
اگر شبکه‌اي فکر مي‌شد و دستگاه‌ها به موقع به وظايف خود عمل مي‌کردند، امروز دولت الکترونيک محقق شده بود و به سوي استقرار دولت هوشمند حرکت مي‌کرديم. تسهيل خدمات رساني به مردم، ارتقاي شفافيت و مبارزه با فساد از نتايج و ثمرات تحقق دولت الکترونيک است؛ بايد تلاش کنيم عقب‌ماندگي‌ها در زمينه دولت الکترونيک هر چه سريع‌تر برطرف شوند. ماموريت اصلي دستگاه‌ها در اين زمينه بايد چابک‌سازي با نگاه به ضرورت‌هاي کشور و نيازهاي نظام اداري، در راستاي تسهيل و تسريع خدمت‌رساني به مردم باشد. تحول در نگاه‌ها و نگرش‌ها، تحول در فرآيندها‌ و تحول در نهادها و سازمان‌ها سه مرحله ايجاد تحول در نظام اداري کشور است؛ مسئولان دستگاه‌ها بايد تمام موانع در مسير تحقق دولت الکترونيک را برطرف کنند تا تبادل اطلاعات ميان دستگاه‌ها با يکپارچه‌سازي سامانه‌هاي اطلاعاتي در قالب دولت الکترونيک تسهيل و تسريع شود.
سامانه واحد تجارت نيز بايد هر چه سريع‌تر تکميل شود، وظايف در نظر گرفته شده براي دستگاه‌ها در راستاي تحقق دولت الکترونيک دقيقاً ذيل عمل به قانون و سندهاي بالادستي تعريف شده است. ايجاد درگاه واحد دولت هوشمند و الزام دستگاه‌ها به ارائه خدمات از طريق آن، اصلاح فرآيندهاي ارائه خدمات با رويکرد کاهش و حذف مراجعات، راه‌اندازي داشبوردهاي مديريتي براي ايجاد امکان نظارت دقيق و به موقع از سوي مديران بر فرآيندهاي الکترونيک از جمله اقداماتي است که بايد در راستاي تسريع تحقق دولت الکترونيک انجام شود. اگر در جايي از ظرفيت‌هاي موجود درست و بهينه استفاده نمي‌شود بايد اين نقص را برطرف کرد.
همه دستگاه‌هاي دولتي از پيشرفت کارها گزارش مستمر ارائه دهند تا بتوان روند پيشبرد اهداف را به طور دقيق ارزيابي و با شناسايي دلايل کُندي يا موانع پيشرفت امور آنها را برطرف کرد. بناي دولت بر اين است که با همت و تلاش همه مديران و دستگاه‌ها، کارِ مردم تسهيل و دسترسي آنان به خدمات افزايش يافته و آسان شود، اين نگاه بايد در همه بخش‌هاي دولتي و حکومتي وجود داشته باشد تا مردم از دويدن به دنبال خدمات نجات يابند و دستگاه‌ها و خدمات دولتي کاملا در دسترس آنها قرار گيرد.