رقص حرام بود؛ ظاهرا حالا شده حلال!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: سالن اجاره داده بوديم، خبر نداشتيم، برخورد مي‌کنيم و... اينها عباراتي است که پس از چالش برانگيز شدن برخي مراسم‌ها، از سوي مسئولاني شنيده مي‌شود که همه منتظر پاسخگويي آن‌ها هستند. همين چند روز پيش بود که جمعي از اينفلوئنسر‌ها و شاخ‌هاي اينستاگرامي به جلسه‌اي در وزارت ورزش و جوانان دعوت شدند تا کمک کنند امر ازدواج تسهيل شود. مهماناني که پوشش و آرايش آنها با آنچه از وزارت دولت سيزدهم انتظار مي‌رفت همخواني نداشت. پس از برگزاري اين مراسم تکذيب‌ها آغاز شد چنانکه سجادي وزير ورزش در مورد حضور برخي دخترهاي اينفلوئنسر با حجاب و آرايش خاص، به وزارت ورزش جهت ترويج ازدواج گفت: وزارت ورزش در اين مورد دعوتي انجام نداده بود. موسسه مذکور درخواست داشت که جلسه آنها در ساختمان وزارت ورزش انجام شود و در آن برنامه‌ريزي ساختمان جوانان انتخاب شد و من هم پس از آن برخي عکس‌ها را ديدم که ربطي به آن جلسه نداشت. من در آن موقع در جلسه کميسيون فرهنگي مجلس بودم.
نوبت رقص شد
آن جلسه تمام شد اما برگزاري مراسم‌هاي قابل تامل در ساختمان‌هاي دولتي تمام نشد! اين بار سالن براي رقص اجاره داده شده بود! رقصي که فيلم آن به سرعت در شبکه‌هاي مجازي پخش شد و احتمالا مهمانان جلسه وزارت ورزش و جوانان هم جزو منتشر کنندگان اين فيلم بودند تا بر تعداد فالورهايشان اضافه شود. در فيلم منتشر شده چند بانو در حال انجام حرکات موزون هستند و بر روي سن هم پرچم شهرداري نصب شده است. برخي سايت‌ها براي جذب مخاطب از تيتر «فوري: فيلم لو رفته از رقص زنان در برج ميلاد» استفاده کردند. 7 بهمن بود که رضا سيفي دستيار رسانه‌اي شهردار تهران در صفحه شخصي خود در توئيتر درباره ماجراي رقص گروهي از زنان در يکي از مراسم‌هاي شهرداري تهران اظهار داشت: اين مراسم متعلق به شهرداري تهران و يا ساير سازمان‌ها و شرکت‌هاي مرتبط نيست. وي افزود: فيلم منتشر شده در فضاي مجازي مربوط به يک مدرسه دخترانه است که يکي از سالن‌هاي ورزشي مرتبط با شهرداري را به عنوان برگزاري برنامه فرهنگي اجاره کرده‌اند. سيفي با بيان اينکه فيلم بدون اجازه و اطلاع مديران مدرسه مذکور منتشر شده است، خاطرنشان کرد: «اجراي چنين برنامه‌هاي مغاير با هنجارها و ارزش‌هاي فرهنگي جامعه به هيچ وجه مورد تاييد شهرداري تهران نيست.» اما ظاهرا اين توضيحات قانع کننده نبود و انتقادات پس از انتشار فيلم رقص دختران شدت گرفت. اينبار روابط عمومي شهرداري ناچار به توضيح شد. عبدالمطهر محمدخاني، رئيس مرکز ارتباطات شهرداري تهران طي توئيتي نوشت: «بعد از دروغ شاخدار بستن کوه‌ها و پارک‌ها توسط شهرداري، اين‌بار خبر جعلي برنامه رقص گروهي زنان در برج ميلاد منتشر شده اما فيلم منتشرشده مربوط به يک مدرسه دخترانه بوده که يکي از سالن‌هاي ورزشي شهرداري را براي برگزاري برنامه فرهنگي اجاره کرده است. اين مراسم متعلق به شهرداري و زيرمجموعه‌هايش نبوده است. فيلم بدون اجازه و اطلاع مديران مدرسه مذکور منتشر شده است. اجراي چنين برنامه‌هاي مغاير با هنجارها و ارزش‌هاي فرهنگي جامعه به‌هيچ‌وجه مورد تاييد شهرداري تهران نيست. برج ميلاد پيگرد قانوني از اتهام زنندگان و پديدآورندگان اين شايعه را در دستور کار خود قرار داده است.»
از قطب گردشگري بهشت زهرا تا...


مشخص نيست چرا نهادهاي دولتي و شهرداري درصدد اجاره سالن‌هاي خود براي برگزاري مراسم‌هايي هستند که حاشيه آفرين است. البته اين حواشي به دليل رويکرد و شعارهايي است که برخي از مديران فعلي پيش از رسيدن به قدرت سر داده بودند مانند زاکاني شهردار تهران که ايده تبديل بهشت زهرا به مکان گردشگري را مطرح کرده بود، اکنون چه دفاعي دارد؟ برخي ديگر از مديران جديد شهرداري هم مدعي انقلابي‌گري هستند اما آنچه با نظر و مجوز آنها رخ مي‌دهد يا شعارهايشان که برآمده از تعرف خودشان از انقلاب است همخواني ندارد.
دلواپسان چرا ساکتند؟
آنچه در سالن متعلق به شهرداري تهران رخ داد، اذهان را به گذشته بازگرداند. در سال 96 و در دوران شهرداري محمدعلي نجفي، دختر بچه‌اي حرکات موزون را در برج ميلاد اجرا کرد که اعتراض شديد اصولگرايان را در پي داشت. سن و سال آن دختر بچه شايد از نصف سن بانواني که اخيرا در برج ميلاد رقصيدند کمتر بود. در آن زمان نجفي پنهان نشد و قائل به پاسخگويي به افکار عمومي شد. او توجيه هم نکرد بلکه گفت: «در ادامه مراسم چند نفر دخترخانم که نمي‌دانم سن آنها چقدر است، شايد حدود هفت يا هشت ساله بودند، آمدند و سبدهاي گلي را به سمت سن اجراي برنامه آوردند و گل‌ها را پخش کردند که حرکاتي هم همراه آن گل‌ها انجام شد. به نظر من قابل انتقاد است اما در حدي نيست که مراسم را به طور کلي نفي کنيم يا در مورد برگزارکنندگان مراسم سوءظن يا قضاوت منفي داشته باشيم چون برگزارکننده مراسم هم فاطمه راکعي بود که از نظر التزام و سابقه ديني و انقلابي صددرصد مورد تاييد است و به نظر من رسانه‌هاي مجازي قدري در اين زمينه بزرگنمايي کردند اما در عين حال انتقادي هم به اين مراسم وجود دارد.» چرا امروز صداي اعتراض آناني که در سال 96 از تيتر «نجفي و همکاران» در مجلس رقص دختران و آواز زنان استفاده کردند، شنيده نمي‌شود. اکنون يا پيش از آن در مراسم شاخ‌هاي اينستاگرام نگران حفظ شئونات نبود؟ در آن مقطع نجفي و اصلاح‌طلبان بارها تکرار کردند برخوردهايي که با دولت روحاني انجام مي‌شود، سياسي است و اين روزها بيش از هر زمان ديگر حقانيت آن گفتارها در تناقض شعار و عمل مدعيان انقلابي‌گري در شهرداري و برخي وزارتخانه‌ها به اثبات مي‌رسد.