حقوق عادلانه برای کارمندان در 1401

گروه سیاسی/ رئیس جمهور پنجشنبه گذشته در دیدار مجمع نمایندگان استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان، در پاسخ به نکاتی پیرامون توزیع عادلانه اعتبارات و منابع میان استان‌های کشور، با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه به تبع رویکرد کلی دولت، اجرای عدالت را مبنای اصلی اقدامات خود قرار داده، در حوزه برنامه‌ریزی، سند آمایش سرزمینی را محور برنامه‌ریزی‌های دولت برای ریل‌گذاری و اجرای عدالت دانست و درعین حال، در زمینه توزیع منابع، صندوق توسعه استان‌ها را نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اجرای عدالت عنوان کرد.
آمایش سرزمین مبنای دولت و مجلس باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، با بیان اینکه ارتباط با مجلس را از زمینه‌های مؤثر در پیشبرد و پیشرفت امور می‌دانم، اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد تمام برنامه‌ها و اقدامات دولت اجرای عدالت است و این مسئولیت مهم را با همراهی و همکاری نمایندگان محترم مجلس در تمام شئون کشور از جمله پرداخت حقوق با جدیت دنبال خواهیم کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه استان‌های متبوع این نمایندگان، دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده و باید همه تلاش خود را برای رفع کاستی‌ها و مشکلات مردم این استان‌ها به کار بگیریم، به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان درباره لزوم توزیع عادلانه امکانات و منابع کشور اشاره کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه به تبع رویکرد کلی دولت، اجرای عدالت را مبنای اصلی اقدامات خود قرار داده و بر همین اساس در حوزه برنامه‌ریزی، سند آمایش سرزمینی محور برنامه‌ریزی‌های دولت برای ریل‌گذاری و اجرای عدالت قرار گرفته است. آیت‌الله رئیسی، سند آمایش سرزمینی را یک سند مهم دانست که باید در نگاه و عمل دولت و نمایندگان مجلس مبنا قرار گیرد تا بتوانیم با توجه به محدودیت اعتبارات بهترین عملکرد را داشته باشیم. وی همچنین ایجاد صندوق توسعه استان‌ها را یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اجرای عدالت عنوان و تصریح کرد: دولت تنخواهی برای این صندوق‌ها در نظر گرفته اما منبع اصلی تأمین اعتبارات این صندوق‌ها درآمدهای استانی است که به استانداران و نمایندگان مجلس اجازه می‌دهد به پشتوانه این صندوق‌ها با دستی بازتر رفع مشکلات استان را دنبال کنند.
ضرورت فعال شدن بازارچه‌های مرزی


آیت‌الله رئیسی با اشاره به قرار گرفتن استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام در خط مرزی کشور، گفت: استانداران این استان‌ها می‌توانند با اطلاع‌ وزارت امور خارجه، با استان‌های همجوار در کشور همسایه در راستای توسعه مبادلات و بویژه فعال کردن بازارچه‌های مرزی تعامل داشته باشند. فعال کردن بازارچه‌های مرزی می‌تواند موضوع کولبری و تجارت ته لنجی و بویژه قاچاق کالا را سامان دهد و علاوه بر آن به معیشت مرزنشینان و تأمین نیازهای کشور نیز کمک کند.
رئیسی همچنین به موضوع فعالیت مناطق آزاد اقتصادی پرداخت و افزود: فلسفه اصلی تشکیل این مناطق ایجاد رونق در تولید و صادرات کالا بود اما امروز برخی از این مناطق به کانون واردات تبدیل شده‌اند. رونق تولید و صادرات و در کنار آن اقتصاد گردشگری مناطق آزاد با جدیت در دولت سیزدهم دنبال می‌شود.آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود، اشتغال را مهم‌ترین مسأله و دغدغه دولت برشمرد و تصریح کرد: در نیمه دوم سال‌جاری تلاش‌ها و اقدامات برای ایجاد اشتغال سرعت یافته است.
تنظیم لایحه برای پرداخت عادلانه حقوق
رئیس جمهور درباره اقدامات دولت برای عادلانه کردن پرداخت حقوق به کارکنان دولت نیز گفت: بی‌عدالتی‌های موجود در زمینه پرداخت حقوق بسیار نگران‌کننده است و دولت در همین راستا در حال نهایی کردن لایحه‌ای است تا پرداخت حقوق به همه کسانی که از دولت حقوق دریافت می‌کنند، عادلانه شود. وی با ابراز تأسف از اینکه در ماه‌های پایانی دولت قبل لوایحی در زمینه حقوق و مزایای برخی بخش‌ها به مجلس ارائه شد که کارِ کارشناسی کافی روی آنها انجام نشده بود، ادامه داد: دولت بعد از بررسی با برخی از این لوایح موافقت کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که دولت مسئول اجرای عدالت در قبال همه ۸۵ میلیون جمعیت کشور است.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی به قانون نظام هماهنگ پرداخت نگاه می‌کنیم می‌بینیم که استثنائات بسیاری بر این قانون تحمیل شده تا آنجا که اصل قانون را بلااثر کرده است و آنچه باقی‌ مانده بیش از اجرای عدالت باعث ایجاد تبعیض می‌شود.
وی با بیان اینکه نباید اجازه داد چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق جای عدالت را بگیرد، اظهارکرد: چرا که چانه‌زنی حدِ یقف ندارد، دولت موظف است همه حقوق‌بگیران را عادلانه و به یک چشم ببیند.
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم برای اجرای عدالت عزم جدی دارد و تهیه پیوست عدالت برای همه لوایح و اقدامات دولت بویژه لایحه بودجه انجام خواهد شد.
اقناع و اقدامات جبرانی، پیش نیاز حذف ارز ترجیحی
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش به موضوع تعیین تکلیف ادامه یا توقف پرداخت ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ابعاد مختلف این موضوع را در نظر گرفتیم و باید در نظر داشته باشیم که هر تصمیمی درباره این موضوع باید با اجماع نسبی، اقناع افکار عمومی و از همه مهم‌تر در نظر گرفتن اقدامات جبرانی کافی اتخاذ شود.
در این جلسه ابتدا نمایندگان چهار استان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها، مسائل، مشکلات و مطالبات ملی و استانی خود پرداختند و پس از آنان نیز استانداران این چهار استان در سخنانی به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو برای توسعه و آبادانی استان‌های تحت مدیریت خود پرداختند.
تسهیل دسترسی مردم به خدمات
آیت‌الله رئیسی همچنین پنجشنبه گذشته در بیست و سومین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاه‌ها کارِ مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش یافته و آسان شود، تأکید کرد: این نگاه باید در همه بخش‌های دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به‌دنبال خدمات نجات یابند و خدمات دولتی کاملاً در دسترس آنها قرار گیرد.
رئیس جمهور، تصویب آیین‌نامه اجرایی شورای اجرایی فناوری اطلاعات در شورای‌عالی فضای مجازی و نیز ارزیابی و آسیب‌شناسی اجرای مصوبات این شورا را ضروری خواند و گفت: اینکه دستگاه‌های اداری در جایگاه تنظیم‌گری قرار بگیرند و اجرای مصوبات و ارائه خدمات به بخش خصوصی واگذار شود، کار درستی است که هر جا انجام شده بسیار مفید و مؤثر بوده است.
آیت‌الله رئیسی اجرای سریع و دقیق مصوبات و برنامه‌های شورای اجرایی فناوری اطلاعات را در گرو تخصیص یک جایگاه شایسته و ممتاز در نهادها و سازمان‌های ملی به این موضوع دانست.
ضرورت اتصال دستگاه‌ها به مرکز تبادل اطلاعات
وی ضمن تأکید بر ضرورت اتصال دستگاه‌های اجرایی به مرکز تبادل اطلاعات گفت: داده‌ها در سازمان‌ها و نهادها بخشی از اموال متعلق به آن نهاد نیستند، بلکه این داده‌ها باید جزو سرمایه‌های ملی محسوب شوند که دستگاه‌های دیگر نیز بتوانند حسب نیاز از آنها استفاده کنند. آیت‌الله رئیسی، تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد را از نتایج و ثمرات تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: مسئولان دستگاه‌ها باید تمام موانع در مسیر تحقق دولت الکترونیک را برطرف کنند تا تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها با یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی در قالب دولت الکترونیک تسهیل و تسریع شود.
رئیس جمهور ایجاد درگاه واحد دولت هوشمند و الزام دستگاه‌ها به ارائه خدمات از طریق آن، اصلاح فرایندهای ارائه خدمات با رویکرد کاهش و حذف مراجعات، راه‌اندازی داشبوردهای مدیریتی برای ایجاد امکان نظارت دقیق و بموقع از سوی مدیران بر فرایندهای الکترونیک را از جمله اقداماتی دانست که باید در راستای تسریع تحقق دولت الکترونیک انجام شود. آیت‌الله رئیسی تدوین برنامه ایجاد دولت هوشمند از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را یک ضرورت فوری عنوان کرد و افزود: همه دستگاه‌های دولتی از پیشرفت کارها گزارش مستمر ارائه دهند تا بتوان روند پیشبرد اهداف را به طور دقیق ارزیابی و با شناسایی دلایل کندی یا موانع پیشرفت امور آنها را برطرف کرد.