«بوریس » در مخمصه

لاله مهرزاد/ «بوریس جانسون» هر روز با چالش جدیدی روبه‌رو می‌شود، چالش‌هایی که هرکدام برای بستن کوله‌بارش از خانه شماره 10 داونینگ استریت، دفتر نخست‌وزیری انگلیس کافی است. در جدیدترین این چالش‌ها، روز پنجشنبه 4 نفر از مشاوران عالی او و چند نفر از کارمندان دفترش استعفا کرده و او را در دفترش تنها گذاردند.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، چهار مشاور عالی که از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند؛ «منیر میرزا» مشاور سیاسی و مسئول سیاستگذاری، «دان روزنفیلد» رئیس دفتر، «مارتین رینولدز» دبیر ارشد خصوصی و «جک دویل» مسئول روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری انگلیس بودند. روز پنجشنبه علاوه بر این افراد، «پاول گیوان» وزیر اول ایرلند شمالی نیز استعفای خود را تقدیم کرد. همه این استعفاها واکنشی بود به گزارش «سو گری» از میهمانی‌های متعددی که دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج کرونا برگزار کرده بود؛ آن هم در شرایطی که همین دفتر قوانین سختگیرانه‌ای را برای عموم مردم به اجرا در آورده و با توجه به شیوع کرونا در ایام کریسمس، اجازه گرد هم آمدن خانواده‌ها به مناسبت سال نو را نمی‌داد. در گزارش «سو گری» که از کارمندان ارشد دولت انگلیس است، با تأکید بر «پایین بودن توان رهبری» در دولت «بوریس جانسون»، نوش‌خواری‌های بیش از حد در این دولت فاش شده و اعلام شده بود: «در زمانی که دولت از شهروندان می‌خواست محدودیت‌های کرونایی را در زندگی خود بپذیرند، توجیه این دست رفتارها، دشوار است.»
به گزارش روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، هرچند تحمل این استعفاها برای «بوریس جانسون» سخت است اما تحمل استعفای «منیر میرزا» برای او بسیار سخت خواهد بود. «میرزا» یکی از یاران قدیمی نخست‌وزیر کنونی انگلیس است. او به عنوان متحد دیرینه «جانسون» همواره به وی کمک کرده و زمانی که او قصد تشکیل دولت را داشت، کمک کرد تا بتواند ساختار دولتش را پی‌ریزی کند. همین کمک‌ها باعث شده بود «میرزا» بین دیگر محافظه‌کارانی که منتقد «جانسون» بودند، منفور شود. از همین رو استعفای «میرزا» ضربه‌ای سخت برای «جانسون» است، بویژه که او همزمان با استعفای خود نامه‌ای هم به نخست‌وزیر انگلیس نوشته و در آن تأکید کرده، اتهاماتی که علیه «کی یر استارمر»، رهبر حزب کارگر مطرح کرده، اتهام‌زنی «مضحک» هستند. اشاره او به اتهاماتی است که دوشنبه هفته پیش «جانسون» علیه «کی یر استارمر» مطرح کرد و او را که پیشتر دادستان بوده است، به ناکامی در یکی از قضاوت‌هایش متهم کرد. نامه سرگشاده «میرزا» چیزی نبود که «جانسون» توقع آن را داشته باشد.
برخلاف استعفای «میرزا» که برای نخست‌وزیر انگلیس کاملاً غیرمنتظره بود، بقیه استعفاها کاملاً قابل انتظار بودند. زیرا رسانه‌های انگلیسی بارها «روزنفیلد» را بخاطر سوء‌مدیریتش در خانه شماره 10 داونینگ استریت، «رینولدز» را بخاطر دعوتنامه‌ای که برای 100 کارمند دفتر نخست‌وزیری فرستاد تا در پارتی مورد نظر شرکت کنند و «دویل» را که تلاش کرده بود، بعد از افشای این میهمانی دست به تکذیب آن بزند، مورد انتقاد قرار داده و سرزنش کرده بودند.


این استعفاها می‌تواند چالشی جدی برای «بوریس جانسون» باشد. زیرا با استعفای همزمان این افراد که هر کدام بخش مهمی از دولت را اداره می‌کردند، ممکن است، نخست‌وزیر انگلیس تسلط خود بر کارش را از دست بدهد و زنجیره ناکامی‌هایش آنقدر بالا بگیرد که درخواست‌های استعفای او بیشتر شود. با افزایش این درخواست‌ها، احتمال استیضاح او نیز بیشتر خواهد شد. اگر 54 نماینده حزب محافظه‌کار، یعنی حزبی که «بوریس جانسون» از آن بالا آمده است، خواستار رأی عدم اعتماد او شوند، وی دیگر چاره‌ای جز کناره‌گیری نخواهد داشت. در حال حاضر 12 نماینده خواهان چنین چیزی هستند. اما با استعفاهای پنجشنبه شاید شمار نمایندگان حامی استیضاح «بوریس جانسون» سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود، افزایش یابد.