افزایش شاخص‌های امید به آینده در دولت مردمی

دکتر محمدمهدی اسماعیلی عصر دیروز در آیین افتتاحیه دومین گردهمایی تحقیق در افکار عمومی ایران که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با تبریک فرارسیدن ایام‌الله فجر انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت امام هادی(ع)، به جایگاه افکارعمومی و نگاه مهم دولت سیزدهم در حوزه سیاستگذاری‌ها و همچنین رشد آن نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در کنار تمام متغیرها در موضوعات مورد ارزیابی در کشور، امروز توجه به موضوع افکار عمومی جنبه مضاعفی پیدا کرده است؛ چراکه معتقدیم هیچ دوره‌ای از حکمرانی بدون حضور افکار عمومی و مردم قادر به تعریف خود نخواهد بود. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه به روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نقش بی‌بدیل حضور و همراهی آحاد مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری افکار عمومی در این مهم و همچنین ادامه آن در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بر هیچ فردی پوشیده نیست. اسماعیلی در ادامه به توجه و اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضور و همراهی مردم در تصمیم‌گیری‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که با نظام تصمیم‌گیری معظم‌له آشنا هستند می‌دانند که ایشان همواره اهمیت ویژه و خاصی برای افکار عمومی و حضور و همراهی آحاد مردم در تصمیم‌سازی‌ها قائل هستند. عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم بر اقناع افکار عمومی، گفت: مصمم هستیم تا مردم را در حوزه‌های مختلف اقناع کنیم.
رشد شاخص‌های امید به آینده
رئیس شورای فرهنگ عمومی همچنین با اشاره به اینکه این شورا پایه اصلی فهم مطالبات و متغیرهاست، گفت: عزم خود را جزم کرده‌ایم تا گام‌های بلندی برای انجام کارها و فعالیت‌های بزرگ برای اعتلای هرچه بیشتر نظام حکمرانی کشور برداریم، از این رو امروز فضای عمومی کشور از لحاظ اجرایی و پشتیبانی دانشگاهی و علمی مهیا شده است.
به گفته اسماعیلی خوشبختانه امروز شاخص‌های امید به آینده بشدت افزایش یافته و از اعداد ناامیدکننده قبلی عبور کرده و مصمم به نهادینه کردن امید آفرینی در جامعه هستیم.


ائتلافی از جنس نظریه‌پردازی افکار عمومی
همچنین دکتر مصباح‌الهدی باقری عضو‌ هیأت علمی دانشگاه امام صادق نیز در این همایش گفت: سیاست گردهمایی افکار عمومی از سال پیش با حضور دست‌اندرکاران این حوزه آغاز شد و تا به الان ادامه دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این گردهمایی این است که یک ائتلاف بین نهاد‌های مربوطه چون مرکز رشد امام صادق، ایسپا، مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران و... ایجاد شده است تا در سیر و روند پژوهشی مناسبی ایده‌های مطلوب در رابطه با مسأله افکار عمومی در کشور طرح شود. وی افزود: این ائتلاف این ویژگی را دارا بوده تا مباحث مطرح شده را از بعد نظر خارج کند و به ساحت عمل و عینیت بکشاند، که در این راستا دارای یک تجربه منحصر به فرد است. پی‌گیری مسائل نظری در کنار اجرائیات آن از اهداف اصلی این گردهمایی و ائتلاف است که در این‌باره‌کارهای مهم و طرح‌های اساسی در حال اجرا هستند. باقری گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، سیاست‌ها و الگو‌های تبعیت شده در موضوع افکار عمومی ضعف‌هایی داشته که با التفات به تذکرات ایشان باید با پی‌گیری مدل‌های جدید، به مطلوب مورد نظر خود برسیم.