مراسم اولين سالگرد كيارستمي برگزار نمي‌شود

ندا آل‌طيب
در شرايطي كه بسياري از جشنواره‌ها و رويدادهاي مهم سينمايي جهان برنامه‌هاي گوناگوني را براي بزرگداشت عباس كيارستمي برگزار كرده‌اند، حراست دانشگاه شهيد بهشتي بدون هيچ توضيح روشني، از برگزاري مراسم نخستين سالگرد درگذشت اين هنرمند جلوگيري كرده است. كمتر از يك هفته تا نخستين سالگرد درگذشت عباس كيارستمي باقي مانده است و خانواده او تصميم داشتند به جاي برگزاري هر مراسمي، روز چهاردهم تيرماه برنامه‌اي را در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار كنند. براي خانواده كيارستمي كه هنوز بابت پرونده پزشكي اين هنرمند شاكي و پيگير هستند، برگزاري برنامه نخستين سالگرد درگذشت او فرصتي بود تا شايد ابعاد پنهان اين پرونده پزشكي مشخص شود و خانواده كيارستمي، جامعه هنري و دوستداران اين هنرمند پاسخي براي پرسش‌هاي خود پيدا كنند اما حالا همين فرصت هم از اين خانواده دريغ شده چرا كه حراست دانشگاه شهيد بهشتي با برپايي اين برنامه مخالفت كرده است. بهمن كيارستمي، فرزند اين هنرمند به ايلنا گفته است كه اواخر خردادماه براي برگزاري مراسم سالگرد درگذشت پدرش در مركز همايش‌هاي دانشگاه شهيد بهشتي به توافق رسيدند و براساس همين توافق از وزير بهداشت و روساي سازمان‌هاي نظام پزشكي و پزشكي قانوني براي حضور و سخنراني در اين مراسم دعوت كردند اما چند روز بعد مسوولان دانشگاه، مراسم را لغو كردند و دليل آن، مخالفت حراست دانشگاه با برگزاري اين برنامه اعلام شد. بهمن كيارستمي در تمام يك سال گذشته پيگير پرونده پزشكي پدرش بود. او كه همچون پدرش علاقه چنداني به گفت‌وگوهاي مطبوعاتي نداشت، در يك سال گذشته بارها و بارها انتقادات و گلايه‌هاي خود را بابت وضعيت بلاتكليف پرونده پزشكي پدرش مطرح كرد و حالا كه يك سال از آن اتفاق مي‌گذرد، همچنان اين پرونده باز است.
خانواده كيارستمي در آغاز تصميم داشتند مراسم سالگرد او را در تالار امام علي(ع) دانشگاه علوم پزشكي برگزار كنند اما به آنها گفته شد اين تالار در حال تعميرات است و آنها با دانشگاه شهيد بهشتي توافق كردند كه اين برنامه ساعت 18 روز ۱۴ تير در مركز همايش‌هاي بين‌المللي اين دانشگاه برگزار شود.
بهمن كيارستمي در نظر داشت مراسم سالگرد درگذشت پدرش را با حضور وزير بهداشت و معاونانش ايرج حريرچي (قائم‌مقام وزير و معاون كل وزارت بهداشت)، عليرضا زالي (رييس سازمان نظام پزشكي كشور)، احمد شجاعي (رييس سازمان پزشكي قانوني كشور) برگزار كند تا آخرين گزارش درباره پرونده پزشكي عباس كيارستمي مطرح و بررسي شود. او همان زمان اعلام كرد كه اين آخرين درخواست خانواده كيارستمي از وزير بهداشت است و حتي اگر وزير از لحاظ قانوني براي اعلام نظر سازمان‌هاي ذيربط در اين مراسم منعي دارد، به عنوان مقامي كه در روند درمان بارها به ملاقات آمده و پس از آن نيز در جريان جزييات رسيدگي به پرونده قرار گرفته است، در اين نشست هم حضور پيدا كند ولي حالا متاسف است كه مسوولان دانشگاه به بهانه‌هاي گوناگون مانند تعميرات و مخالفت حراست، اجازه برگزاري اين مراسم را ندادند.
خانواده كيارستمي اما تصميم ندارند برنامه ديگري براي سالروز درگذشت او جايگزين كنند: «قصد نداريم برنامه‌ ديگري برگزار كنيم زيرا براي ما مهم اين بود كه بعد از يك سال بررسي و كارشناسي، توضيحات دقيقي پيرامون پرونده پزشكي كيارستمي بيان شود. البته برخي علاقه‌مندان كيارستمي برنامه‌هايي مدنظر دارند اما برنامه‌اي كه خانواده عباس كيارستمي قصد داشت برگزار كند باتوجه به عدم موافقت دانشگاه شهيد بهشتي، منتفي شده است.»


خانواده كيارستمي ترجيح مي‌دهند به سياق خود او خيلي وارد برگزاري مراسم‌هاي بزرگداشت مرسوم نشوند و به جاي آن، كتابي را درباره افكار و انديشه‌هاي كيارستمي رونمايي كنند. كتابي با نام «مرگ و ديگر هيچ» كه از سوي نشر «نظر» منتشر مي‌شود. در اين كتاب يادداشت‌هاي عباس كيارستمي كه در زمان ساخت فيلم «طعم گيلاس» در يك سررسيد نوشته شده بود، منتشر مي‌شود. اين يادداشت‌ها درباره نگاه كيارستمي به زندگي و مرگ، كهنسالي و بيماري است: «از آنجا كه تا امروز گزارش مستند و قابل انتشاري از آنچه در بيمارستان جم تهران گذشته و به مرگ كيارستمي انجاميده ارايه نشده، تصميم گرفتيم در سالمرگ او، نگاه و برداشت خودش را از مرگ و بيماري منتشر كنيم. تمامي يادداشت‌ها بدون هيچ‌گونه دخل و تصرفي و عينا از اين سررسيد اسكن شده و با دستخط خودش در كتاب درج شده است.»
كيارستمي اسفند سال 94 به دليل بيماري گوارشي در بيمارستان جم بستري شد و كسي تصور نمي‌كرد مشكل ساده او، مرگ نابهنگامش را به دنبال داشته باشد اما شامگاه تير سال 95 خبر شوكه‌كننده درگذشت او در رسانه‌هاي داخلي و خارجي منتشر شد. خبري كه اندوه، بهت و البته خشم و حسرت شديد جامعه هنري را به دنبال داشت. در يك سال گذشته بسياري از جشنواره‌هاي معتبر جهاني مراسم‌هايي را به ياد اين هنرمند برگزار كردند اما مخالفت با برگزاري تنها مراسمي كه خانواده‌اش در نظر داشتند در سالروز درگذشت او برگزار كنند، اين پيام را به خانواده او دارد كه: «مخالفت دانشگاه با برگزاري مراسم، ما را مطمئن كرد كه همچنان ترجيح داده مي‌شود اين پرونده مسكوت بماند و گزارشي درباره آنچه در سال گذشته به مرگ كيارستمي ختم شد، ارايه نشود وگرنه با همكاري وزير بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي بستري فراهم مي‌شد تا در سالمرگ كيارستمي اين پرونده به سرانجام برسد.»