فدراسیون فوتبال ایران‌؛ برگزاری مجمع یا ورود فیفا عزل یا ادامه کار عزیزی خادم در سه سناریو

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با چالشی جدی مواجه است.به نظر 6 عضو هیئت رئیسه تمایلی به ادامه کار وی ندارند و در صدد عزل او هستند. چه اتفاقاتی پیش روی فدراسیون فوتبال است؟
به گزارش ورزش سه، مهم‌ترین خبر فوتبال ایران در چند روز اخیر علنی شدن دستور جلسه‌ای است که در آن اعضای هیئت رئیسه قرار است برای طرح موضوع عزل شهاب الدین عزیزی خادم و جانشینی یک سرپرست تازه (احتمالا مهرداد سراجی) دور هم جمع شوند.
صحبت‌های درگوشی با عزیزی خادم بارها و بارها انجام شده و اصحاب رسانه از قریب الوقوع بودن آن اطلاع داشتند. زمانی هم که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود پس از بازی با امارات بود که سناریو به همان شیوه پیش رفت.
وقتی دو روز گذشته خبرگزاری فارس اولین خبر را در مورد عزل عزیزی خادم منتشر کرد، همه به دنبال رسمیت این خبر و به نتیجه رسیدن آن بودند در حالی‌که انتظار می‌رفت واکنش فدراسیون همه چیز را به حالت اول برگرداند. در نهایت مشخص شد رئیس فدراسیون فوتبال موافق چندانی در هیئت رئیسه ندارد و از بین 9 نفر، حداقل 6 نفر با ادامه کار وی مخالف هستند.


نامه‌ای با پنج امضا مورد تایید قرار گرفت تا احتمالا در جلسه‌ای که یکشنبه پیش رو برگزار می‌شود مسئله استیضاح رئیس فدراسیون در جلسه هیئت رئیسه مورد بررسی قرار گیرد و اگر این مساله در آن جلسه رای مجدد بیاورد، آن وقت برکناری رسمی عزیزی خادم در جلسه‌ای با حضور اعضای مجمع فدراسیون و در یک نشست پرهیاهو به رای گذاشته خواهد شد که البته در آنجا ممکن است اعضای مجمع این درخواست را تایید یا رد کنند.
اما آنچه که در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد، مورد تقریبا نادری بود. این‌که اعضای هیئت رئیسه علیه رئیس فدراسیون چنین‌ موضعی جدی‌ای بگیرند و درخواست برکناری‌اش را بدهند.
اختیارات اعضای هیئت رئیسه در اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوبه 1399
با این حال درخواست برکناری عزیزی خادم پایان ماجرا نیست و سناریو‌های مختلفی پیش روی فدراسیون فوتبال است که آنها را باهم مرور می‌کنیم:
یک) عزل عزیزی خادم و برگزاری مجمع
مهرداد سراجی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی پنج عضوی هستند که درخواست برکناری رئیس فدراسیون ایران را دارند. آنها در جلسه‌ای که رئیس فدراسیون دو هفته برای برگزاری آن وقت دارد شرکت کرده و این موضوع را به شور خواهند گذاشت. اگر نظرات تا آن زمان تغییر نکند، در رای گیری مخفی بعدی رئیس فدراسیون از سمت خود برکنار خواهد شد و سپس این پیشنهاد به رای مجمع گذاشته می‌شود و در صورت رای مثبت مجمع برکناری او قطعی می‌شود ولی اگر مجمع این موضوع را تایید نکند عزیزی خادم به پست خود برمی‌گردد.
دو) عدم برگزاری جلسه هیئت رئیسه
ممکن است عزیزی خادم به برگزاری جلسه هیئت رئیسه اقدام نکند که در این صورت اعضا دور هم جمع شده و در یک جلسه راسا تصمیم گرفته و نامه مجددی له یا علیه او به مجمع انشا خواهد شد .البته اگر این موضوع با استعفای عزیزی خادم همراه شود دیگر نیازی به برگزاری مجمع نیست.
سه) عدم برگزاری نشست هیئت رئیسه و جانشینی کمیته انتقالی
فوتبال ایران باید تا دهم اسفند تاییدیه اساسنامه خود را به فیفا ارائه کند اگرچه در فدراسیون عزیزی خادم تلاش‌هایی برای این مهم انجام شده و حتی مصوبه سازمان بازرسی به‌عنوان نهاد بالادستی مورد استناد قرار گرفته بود اما تا زمانی‌که اساسنامه فعلی به تصویب نرسید فدراسیون به تعهد قبلی خود عمل نکرده است. با این وصف ممکن است تعلل در این مساله باعث شود کمیته عادی سازی (انتقالی) جای هیئت رئیسه را در تصمیم گیری بگیرد و پس از تایید اساسنامه، اقدام به برگزاری مجمع کند که در این صورت ممکن است چینش اعضای هیئت رئیسه مورد تغییر قرار بگیرد.
با توجه به درگیری فعلی بین رئیس فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه که ممکن است موجب اختلال در امور جاری و اداری فدراسیون فوتبال شود، این مساله را نیز باید جدی گرفت که فیفا سه عضو داخلی و سه عضو دیگر را برای کمیته انتقالی تعیین کرده و بر سر کار بگذارد. نکته جالب این است که مجمع فدراسیون فوتبال پس از انتخاب عزیزی خادم در پایان سال گذشته دیگر برگزار نشده و مشخص نیست که تشکیل مجمع بعدی دوباره ‌چه زمانی در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد.
این در حالی است که فوتبال به‌عنوان یک امر جاری در حال پیشروی است و تیم ملی فوتبال به تدراکات در شرایط نرمال برای برگزاری بازی‌های باقی‌مانده مرحله مقدماتی و هم‌چنین شروع اردوی‌های آماده سازی و برگزاری بازی‌های دوستانه برای جام جهانی‌ احتیاج دارد. هم‌چنین مساله قراردادهای کادر تیم‌های مختلف ملی و برگزاری اردوها (‌امید، فوتسال و ...) نیز از چالش‌های پیش روی فوتبال ایران است که باید دید در شرایط جدید چه مسائلی بر آن مترتب خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هم با حواشی بسیار به پایان رسید هیاهوهای چهلمین سیمرغ محمدعلی وکیلی تفاوت شخصیتی آقایان رئیسی و احمدی‌نژاد! فدراسیون فوتبال ایران‌؛ برگزاری مجمع یا ورود فیفا عزل یا ادامه کار عزیزی خادم در سه سناریو مذاکرات وین چند قدم با توافق فاصله دارد؟ ژست کاذب طرف‌های غربی در گام آخر مذاکره پایان جدال بر سر «سند رسمی وسایل نقلیه» برگ سبز پلیس کافی است «ابتکار» راهکار کاهش نرخ تورم را بررسی کرد راهی برای فرار اقتصاد از هیولای گرانی مردم و برف و باران باهم آمدند حماسه حضور در جشن ۴۳ سالگی انقلاب رئیس جمهوری در پیش خطبه‌های نماز جمعه: نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است محمد باقر قالیباف: انقلاب اسلامی نتیجه باورمندی امام به مردم بود خطیب موقت نماز جمعه تهران: انقلاب اسلامی امید مستضعفان و ملت‌های آزادیخواه شد ۵ ابزار «جو بایدن» برای تضمین به ایران امیرعبداللهیان: ایران روابط متوازن خود را با آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا گسترش می دهد دعوت پاشینیان از رئیسی برای سفر رسمی به ارمنستان