طارمی؛ پادشاه پورتو

گروه ورزشی/ مهدی طارمی، ستاره ایرانی پورتو همچنان در لیگ پرتغال می‌درخشد. او که در صعود زودهنگام تیم ملی به جام جهانی قطر نقش پررنگی داشت، بامداد دیروز در حساس‌ترین بازی از هفته بیست‌ و ‌دوم لیگ برتر که به دربی پرتغال مشهور است، در ترکیب پورتو جای گرفت و به همراه تیمش در ورزشگاه دراگائو میزبان اسپورتینگ لیسبون (مدافع عنوان قهرمانی) بود. دیداری که با تساوی 2ـ‌2 به پایان رسید و طارمی در این بازی درخشان ظاهر شد. در این بازی میهمان پایتخت‌نشین شروع بهتری نسبت به پورتو داشت و با گل‌های پائولینیو (8) و سانتوس (34) از میزبانش پیش افتاد، اما پورتو درست 4 دقیقه بعد از گل دوم لیسبون، توسط فابیو ویرا یکی‌از گل‌های خورده را جبران کرد که این گل با پاس مهدی طارمی رقم خورد. پورتو نیمه اول را بازنده به رختکن رفت اما اخراج سباستین کواتس مدافع میانی تیم اسپورتینگ (دقیقه 74) کار میزبان را برای بازگشت به بازی آسان‌تر کرد و همین اتفاق هم رخ داد و طارمی در دقیقه 78 گل دوم پورتو را به ثمر رساند تا نقش پررنگی در این تساوی ایفا کرده باشد. مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان در ادامه یکی دو موقعیت دیگر هم برای کامل کردن شب رؤیایی‌اش داشت، اما دفاع چندلایه حریف به او اجازه این کار را نداد. طارمی در تمام بازی در زمین حضور داشت و توانست 3 شوت به دروازه حریف بزند که یکی از آنها به گل بدل شد و یکی دیگر نیز با واکنش خوب «آنتونیو آدان» به بیرون رفت. مهدی یک بار اقدام به دریبل‌زنی کرد که با موفقیت آن را به اتمام رساند. علاوه بر این او 3 پاس کلیدی داد و آمار دقت پاس 50 درصدی را به ثبت رساند. ستاره کشورمان در نبردهای هوایی هم بسیار خوب کار کرد و توانست گل تساوی‌‌بخش پورتو را با ضربه سر به ثمر برساند. او از 6 موقعیت و دوئل هوایی 3 بار موفق شد ضربه سر بزند که آمار خوبی محسوب می‌شود. او یک بار مانع پیشروی توپ شد و توانست 2 بار خطا از بازیکنان حریف بگیرد. البته این دیدار در پایان با برخی حواشی روبه‌رو بود و درست به‌محض به صدا درآمدن سوت پایان بازی، بازیکنان دو تیم با یکدیگر درگیری شدیدی پیدا کردند که نتیجه آن اخراج 2 بازی اسپورتینگ و پپه از پورتو بود. البته این پایان کار نبود و این درگیری به حدی زیاد بود که حتی عکاسان و توپ جمع‌کن‌های کنار زمین هم وارد درگیری شدند. در هرحال با این نتیجه تیم‌های پورتو و اسپورتینگ به‌ترتیب با 60 و 54 امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول باقی ماندند.
طارمی دوباره تیتر رسانه شد
رسانه‌های پرتغال پس از درخشش طارمی به تمجید از ستاره کشورمان پرداختند. سایت observador  طارمی را یک قهرمان خواند و نوشت: «او همیشه در تیتر رسانه‌ها بود. یک بار گفتند او گل زیاد می‌زند، یک بار دیگر گفتند تمارض می‌کند. چند وقت پیش نیز از عملکرد او انتقاد کردند که چرا نه گل زده و نه پاس گل داده است. طارمی در بازی کلاسیک پورتو مقابل اسپورتینگ، دوباره تیتر رسانه‌ها شد زیرا هم گل زد و هم پاس گل داد.» سایت «گل پوینت» نیز طارمی را بهترین بازیکن زمین دانست و در بازگشتش به ترکیب پورتو، او را مهره‌ای کلیدی خطاب کرد.
مهاجم تیم ملی پنجمین بازیکن تاریخ


طارمی به پنجمین بازیکن دربی پرتغال در تاریخ رویارویی‌های دو تیم بدل شد که در یک مسابقه هم گل می‌زند و هم پاس گل می‌دهد. فابیو ویرا نیز در این بازی به این رکورد رسید. جاشوا (پورتو)، ایزمایلوف (اسپورتینگ) و دیگو (پورتو) دیگر بازیکنانی هستند که پیش تر در این مسابقه هم گل زدند و هم پاس گل دادند. گفتنی است ستاره کشورمان در سومین سال حضورش در لیگ پرتغال، برای نخستین بار موفق شد دروازه اسپورتینگ را باز کند. او در 7 مسابقه اخیر پورتو 5 گل زده که یکی از آنها مقابل بنفیکا بوده است. اتفاقی که پیش از این برای طارمی رخ نداده بود و حالا ستاره کشورمان توانسته به بهترین تیم‌های پرتغال (بنفیکا و لیسبون) نیز گل بزند.
پورتو تهاجمی‌ترین تیم شد
مهدی طارمی با گلزنی برابر اسپورتینگ شمار گل‌های خود در فصل جاری را به عدد 12 رساند و به عنوان سومین گلزن برتر مسابقات شناخته شد. داروین مهاجم بنفیکا با 16 گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ برتر پرتغال قرار دارد.  لوئیز دیاز با 14 گل دومین گلزن فعلی لیگ پرتغال است که البته این مهاجم چندی پیش در نقل و انتقالات زمستانی به لیورپول پیوست و طارمی این فرصت را دارد که از او عبور کند و جدی‌ترین تعقیب کننده آقای گل بازی‌ها شود. همچنین پورتو با 2 گلی که مقابل لیسبون به ثمر رساند شمار گل‌های زده خود را  به عدد 57 رساند و هم اکنون تهاجمی ترین لیگ برتر پرتغال به حساب می‌آید. البته بنفیکا که 56 گل زده دارد، دیشب در ادامه مسابقات هفته بیست و دوم میزبان سانتاکلارا بود.