تور مافیای واردات برای بازار گوشت قرمز

امین محمودی
 خبرنگار
 با فروکش‌ کردن سونامی کشتار دام‌های آبستن و مولد و تداوم کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در روزهای اخیر، قیمت گوشت قرمز در برخی از مناطق کشور از جمله تهران با نوساناتی روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری که برخی سایت‌ها خبر از قیمت 200 تا 300هزار تومانی گوشت قرمز در تهران می‌دهند! این درحالی است که اصناف مرتبط با گوشت قرمز قویاً خبر افزایش قیمت این کالای اساسی را تکذیب می‌کنند و معتقدند گوشت قرمز بالای 200هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم صرفاً در مناطق شمالی تهران و با بسته‌بندی‌های شیک به فروش می‌رسد و این امر را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد. به نظر می‌رسد با توجه به عدم صادرات دام به میزان کافی از طرفی و خرید اندک دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران، کشورمان تا سال آینده با مازاد دام و گوشت قرمز روبه‌رو است. از طرف دیگر دولت نیز بلافاصله شروع به توزیع گوشت قرمز در سامانه بازرگام کرد تا بتواند جلوی جو کاذب ایجاد شده گوشت قرمز در کشور را بگیرد.
قیمت گوشت قرمز در سامانه بازرگام


گوشت قرمز آخرین محصولی است که پنجشنبه هفته گذشته عرضه آن در سامانه بازرگام شروع شد، به‌طوری که هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم راسته گوساله منجمد 110هزار تومان، راسته گوسفندی منجمد هر کیلوگرم 110هزار تومان، ران گوسفندی منجمد هر کیلوگرم 115هزار تومان، سردست گوساله منجمد هر کیلوگرم 107هزار تومان، سردست گوسفند منجمد هر کیلوگرم 108هزار تومان، ران گوساله منجمد هر کیلوگرم 112هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله منجمد هر کیلوگرم 65هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی منجمد هر کیلوگرم 75هزارتومان، گردن گوساله منجمد هر کیلوگرم 105هزار تومان و گردن گوسفند منجمد هر کیلوگرم 100هزار تومان به فروش می‌رسد.
20 میلیون رأس دام مازاد در کشور وجود دارد
برخلاف بازار گوشت قرمز و شایعاتی درخصوص کمبود این محصول در بازار، خبرها حاکی از آن است که کشورمان هیچ مشکلی در تأمین این کالای اساسی ندارد. در این‌باره منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: حجم دام زنده موجود در کشور آنقدر زیاد است که بدون‌‌شک تا اواخر تابستان سال آینده مشکلی در تأمین گوشت کشور نخواهیم داشت، در حال حاضر نیز عرضه این محصول نسبت به تقاضا پیشی گرفته و دام روی دست دامداران باقی مانده است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر 100هزار تن گوشت قرمز مازاد در کشور وجود دارد که بازار توان جذب آن را ندارد. اصلی‌ترین دلیل این امر به عدم صادرات دام به میزان کافی و خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی دام بر‌می‌گردد، به‌طوری که در مجموع 400هزار رأس دام از دامداران برای بازار داخل و صادرات خریداری نشده است. رئیس شورای تأمین کنندگان دام خاطرنشان کرد: دولت مجوز صادرات 250هزار رأس دام سبک را صادر کرد ولی با توجه به بوروکراسی‌های دولتی این میزان هنوز از 20هزار رأس عبور نکرده است، به همین دلیل در وضعیت فعلی 13 میلیون رأس مازاد در کشور وجود دارد که با توجه به زایش پاییزه این عدد به 20میلیون رأس هم می‌رسد.
پوریان گفت: سودجویان و دلالان به دنبال ایجاد تقاضای کاذب در بازار هستند تا به واردات گوشت قرمز روی آوریم این در حالی است که اصلاً تقاضایی در بازار دام وجود ندارد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر دامداران وقتی دام‌های خود را برای فروش به میدان می‌برند 80 الی 90درصد دام را به دامداری‌ها برمی‌گردانند چون تقاضا برای خرید دام در بازار وجود ندارد.
این مقام صنفی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت میانگین قیمت دام سبک زنده 61هزار تومان است، تصریح کرد: قیمت‌های سرسام‌آور گوشت قرمز در بازار ربطی به دامدار و تولید‌کننده ندارد و نتیجه بازاربازی‌های دلالان است که با توجه به گرانی سایر محصولات و کالاهای اساسی به این امر دامن زده‌اند.
شرکت پشتیبانی امور دام پول دامداران را بدهد
افشین صدر‌دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز در این‌باره به «ایران» گفت: در حال حاضر چون قیمت گوشت قرمز در بازار دچار نوساناتی شده به دامداران فشار می‌آورند که دام‌های خود را در بازار عرضه کنند این درحالی است که شرکت پشتیبانی امور دام پول دامداران را نمی‌دهد.
وی افزود: وقتی با دامداران گوشتی که عمدتاً دامداران روستایی و عشایری هستند برخورد مناسبی نشده طبیعتاً نباید انتظار داشته باشند که آنها دام خود را در بازار عرضه کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: در حال حاضر دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد، با این حال طبق مصوبه خرید حمایتی دام توسط شورای قیمت‌گذاری می‌بایست سازمان برنامه‌وبودجه به تکلیف خود برای تأمین اعتبار مورد نیاز خرید دام داخلی عمل می‌کرد لکن این سازمان به تکلیف خود عمل نکرده است. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: همین امر سبب شد شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران، دام خریداری کند ولی نتواند پولی درقبال دام به دامداران بدهد، بنابراین این شرکت نزد دامداران بی‌اعتبار شد دامداران از واگذاری دام‌های خود به این شرکت امتناع می‌ورزند. صدر‌دادرس با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ذبح دام‌های مولد، دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد، بیان کرد: قیمت مصوب خرید دام زنده توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دامدار 62هزار تومان است، بنابراین کسانی که قیمت گوشت در بازار را تعیین می‌کنند دامدار نیستند و هیچ ارتباطی با این بخش ندارند.
وی گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار کشور از قیمت خرید دام زنده از دامدار تأثیر چندانی نمی‌پذیرد و بهتر است بگوییم نبض بازار گوشت قرمز در دستان دلالان یا مافیای بازار گوشت است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اذعان کرد: قیمت تمام شده دام زنده برای دامدار به‌ازای هر کیلوگرم 130هزار تومان است، به همین دلیل دامداران دیگر توانایی تولید خود را از دست داده‌اند و دام‌های مولد خود را به کشتارگاه می‌دهند. وی افزود: دلالان و واسطه‌ها از این ماجرا سوء‌استفاده کرده و اهداف خود را جلو می‌برند و در واقع باید گفت آنها قیمت گوشت قرمز در بازار را تعیین می‌کنند.
صدردادرس خاطر نشان کرد: در مهر ماه سال‌جاری مصوبه صادرات دام زنده صادر شد، در همان زمان دامداران نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی نوشته و عنوان کردند که صادرات دام به تنهایی نمی‌تواند مشکل‌گشا ی دامداران باشد، به طوری که باید همزمان با صادرات دام، خرید داخلی دام نیز صورت گیرد و گوشت گرم در بازار توزیع شود.
وی ادامه داد: این توصیه دامداران به این دلیل بود که اگر بازار گوشت قرمز به تبع صادرات با شوکی روبه‌رو شد، وزارت جهاد کشاورزی بتواند این شوک را مدیریت کند و جلوی سوء‌استفاده دلالان و واسطه‌ها و تبلیغات و جو منفی و روانی صادرات دام گرفته شود.
دام مازاد زیادی روی دست دامداران مانده است
علاوه بر گوشت گوسفندی کشورمان با مازاد گوشت گوساله نیز روبروست به طوری که در این خصوص سید‌احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به «ایران» گفت: در حال حاضر دام سنگین زیادی در کشور وجود دارد به همین دلیل دام‌ها روی دست دامداران باقی مانده است.
وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام قرار بود که دام سنگین را کیلویی 59هزار تومان از دامداران خریداری کند و نهاده نیز به دامدار بدهد، ولی این شرکت نتوانسته به دامداران پول نقد بدهد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطرنشان کرد: این شرکت می‌بایست 50هزار تومان پول دامدار را نقدی و 9هزار تومان دیگر آن را کنسانتره یا جو بدهد ولی با این حال این شرکت جو یا کنسانتره را بالاتر از نرخ مصوب به دامدار می‌دهد به طوری که جو را کیلویی 5هزار تومان به دست دامدار می‌رساند. مقدسی اظهار کرد: تولید به اندازه کافی در کشور صورت گرفته ولی غذا برای گاوهای شیری در کشور وجود ندارد به همین دلیل لازم است تمهیداتی درخصوص تأمین نهاده دامی صورت گیرد. این مقام صنفی اظهار نمود: دولت مجوز صادرات 50هزار دام سنگین را داده بود ولی به دلیل التهاب گوشت قرمز دام سبک جلوی صادرات دام سنگین نیز گرفته شد، بنابراین از یک طرف دامداران غذایی برای دادن به دام‌های خود ندارند و از طرف دیگر میزان کشتار دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام بسیار کم است.
وی افزود: در حال حاضر گوشت قرمز سنگین در بازار 59هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود این درحالی است که با توجه به هزینه‌های بالای تولید دام به‌ازای هر کیلوگرم گوشت قرمز، دامدار 77هزار تومان هزینه کرده چون نهاده تخصیص داده به پروار‌بندی دام‌های سنگین بشدت ناچیز بوده است و اکثر دامداران مجبورند نهاده‌های خود را از بازار آزاد تهیه کنند. مقدسی گفت: گوشتی که از دامداران در بازار 59هزار تومان خریداری می‌شود براحتی کیلویی 170هزار تومان در قصابی به فروش می‌رسد که در این فاصله بین تولید و مصرف چند ده هزار تومان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.