اوتیسم بیمه شد

گروه اجتماعی/ دکتر محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بیمه سلامت به عنوان بزرگترین بیمه درمانی کشور با پوشش ۴۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در پنج صندوق مهم درمانی فعال است. اولین و پرجمعیت ترین صندوق  ما صندوق بیمه روستایی و صندوق دوم صندوق بیمه همگانی است که حدود ۱۳.۵ میلیون نفر تحت پوشش دارد. صندوق بیمه کارکنان دولت ۵.۵ میلیون نفر تحت پوشش قرار دارد و سایر افراد در صندوق‌های سایر اقشار و ایرانیان قرار دارند که تنوع وسیع جغرافیایی و اجتماعی دارند.
وی افزود: عمده منابع ما از بودجه عمومی و هدفمندی یارانه‌ها است و بخشی هم از حق بیمه‌های پرداختی صورت می‌گیرد. هدف ما در سه بعد است؛ در بعد پوشش جمعیتی خوشبختانه موفقیت خوبی داشتیم، در بعد خدماتی هم وضع مناسبی داریم و از میانگین جهانی شرایط بهتری داریم. در بعد پوشش هزینه‌ای بیمه‌ها خیلی قوی نیستند و پرداختی از جیب مردم نزدیک یا بالای ۵۰ درصد است و از وظایف ما این است که بتوانیم پرداخت از جیب مردم بویژه در بیماری‌های صعب‌العلاج، مزمن و سرطانی‌ را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان بیمه‌سلامت در زمینه اعتبارات این سازمان بیمه‌گر اظهار کرد: به طور کلی در بخش دولتی بستری تا ۹۰ درصد و سرپایی تا ۷۰ درصد تحت پوشش بیمه است. در بخش خصوصی هم پرداخت‌ها بر اساس مبالغ دولتی انجام می‌گیرد. در مورد بیمارستان‌های خصوصی و غیردولتی تا پایان آبان ماه تسویه کردیم و اسناد الکترونیک داروخانه‌ها و پرداختی روستاها و پزشک خانواده نیز تا پایان دی ماه پرداخت شده است. در خسارت متفرقه هم به روز هستیم.
ناصحی با اشاره به اهمیت نظام الکترونیک سلامت، اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک یک تکلیف قانونی است که شاید حدود یک چهارم کار به عهده بیمه سلامت باشد و ما سعی کردیم وظیفه خود را انجام دهیم. کل نظام الکترونیک به عهده ما نیست، خیلی از موارد تکمیل کننده نظام الکترونیک همکاری بین بخشی است. بیمه‌های پایه و مکمل باید پای کار باشند که متأسفانه بیمه‌های مکمل هنوز چندان پای کار نیامدند.


وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان بیمه سلامت این است که هر فرد ایرانی که در کشور زندگی می‌کند حداقل تحت پوشش یک بیمه درمانی باشد، بیان کرد:  بین ۶ تا ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور بیمه فعال ندارند. ممکن است افراد در بیماری‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و جزو آمار غیرفعال باشند؛ برای همین امر به دنبال این هستیم که بیمه رایگان را بخصوص در مناطق کم برخوردار اجرا کنیم. بسیاری از افراد در این مناطق از حق قانونی خود مطلع نیستند. در مناطق مختلفی از کشور از جمله منطقه ۱۲ تهران، کرمان، اصفهان، مازندران و... این طرح را آغاز کردیم. در دو ماه اخیر به صورت فعال و با همکاری نهادهای اجتماعی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، هلال احمر و کمیته امداد، پایگاه‌هایی درست کردیم و افراد را شناسایی می‌کنیم و کد ملی ارائه شده و افراد بیمه می‌شوند. برای هر فرد، یک پزشک تعریف کردیم که شخص بدون هزینه بتواند خدمات سطح یک سلامت را دریافت کند و همه هزینه‌ها در سطح یک رایگان است. بیمارستان‌هایی هم به عنوان سطح ارجاعی درنظر گرفته شده است.
ناصحی تأکید کرد: اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند نیز با همکاری کمیساریای عالی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و برای بیماران خاص این قسمت ۱۰۰ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود. در مورد افرادی که به صورت قانونی وارد کشور نشده‌اند نیز با همکاری وزارت کشور به دنبال این هستیم که افراد تا زمانی که مراحل قانونی اقامتشان طی شود، تحت پوشش بیمه سلامت باشند.
وی افزود: در زمینه منابع و هزینه‌ها نیز اقداماتی انجام شده و در سال گذشته از نظر مدیریت منابع، زیان انباشته سازمان را از ۵ هزار میلیارد تومان به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رساندیم تا مشکلات مالی نداشته باشیم.
ناصحی در ادامه صحبت‌هایش با تأکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای درمان نازایی نیز تصریح کرد: بارها اعلام شده که این آمادگی وجود دارد که زوج‌های نابارور تا ۳ بار در سال تحت پوشش قرار گیرند. ادارات کل بیمه سلامت در این زمینه آمادگی دارند تا مؤسساتی که طرف قرارداد نیستند نیز با بیمه سلامت قرارداد منعقد کنند. در صورت مراجعه افراد به مراکزی که طرف قرارداد نیستند نیز به ازای ارائه اسناد می‌توانند این هزینه را تا ۳ نوبت در سال دریافت کنند. هر فردی که در کشور از هر بیمه‌ای استفاده می‌کند، می‌تواند از اعتبارات بیمه سلامت در زمینه درمان نازایی استفاده کند.
او در زمینه معلولان و توانبخشی نیز اظهار کرد: اوتیسم در سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه‌ رفت. در مورد افراد مبتلا به اوتیسم، خدمات گفتاردرمانی و مشاوره روانشناسی و کاردرمانی را تحت پوشش قرار دادیم و هزینه ۹۶ جلسه در سال با بیمه پرداخت می‌شود. وی افزود: اقدام مهم دیگر سازمان بیمه سلامت این بود که در کنار بیمه پایه و بخصوص در صندوق‌های روستایی و همگانی که نزدیک ۳۰ میلیون نفر را تحت پوشش داریم، بیمه مکمل آتیه‌سازان را با پشتیبانی ستادهای حمایتی و بنیادهای خیریه کشور برقرار کنیم. با حمایت ستادهای حمایتی از این اقدام می‌توانیم بیمه قدرتمندی داشته باشیم تا عمده هزینه‌های درمانی توسط دولت پرداخت شود که انقلابی در بیمه درمانی برای مردم اتفاق خواهد افتاد و برنامه سال آتی ما بر این بخش متمرکز است.
وی با اشاره به هزینه‌های بیمه سلامت در دوران کرونا نیز گفت: بیمه سلامت در دوران کرونا بدون اینکه دریافتی خاصی در این زمینه داشته باشد با صرفه جویی، هزینه‌ای نزدیک به ۶.۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان انجام دادیم که امیدواریم با تمهیداتی مثل واکسیناسیون، شاهد کاهش ابتلای افراد و بستری در بخش‌های ویژه باشیم.
ناصحی درباره پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی هم گفت: در خیلی از کشورهای دنیا بیمه پایه پوشش مناسبی برای این امر ندارد و بیشتر بیمه‌های مکمل پوشش می‌دهند. طرحی آماده کردیم تا این خدمات را ارتقا دهیم. احتمالاً سال بعد این ارتقا به وجود آید اما کافی نیست و اگر بیمه تلفیقی اتفاق بیفتد این مبحث را به آن قسمت ببریم.
وی درباره بیمه شدن نوار تست قندخون بیماران دیابتی نیز بیان کرد: بخشی از اعتبارات سال ۱۴۰۱ را برای ابزارهای تشخیصی گذاشتیم و با گرفتن مصوبات اینها اجرایی خواهد شد تا حتی داروهای جدید دیابتی تحت پوشش برود.
او درباره پوشش بیمه‌ای داروهای درمان کننده کووید۱۹، گفت: هرچه که کمیته علمی ستاد کرونا تایید کند و در شورای عالی بیمه مصوب شود تحت پوشش بیمه خواهد رفت و تاکنون نزدیک 7 هزار میلیارد تومان در مورد کرونا هزینه کرده‌ایم.