دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟

شمار نیروهای اعزامی آمریکا به شرق اروپا در هفته‌های اخیر به شش هزار نیرو رسیده است. به جز آمریکا چند کشور دیگر از جمله انگلیس، استرالیا، کانادا و کره جنوبی نیز از شهروندانشان خواسته‌اند فورا خاک اوکراین را ترک کنند. خبرگزاری روسی ریانووستی هم گزارش داده که دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری روسیه در اوکراین در حال ترک این کشور هستند. روسیه در ماه‌های اخیر هزاران نیرو در مناطق هم مرز با اوکراین مستقر کرده که این به نگرانی‌ها از حمله احتمالی به اوکراین دامن زده است. بنا به برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی تعداد این نیروها به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
بی بی سی نوشته است همزمان با هشدارهای جدید ایالات متحده در مورد خطر حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین، آمریکا سه هزار نیروی دیگر به لهستان می‌فرستد.
به گزارش انتخاب، اعزام این نیروها شمار نیروهای اعزامی آمریکا به شرق اروپا در هفته‌های اخیر را به شش هزار نیرو می‌رساند.
کاخ سفید هشدار داده روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند و از شهروندانش خواست تا در ۴۸ ساعت آینده اوکراین را ترک کنند.


چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، کانادا و کره جنوبی نیز از شهروندانشان خواسته‌اند فورا خاک اوکراین را ترک کنند.
همچنین امروز کشورهای استرالیا و نیوزیلند هم از شهروندان خود در اوکراین خواستند تا فورا خاک این کشور را ترک کنند. ساعاتی پیش نیز وزارت امور خارجه کشورهای انگلیس، دانمارک و نروژ با صدور بیانیه‌هایی از شهروندان خود در اوکراین خواستند خاک این کشور را ترک کنند.
شماری از کشورها هم دیپلمات‌های خود را خارج کرده‌اند.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم روز شنبه در خبری به نقل از مقام‌های واشنگتن از قصد دولت جو بایدن برای تعطیلی سفارت آمریکا در اوکراین خبر داد. در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «با هشدار مقامات اطلاعاتی غربی مبنی بر قریب الوقوع بودن تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده قصد دارد سفارت خود را در کی‌یف تخلیه کند».
در این شرایط، رزمایش دریایی روسیه در دریای سیاه آغاز شده است. اداره اطلاعات و اخبار وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در رزمایش دریایی روسیه آغاز شد و بیش از ۳۰ ناو و ناوشکن شرکت دارند و این کشتی‌های جنگی، سواحل سواستوپل و نووراسیسک واقع در ساحل دریای سیاه را ترک کردند.
همچنین نیروهای مسلح اوکراین در خارکف در شرق اوکراین مانور نظامی برگزار کردند.
خبرگزاری روسی ریانووستی هم گزارش داده که دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری روسیه در اوکراین در حال ترک این کشور هستند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است روسیه به دنبال بهانه‌ای است تا اشغال اوکراین را توجیه کند.
روسیه می‌گوید کشورهای غربی برای انحراف افکار عمومی از اقدامات تهاجمی خود دست به انتشار اطلاعات نادرست و غلط می‌زنند.
در این میان تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران ادامه دارد.
قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه امروز شنبه ۱۲ فوریه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌و‌گو کنند. آقای مکرون تازه از سفر به مسکو برگشته است.
روسیه برای کاستن از تنش‌ها خواسته‌هایی را مطرح کرده که از جمله آن می‌توان به عدم پیوستن اوکراین به ناتو و گسترش نیافتن این پیمان دفاعی غربی به شرق اروپا اشاره کرد. کشورهای غربی با خواسته‌های روسیه موافقت نکرده‌اند.
روسیه در ماه‌های اخیر هزاران نیرو در مناطق هم مرز با اوکراین مستقر کرده که این به نگرانی‌ها از حمله احتمالی به اوکراین دامن زده است.
بنا به برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی تعداد این نیروها به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را تصرف و آن را به خاک خودالحاق کرد. جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه هم بخش‌های وسیعی از دو منطقه شرقی اوکراین را که به دونباس مشهور است، تصرف کردند.
درخواست سفارت ایران در اوکراین از اتباع کشورمان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اتباع کشورمان در خواست کرد ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند.
به گزارش ایسنا، سفارت کشورمان در کی‌یف اعلام کرد: ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هموطنان گرامی مقیم اوکراین و آرزوی سلامتی برای آنان و سرافرازی ایران عزیز، به آگاهی می‌رساند، در پاسخ به پرسش‌های مکرر آنان در خصوص احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، ضمن دعوت هموطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست می‌کند با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند.
بدیهی است سفارت جمهوری اسلامی، تامین سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت اساسی دانسته و این امر مهم را در اولویت وظایف خود قرار داده است. بر این اساس توصیه‌های لازم در اطلاعیه‌های بعدی به آگاهی هم‌وطنان عزیز خواهد رسید.
دلایل علاقه آمریکا به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین
به گزارش فرارو، رسانه‌های آمریکایی، دولت بایدن و جنگ‌طلبان آمریکایی در کنگره می‌گویند که در تلاش هستند پوتین و روسیه را از حمله منصرف سازند، اما آن چه می‌آنان می‌گویند با آنچه انجام می‌دهند یکسان نیست.
شواهد فراوان حاکی از آن است که ایالات متحده و ناتو خواهان رویارویی هستند رویارویی تا زمانی که جنگ نیابتی بین روسیه و اوکراین در جریان باشد تا آنان بتوانند در گوشه‌ای بایستند و بر روی آتش سوزی با استفاده از تسلیحات خود بنزین بریزند و به اهداف دیگر آمریکا و ناتو دست یابند. این اهداف دیگر ایالات متحده - ناتو چه می‌توانند باشد؟
حداقل ده دلیل وجود دارند که نشان می‌دهند چرا نخبگان سیاسی ایالات متحده از هر دو حزب، سیاستمداران جنگ طلب و سرمایه داران مجتمع نظامی - صنعتی از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند:
۱-‌ ناتو را دوباره متحد کنید و هژمونی ایالات متحده بر آن را بار دیگر تقویت کنید
در سالیان اخیر و به ویژه از زمان ریاست جمهوری ترامپ، برخی از اعضای ناتو این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا ایالات متحده به اندازه دهه‌های گذشته شریک قابل اعتمادی برای این ائتلاف است یا خیر. کشور‌هایی مانند فرانسه و اکنون آلمان تردید‌های فزاینده‌ای دارند.
صدا‌ها در اتحادیه اروپا بلند شده است مبنی بر آن که کشور‌های اروپایی باید مسیر را با استراتژی دفاعی خود و نه پیروی از آمریکا طی کنند. چین حملات اقتصادی بزرگی را به کشور‌های اروپایی عضو ناتو و اتحادیه اروپا وارد ساخته است.
اروپا و چین در حال حاضر اولین یا دومین شرکای بزرگ صادراتی و وارداتی یکدیگر هستند. رهبران کشور‌های کلیدی اروپا از این که ایالات متحده آنان را به سمت درگیری در اوکراین سوق دهد عصبانی هستند چرا که این موضوع می‌تواند می‌تواند تاثیرات بسیار جدی بر اقتصاد آن کشور‌ها داشته باشد آن هم در زمانی که اقتصاد اروپا کماکان در تلاش برای جهش اقتصادی پس از بهبود از رکورد گذشته است.
۲- اروپا را وادار به خرید گاز آمریکا کنیم
افزایش صادرات گاز طبیعی ایالات متحده به اروپا و در نتیجه ایجاد کمبود عرضه در ایالات متحده برای توجیه افزایش قیمت گاز داخلی و سود ایالات متحده در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد.
آلمان به ویژه در مورد پیروی از رهبری آمریکا در باتلاق دیگری در اوکراین نامطمئن است. اولاف شولتز صدراعظم جدید آلمان به ویژه در مورد این چشم انداز عصبی و نگران به نظر می‌رسد.
مخالفت عمومی زیادی با درگیر شدن حتی به صورت غیر مستقیم آلمان در اوکراین در درون آن کشور وجود دارد. سرمایه داران آلمانی نیز در مورد سرنوشت خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ با روسیه اختلاف نظر دارند.
آلمان به شدت به عرضه گاز از این خط لوله نیاز دارد. خرید گاز از روسیه به طور قابل توجهی ارزان‌تر از خرید گاز طبیعی از ایالات متحده است. سالیان طولانی است که ایالات متحده آلمان را تحت فشار قرار داده تا پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را متوقف سازد و گاز طبیعی مایع مورد نیاز خود را از ایالات متحده با قیمت‌های بالاتر خریداری کند.
همچنین آمریکا آلمان را ملزم به ساخت تاسیسات بندری تازه و بسیار گران برای واردات گاز ایالات متحده کرده است. شرکت‌های نفتی ایالات متحده می‌خواهند گاز را بفروشند تا مازاد عرضه گاز طبیعی ایالات متحده را تخلیه کنند.
این امر نه تنها سود حاصل از فروش بیش‌تر گاز به آلمان را به ارمغان می‌آورد بلکه کمبود عرضه را در ایالات متحده ایجاد می‌کند که به شرکت‌های آمریکایی این امکان را می‌دهد تا قیمت‌ها را در بازار داخلی ایالات متحده نیز افزایش دهند.
شرکت‌های گاز ایالات متحده که عمدتا متعلق به شرکت‌های بزرگ نفتی هستند از سود برد - برد برخوردار خواهند شد. پشت صحنه درگیری در اوکراین، حضور خاکستری رو به جلوی شرکت‌های نفتی ایالات متحده است که تقریبا در هر ماجراجویی نظامی آمریکا از دهه ۶۰ میلادی به این سو نقش داشته اند.
۳-‌ بهانه‌ای برای اعزام نیرو و ارسال تسلیحات پیشرفته بیش‌تر به بالتیک
نیرو‌هایی سیاسی در ایالات متحده وجود دارند که می‌خواهند لهستان، رومانی و کشور‌های بالتیک را تا حد امکان مسلح سازند و از جمله از استقرار تسلیحات هسته‌ای در آن کشور‌ها حمایت می‌کنند.
دولت‌های آن منطقه از این که با این تندرو‌های آمریکایی جنگ طلب متحد می‌شوند خوشحال هستند. این به معنای تخصیص بودجه هنگفت تازه‌ای از سوی ایالات متحده، تسلیحات و نیرو‌های بیش‌تر امریکا، و تقویت اقتصاد آنان (و بدون شک پر شدن جیب سیاستمداران آن کشورها) خواهد بود.
۴- ایجاد حواس پرتی در سیاست خارجی برای حزب دموکرات پیش از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر ۲۰۲۲‌
نمی‌توان مزایای بالقوه‌ای را که درگیری در اوکراین برای رئیس جمهوری فعلی آمریکا و حزب دموکرات در عرصه سیاست خارجی به همراه خواهد داشت نادیده گرفت.
این موضوع به بایدن و حزب دموکرات اجازه می‌دهد در سال انتخاباتی سخت گیر‌تر به نظر برسند چرا که به نظر می‌رسد در انتخابات رای دهندگان آمریکایی از حزبی که در قبال روسیه موضع سختگیرانه تری دارد بیش‌تر حمایت می‌کنند البته تا زمانی که این رویکرد سختگیرانه به درگیری مستقیم کشور مقابل با امریکا منجر نشود.
اوکراین یک فرصت کلاسیک برای جنگ نیابتی ایالات متحده است جنگ از آن نوعی که امریکا ترجیح می‌دهد از راه دور در زمین یک کشور دیگر (اوکراین) با نیروهایش و یا تحت پوشش نیرو‌های ناتو علیه روسیه انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟ سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن تست منفی داخل چطور در خارج مثبت شد ناکارآمدی مسئولان دوپینگ ایران پیک ششم کرونا همچنان ادامه دارد بلاتکلیفی در بازگشت محدودیت‌های کرونایی همه ایراد‌هایی که به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی وارد است جدال دستمزد کارگران با خط فقر «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله مروری بر ۱۰ فرمان اخیر رئیس دستگاه قضا از قاطعیت در تخریب اماکن غیرمجاز تا پیگیری وضعیت بورس رئیس‌ جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا: نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟ مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری بدهکاران صحنه بین‌الملل ملاقات مهم اولیانوف و مالی در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حماس به اعمال محدودیت برای اشتغال فلسطینیان در لبنان اعتراض کرد