نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: کارشناسان سیاسی می‌گویند تاخیر ۱۳ ماهه بایدن در اعزام سفیر آمریکا به اوکراین به عنوان کشوری که اتفاقا در یک نقطه بحرانی قرار دارد، قابل توجیه نیست.
به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، در بحبوحه بحران حمله احتمالی روسیه به اوکراین یک سوال معما گونه مطرح شده است: چرا جو بایدن، پس از گذشت بیش از یک سال از ریاست جمهوری، هنوز سفیر خود را در کی یف معرفی نکرده است؟
نیویورک تایمز نوشت: نه دولت بایدن و نه دولت اوکراین توضیح روشنی برای این تاخیر ارائه نمی‌کنند. به زعم آگاهان امر این رویداد حتی در شرایط معمولی گیج‌کننده و غیرقابل توجیه است؛ حال مقایسه کنید با برهه کنونی که روابط ایالات متحده با اوکراین اهمیت خاصی پیدا کرده است. با توجه به اتکای شدید اوکراین به واشنگتن در برابر روسیه، حضور یک سفیر تمام وقت می تواند به هموارسازی روابط نسبتا نامطلوب حال حاضر بین دولت بایدن و دولت رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، کمک کند.
زمانی که دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۹ میلادی، آخرین مقیم تمام وقت سفارت آمریکا در کی یف، ماری ال. یووانوویچ، را برکنار کرد، این معما هر روز پیچیده ‌تر شده. آن زمان، اقدام ترامپ که هم اینک هم موضوع تحقیقات فدرال است - به اولین استیضاح وی توسط کنگره به اتهام سوء استفاده از اهرم سیاست خارجی خود بر اوکراین برای اهداف سیاسی، منجر شد.


مقامات آمریکایی گزارش هایی را که دو ماه پیش منتشر شد؛ مبنی بر اینکه بایدن قصد دارد یک دیپلمات قدیمی به نام بریجت برینک، سفیر فعلی ایالات متحده در اسلواکی را نامزد کند، رد نمی کنند. ایالات متحده ماه گذشته نام برینک را برای بررسی و تایید توسط دولت میزبان به کی یف فرستاد. این یک عرف دیپلماتیک است که به اصطلاح «Agrément» گفته می شود. مقامات آمریکایی ظاهرا منتظر تایید کی یف هستند تا بتوانند او را به سنا معرفی کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم، در جریان بازدید از کی یف در تاریخ ۱۹ ژانویه گفت که پیش‌بینی می‌کند که انتصاب برینک به زودی انجام شود.
مشخص نیست که چرا دولت اوکراین با برینک موافقت نکرده است. گرچه برای یک دولت میزبان غیرعادی نیست که چند هفته برای بررسی یک سفیر بالقوه وقت بگذارد، لیکن این اتفاق عموما زود می‌افتد.
طبق گزارش نیویورک تایمز، تاکنون نمایندگان وزارت خارجه اوکراین و دولت آمریکا به درخواست ها برای اظهار نظر رسمی و مشخص در این باره پاسخ نداده اند. هفته گذشته، کانال تلویزیونی ۱۱۲اوکراین گزارش داد که وزیر امور خارجه این کشور، دمیترو کولبا، تایید کرده است که دولت وی در حال بررسی نامزدی سفیر معرفی شده آمریکا است.
یکی از دلایل این تعلل که برخی آگاهان گمانه زنی می کنند، این است که اگر طبق پیش بینی های آمریکا و متحدانش، روسیه تهاجم به اوکراین را آغاز کند که مسلما شهر کی یف را هم تهدید می کند، بی تردید سفارت ایالات متحده در این کشور تخلیه خواهد شد و تبعا سفیر جدید بدون سفارت می ماند.
در حال حاضر سفارت آمریکا توسط کاردار آن، کریستینا کوین، اداره می شود. گفته می‌شود که کوین در وزارت خارجه ایالات متحده و اوکراین نیز بسیار مورد وثوق و محبوب است. اما رسما فاقد جایگاه یک فرستاده منصوب شده توسط کاخ سفید و تایید سنا است.
روبین، یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که در دهه ۱۹۹۰ در سفارت ایالات متحده در کی یف کار می کرد، می‌گوید: غیبت نه فقط یک سفیر ایالات متحده در اوکراین، بلکه حتی یک نامزد برای سفارت در این کشور، در این دوران بحرانی، نگران کننده و تاسف آور است. می توان گفت نفرستادن سفیر به یک کشور در واقع علامتی تلقی شود مبنی بر این که: ما به شما چندان اهمیت نمی دهیم!
البته بایدن هنوز برای بیش از ۱۲ کشور سفیر معرفی نکرده است، اما تعداد کمی از آنها به اندازه اوکراین برای آمریکا مهم هستند. دیپلمات‌ها و کارشناسان می گویند که در مورد اینکه چرا او اینقدر طول کشیده تا در مورد نامزد احتمالی تصمیم گیری کند، ابهام فراوانی وجود دارد. مقامات دولتی ایالات متحده از بحث درباره علل این تاخیر تاکنون خودداری کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟ سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن تست منفی داخل چطور در خارج مثبت شد ناکارآمدی مسئولان دوپینگ ایران پیک ششم کرونا همچنان ادامه دارد بلاتکلیفی در بازگشت محدودیت‌های کرونایی همه ایراد‌هایی که به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی وارد است جدال دستمزد کارگران با خط فقر «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله مروری بر ۱۰ فرمان اخیر رئیس دستگاه قضا از قاطعیت در تخریب اماکن غیرمجاز تا پیگیری وضعیت بورس رئیس‌ جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا: نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟ مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری بدهکاران صحنه بین‌الملل ملاقات مهم اولیانوف و مالی در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حماس به اعمال محدودیت برای اشتغال فلسطینیان در لبنان اعتراض کرد