کلاس‌های آموزشی برای متهمان بدحجابی

مدير پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس گفت: «در راستاي ممانعت از سابقه‌دار شدن مرتكبان برخي جرایم، كساني كه به اتهام بدحجابي بازداشت شوند به‌جاي معرفي به دادگاه‌ها، به معاونت پيشگيري از جرم معرفي شده و در يك كلاس هشت ساعته آموزشي شركت می‌کنند.» این در حالی است که در مرداد سال گذشته نیز دادستان تهران درباره برخورد با بدحجابان گفت: «اگرچه اقدامات فرهنگي در حوزه عفاف و حجاب راهکار اساسي است، اما در مواردي که کانون برنامه ريزي و تمرکز دشمن در رواج بي عفتي است، اقدامات مقابله‌اي و به قول معروف اقدامات سرهنگي نيز ضروري است.» عباس جعفری دولت‌آبادی افزود: «در کشور درباره مسائل مربوط به حوزه عفت و اخلاق عمومي، 24 دستگاه داراي وظيفه هستند، اگر اين دستگاه‌ها با هم هماهنگ و همگرا نشوند، کاري پيش نمي‌رود و نتيجه اين مي‌شود، دستگاهي که بايد مبارزه کند، حرف‌هاي ديگر مي‌زند و دستگاهي که بايد بودجه دهد گفتاردرماني مي‌کند.» همچنین چندی پیش حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامي تهران بزرگ درباره وضعیت حجاب در کشور گفت: «پليس مخالف اقدامات فرهنگي نيست و اين گونه اقدامات در حوزه عفاف و حجاب اولويت دارد، اما وضعيت فعلي حجاب و عفاف زيبنده جامعه اسلامي نيست و با رصد وضعيت حجاب در 15 سال اخير، به اين نتيجه مي‌رسيم که به تدريج وضع بدتر شده است.»
معاملات بدون تبادل اسناد رسمی جرم است
روز گذشته مدير پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس گفت: بر اساس قانون و آیين‌نامه اجرا مرتبط با پيش‌ فروش ساختمان‌ها‌ (آپارتمان)، بنگاه‌هاي معاملات املاك حق تنظيم سند پيش‌ فروش را نداشته و تنها اجازه دارند مذاكرات اوليه را سامان دهند. اسماعيل اكبري تصريح كرد: تمام معاملات در اين زمينه بايد در دفاتر اسناد رسمي انجام شده و همراه با امضا و مبادله سند رسمي باشد و هرگونه معامله در اين زمینه بدون تبادل اسناد رسمي، جرم محسوب مي‌شود و محكوميت‌هايي را در پي دارد. او اضافه كرد: اجرا شدن اين قانون و نوآوري‌هايي كه بر اساس آن در فارس انجام شده است، در صورت مشاركت و همراهي مردم مي‌تواند ظرفيتي بزرگ براي ممانعت از باز فروشي، جعل، كلاهبرداري و... باشد. مدير پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس گفت: يكي از نوآوري‌هاي انجام شده در فارس، انتقال مالكيت به شكل تدريجي از سوي فروشنده به خريدار و متناسب با پرداخت اقساط است. اكبري با بيان اينكه هيچ يك از رسانه‌هاي رسمي در فارس اجازه پذيرش و درج آگهي‌ و اعلان‌هاي پيش‌ فروش ساختمان را ندارند، افزود: درج چنين آگهي، اعلان و اخباري تنها با مجوز رسمي از سوي اداره كل راه و شهرسازي استان فارس ممكن است. قاضي دادگاه تجديد نظر استان فارس به اجرا شدن داوری عامیانه اشاره و خاطرنشان كرد: داوري عاميانه در حقيقت دادگستری خصوصی است و بر اساس آن افراد اين امكان را دارند كه در تمام قراردادهای خصوصی داور و قاضی تعیین کنند؛ اگر این اقدام انجام شود و طرفين قرارداد با مشكلي مواجه شوند، داور به موضوع رسيدگي و حكم صادر مي‌كند. اكبري از فعال بودن موسسه داوري در اتحاديه املاك فارس خبر داد و گفت: يكي از اقدامات ايجاد كارگروه بيمه بود زيرا سالانه 50‌میلیارد تومان از سوي بیمه‌ها برای تصادفات ساختگی پرداخت می‌کنند؛ اين كارگروه درباره پرونده‌هاي ارجاعي، بررسي‌هاي لازم را انجام داده و از پرداخت بيمه به حوادث ساختگي، ممانعت می‌کند. او با بيان اينكه اجرا شدن تثبیت مالکیت و اجرا شدن قانون حدنگار توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، زمينه ممانعت از تعرض سودجويان به پنج‌میلیون هکتار اراضی ملی، تمام اراضی تحت پوشش محیط‌زیست و بخش قابل توجهی از اراضي دولتی را فراهم كرده، از تداوم اجرا اين قانون خبر داد.
کلاس آموزشی برای مصرف‌کنندگان مسکرات


مدير پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس با اشاره به اينكه کاهش جمعیت کیفری استان يكي از اهداف برنامه‌هاي دادگستري فارس است، گفت: در اين راستا از تمام نهادهایی که ظرفیت استفاده از محكومان پرونده‌هاي كيفري را دارند استفاده می‌شود. اكبري اضافه كرد: تاكنون 29 اداره و سازمان دولتي براي همكاري در زمينه كاهش جمعيت كيفري زندان‌هاي فارس شناسايي شده‌اند تا پذيرنده محكومان باشند؛ با اين اقدام محكومان برخي از جرایم مشخص به‌جاي زندان خدماتي را در بخش‌هاي مختلف به اداره‌ها و سازمان‌هاي دولتي ارائه مي‌دهند. به گزارش ایسنا، مدير پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس يادآور شد كه براي مصرف كنندگان مسكرات نيز كه توسط نيروي انتظامي يا ضابطان قضائي بازداشت شوند، علاوه بر تشكيل پرونده قضائي، پنج ساعت كلاس آموزشي پيش‌ بيني شده است.