و حالا نوبت ایران...

آرمان- آرام ولدبیگی: پس‌لرزه‌های مرتبط با ورود اتباع برخی از کشورهای مسلمان از جمله ایران به ایالات متحده همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از زمان کارزار انتخاباتی تمهیدات جدید خود را برای تقویت مرزها و امنیت این کشور اعلام کرد. او پس از روی‌کارآمدن در فرامینی اجرایی ورود اتباع برخی از کشورهای اسلامی به این کشور را لغو کرد، اما بعدها این فرامین متوقف شدند. فرمان‌های مهاجرتی ترامپ تا چندروز پیش با بن‌بست بزرگی روبه‌رو بود، اما دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد تقاضای وکلای دولت ترامپ در پرونده فرمان مهاجرتی وی را بررسی می‌کند و تا زمان رسیدگی نهایی بخش‌هایی از این فرمان قابلیت اجراشدن خواهند داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه این تصمیم دیوان عالی به این معنی است که بخش‌هایی از محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دادگاه‌های رده‌پایین‌تر علیه فرمان مهاجرتی ترامپ برداشته می‌شود. وزیرخارجه کشورمان در واکنش به این تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا برای ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶کشور اسلامی به آمریکا گفت:«ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند.» محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند. به‌جای سیاست‌هایی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات‌متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد.»
اکتبر تعیین‌کننده
ترامپ در ماه ژانویه و در ابتدای ورود به کاخ سفید فرمانی را امضا کرد که به‌موجب آن ورود شهروندان هفت‌کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی، عراق و یمن به‌مدت ۹۰روز به آمریکا ممنوع می‌شود. بعدها عراق از این لیست کنار گذاشته شد. این فرمان همچنین ورود پناهجویان را به‌مدت ۱۲۰روز به آمریکا معلق می‌کرد. در اواسط مارس گذشته، دریک واتسون، قاضی دادگاهی فدرال در ایالت هاوایی دستور تازه مهاجرتی ترامپ را نیز در سراسر این کشور معلق کرد. درنهایت دولت ترامپ در واکنش به آرای دادگاه‌های ایالتی و تجدیدنظر، خواهان بررسی پرونده در دیوان عالی آمریکا شد که بالاترین مرجع قضائی این کشور است. با تصمیم روز دوشنبه دیوان عالی، تا زمان رسیدگی این دیوان به پرونده در حدود چهارماه دیگر، یعنی اواخر ماه اکتبر، اجرای بخش‌هایی از حکم مهاجرتی ترامپ دوباره آغاز می‌شود. ترامپ گفته است که این ممنوعیت ۷۲ساعت پس از تایید توسط دادگاه به اجرا گذاشته خواهد شد. دیوان عالی آمریکا می‌گوید معنای عملی تصمیمش این است که فرمان مهاجرتی نمی‌تواند علیه شهروندان خارجی اعمال شود که دارای «ارتباطی اصیل» با شخص یا شرکتی در ایالات‌متحده هستند. اما به‌گفته دیوان عالی بقیه شهروندان شش‌کشور مشمول بندهای فرمان مهاجرتی آقای ترامپ خواهند شد. دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در ماه اکتبر به این پرونده رسیدگی می‌کند.
تضاد نظر و عمل


در این ارتباط، سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با آرمان توضیح داد:«آمریکا همواره تلاش کرده است خود را به‌عنوان مهد لیبرالیسم و حقوق‌بشر نشان دهد. همچنین این کشور میزبان نهادها و ارگان‌های بین‌المللی همچون سازمان‌ملل و یکی از مراکز سرمایه جهانی محسوب می‌شود. طبیعی است مردم از سراسر جهان به این کشور سفر کنند. اما رأی دیوان عالی آمریکا نقص آشکار مبانی حقوق‌بشر و حقوق‌طبیعی است. آمریکا اکنون در یک تضاد عمیق میان نظر و عمل قرار دارد. اگرچه ظواهر امر نشان می‌دهد این رأی نیز همچون فرمان‌های پیشین ترامپ با چالش روبه‌رو می‌شود.» یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا رأی دیوان عالی آمریکا برای تایید فرمان مهاجرتی ترامپ را ناقض قواعد بین‌المللی و نشان‌دهنده لابی‌پذیربودن دستگاه قضائی آمریکا دانست. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه اقدام تروریستی توسط ایرانی‌ها علیه آمریکایی‌ها انجام نشده، ابراز کرد:«این رأی یک فرمان سیاسی و چراغ سبزی به متحدان منطقه‌ای آمریکا است که اثر ضد برجام هم دارد و از جمله سیاست‌هایی است که هدفش جلوگیری از استفاده ایرانی‌ها از مزایای برجام است.»