اروپا در برزخ اوکراین

به دنبال تشدید تنش و نگرانی‌ها از بی‌ثباتی بیشتر اوضاع در شرق اروپا بر سر اوکراین، صدراعظم آلمان پس از سفر به کی‌یف، به روسیه رفت تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند. در میانه تنشی که بر سر اوکراین بالا گرفته، اروپا همه هزینه‌ها و فشار‌های جنگ احتمالی را روی شانه‌های خود می‌بیند و از همین رو صدراعظم آلمان پس از دیگر مقامات اروپایی مهمان کاخ کرملین شده تا ببنید خواهد توانست اوضاع را در شرق اروپا از جاده جنگ منحرف کرد!
آسمان اوکراین این روز‌ها هرچه که از هواپیما‌های مسافری خالی می‌شود، از ترافیک هواپیما‌های رهبران سیاسی اروپا پررونق است. روز دو شنبه هواپیمای «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان در فرودگاه بین‌المللی کی‌یف به زمین نشست تا «زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ پرزرق و برق مژیریا در کنار رودخانه «دنیپیر» از مقام ارشد آلمانی میزبانی کند.
اقامت صدراعظم آلمان در کاخ «مژیریا» در مرکز کی‌یف چندان طولانی نبود و او خیلی زود پایتخت اوکراین را به مقصد مسکو ترک کرد تا روز سه شنبه با «ولادیمیر پوتین»، به عنوان یک طرف اصلی جنجال بر سر اوکراین دیدار و گفتگو کند. این سفر در شرایطی انجام شد که طی هفته‌های اخیر ادعا‌ها و اتهام‌زنی‌های امریکا و برخی دیگر از کشور‌های عضو ناتو به روسیه درباره حمله قریب‌الوقوع به اوکراین بسیار خبرساز شده؛ هرچند مسئولان ارشد روس بار‌ها آن را رد کرده‌اند.
اروپا در به در فرونشاندن تنش


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان پیش از سفر به روسیه گفته بود: «فوراً در انتظار سیگنال‌های تنش‌زدایی از سوی مسکو هستیم. هرگونه تهاجم نظامی بیشتر، پیامد‌های جدی برای روسیه خواهد داشت.»
چند روز پیش از صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به مسکو رفته و با پوتین دیدار کرده بود. به این امید که بتواند آتش فزاینده جنگ لفظی میان رهبران مسکو و واشنگتن را سرد و خاموش کند. حتی «بوریس جانسون»، متحد نزدیک امریکا نیز حدود دو هفته پیش در نقش یک میانجی به اوکراین رفت و پس از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین با «ولادیمیر پوتین» گفت‌وگوی تلفنی کرد تا از شدت تنش‌ها در شرق اروپا بکاهد. با وجود این رفت و آمدها، اما تنش در شرق اروپا در بالا‌ترین سطح خود قرار دارد و همچنان بوی بهبود از اوضاع اوکراین به مشام نمی‌رسد!
نکته قابل توجه در جریان سفر صدراعظم آلمان به روسیه خودداری این مقام آلمانی از تست کرونا توسط کارمندان طبی روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین بود. اگرچه گفته شد که صدراعظم آلمان وسیله آزمایش کرونا برای خود و هیئت همراهش به مسکو برده، اما دست رد او به سیستم بهداشتی روسیه باعث شد میز مذاکره‌اش با پوتین شش متر طول داشته باشد و رهبران دو کشور با بیشترین فاصله ممکن با هم دیدار و گفتگو کنند.
استقرار جنگنده‌های روسی در مرز اوکراین
همزمان با ادعای برخی مقامات غربی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برخی تصاویر ماهواره‌ای از تحرکات نظامی جدید ارتش روسیه حکایت دارد. براساس گزارش‌ها، تصاویر منتشر شده از شرکت «مکسار» نشان‌دهنده ورود نظامیان جدید روس و استقرار بالگرد‌های تهاجمی، جنگنده بمب افکن‌ها و واحد‌های زمینی جدید با آرایش تهاجمی است. تصاویر ماهواره‌ای این شرکت امریکایی حاکی از این است که یک گروه بالگردی در نزدیکی منطقه «دونوزلاز»، کمپ نظامی جدید در «یلنیا» و استقرار جنگنده‌های سوخو-۳۴ جدید در منطقه «پریمورسکو» است. وزارت دفاع روسیه البته دیروز گفت که بعد از پایان مانور نظامی بخشی از نیرو‌های خود را از مرز با اوکراین خارج کرده‌اند. دبیرکل ناتو گفته که هنوز شواهدی از خروج نیرو‌های روسی ندیده است.
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی تلویزیونی با شهروندان اوکراینی گفت که سازمان اطلاعات امریکا معتقد است حمله روسیه ممکن است به زودی رخ دهد. همزمان وزارت خارجه امریکا خبر داده که سفارت خود را در کی‌یف، پایتخت اوکراین، تعطیل کرده و تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت به شهر «لویو» در غرب اوکراین منتقل می‌شود.
«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم روز دو شنبه درباره افزایش تنش در اوکراین هشدار داد و گفت که وضعیت به لبه پرتگاه رسیده است. به نوشته شبکه «اسکای نیوز»، جانسون گفت: «نشانه‌ها حاکی از آمادگی جدی روسیه برای حمله به اوکراین است.» «تراس» وزیر خارجه انگلیس هم گفته «پوتین در اوکراین متوقف نمی‌شود و اروپا در آستانه جنگ است.» «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه نیز به کانال عمومی فرانس ۵ گفت: «همه عناصر برای ترتیب دادن حمله روسیه به اوکراین وجود دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهد از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین جلوگیری کند..»
تشدید تنش‌ها در شرق اروپا در حالی است که سخنگوی کرملین به سی‌ان‌ان گفته است ولادیمیر پوتین مایل به برگزاری مذاکرات در خصوص «تضمین‌های امنیتی» است. ولادیمیر پوتین دیروز باردیگر گفت که خواستار عدم گسترش ناتو به اوکراین است و اینکه سلاح‌های تهاجمی در مرز روسیه مستقر نشود. کاخ کرملین در عین حال گفته که پوتین ادعای حمله به اوکراین را جوک می‌داند. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین گفت: «رئیس‌جمهور روسیه همیشه خواستار «مذاکره و دیپلماسی» بوده است. اوکراین تنها بخشی از مشکل است، مشکل بزرگ روسیه تضمین‌های امنیتی است.»‌سخنگوی کرملین همچنین افزود: «پوتین با جنجال‌های رسانه‌های غربی درباره حمله روسیه به اوکراین مثل شوخی و جوک برخورد می‌کند.»
در ورای همه این رخداد‌ها گفته شده روسیه می‌خواهد استقلال کامل دونتسک و لوهانسک را به عنوان دو جمهوری مستقل اوکراین به رسمیت بشناسد. چیزی که از نیت احتمالی روسی‌ها برای اقدامات اخیرشان بیشتر پرده برمی‌دارد.