داعش خلأ امریکا را پر می‌کند!

«ولادیمیر ورونکوف»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با احیای داعش در سوریه، عراق و افغانستان هشدار داده و گفته که داعش همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به ویژه با حضور ۶ تا ۱۰ هزار تروریست در سوریه و عراق است. او در گزارش خود به شورای امنیت گفته که درست است که داعش در سطح رهبری خود خساراتی را متحمل شده است، اما گروه‌های وابسته به آن سطح بالایی از فعالیت و حملات را در آفریقا حفظ کرده‌اند.
هشدار این مقام ارشد سازمان ملل درباره احیای داعش با توجه به افزایش فعالیت‌های تروریستی عناصر آن در افغانستان، عراق و سوریه معنا پیدا می‌کند. امریکا با آزاد کردن زندانی‌های داعش در سوریه و نیز کمک به داعشی‌ها در عراق و افغانستان در این باره نقش مهمی ایفا می‌کند. واشنگتن اخیراً در عملیاتی مدعی کشتن «ابوابراهیم القرشی» سرکرده داعش در استان ادلب سوریه شد، ولی حالا با انتقال داعشی‌های زندانی از سوریه به عراق و پیوستن آن‌ها به سایر داعشی‌های فعال در این کشور درصدد افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور است. استاندار حسکه سوریه گفته که داعش یک طرح امریکایی است که هدفش ایجاد هرج‌ومرج، هراس و کشتار در کشور‌های جهان و تخریب هدفمند آن است. «مصعب الحلبی» عضو پارلمان سوریه نیز گفته که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا در حمله داعش به زندان حسکه که باعث فرار صد‌ها زندانی شده بود، دست داشتند.
داعش در سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش‌های عمده از این دو کشور متلاشی شد و شکست خورد، اما هنوز هسته‌ها و بقایای آن در عراق و سوریه علیه غیرنظامیان و نیرو‌های امنیتی عملیات می‌کنند. دولت عراق درسال ۲۰۱۷ با بازپس‌گیری کل قلمرو خود که حدود یک سوم از خاک این کشور بود، پیروزی بر داعش را اعلام کرد. ولی داعش هنوز هم در مناطق شمالی، شرقی و جنوبی عراق هسته‌هایی دارد که در دو ماه گذشته به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیرو‌های امنیتی عراق به ویژه در مناطق بین استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و دیاله عراق عملیات‌های‌شان را تشدید کرده‌اند.
در مورد افغانستان نیز نقش امریکا در استقرار و عملیات داعش در این کشور غیر قابل انکار است. واشنگتن در چند سال اخیر به طور حساب شده‌ای از عناصر داعشی به ویژه در شمال افغانستان حمایت کرد. مقامات روسیه بار‌ها گفته‌اند امریکا در راستای منافع و اهداف خود، انواع کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی را برای داعش مستقر در افغانستان فراهم می‌کند. به گفته سازمان ملل، پس از تسلط طالبان بر افغانستان حضور داعش در این کشور تقویت شده است. شمار نیرو‌های وابسته به داعش در افغانستان از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر که قبلاً تخمین زده می‌شد، پس از آزادی شمار زیادی از آن‌ها از زندان‌های افغانستان توسط طالبان به حدود ۴ هزار نفر افزایش یافته است. «پیرمحمد ملازهی» کارشناس آسیا معتقد است که امریکا، جای خالی خود در افغانستان را با داعش پر کرده است. بدین ترتیب نه تنها صداقت امریکایی‌ها درباره مبارزه با داعش کاملاً زیر سؤال است، بلکه مشخص شده که بدون حمایت واشنگتن، داعش هیچ گاه قادر به ارتکاب جنایات خود در کشور‌های عراق، سوریه و افغانستان نبوده و اکنون نیز در راستای اهداف خود به حمایت از عناصر این گروه تروریستی پرداخته است.


«سازمان اطلاعات خارجی» روسیه ۱۹ بهمن‌ماه درگزارشی با اشاره به تداوم غارت امریکا از منابع طبیعی سوریه فاش کرد واشنگتن برای تحریک گروه‌های تروریستی تکفیری در دمشق و لاذقیه و اقدام آن‌ها علیه ارتش سوریه و متحدانش برنامه‌ریزی می‌کند: «امریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف خود در سوریه فعالانه از تماس‌های نزدیک خود با به اصطلاح مخالفان مسلح و در واقع با گروه‌های افراط‌گرا استفاده می‌کنند. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده قصد دارند «سلول‌های مخفی» افراط‌گرایان را در شهر دمشق، منطقه مجاور آن و استان لاذقیه برای انجام اقدامات هدفمند علیه اعضای نیرو‌های دولتی سوریه و همچنین پرسنل نظامی روسیه و ایران فعال کنند.»
انتشار گزارش روسیه درباره اهداف و اقدامات جدید امریکا علیه سوریه با توجه به ناکامی محور غربی-عربی در زمینه سرنگونی دولت قانونی سوریه و شکست‌های مکرر گروه‌های تروریستی مورد حمایت امریکا و شرکای اروپایی و عرب آن در مقابل ارتش سوریه و کشور‌های حامی آن معنا پیدا می‌کند. امریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با هدف سرنگونی دولت قانونی بشار اسد و تضعیف محور مقاومت از گروه‌های تروریستی حمایت کرد. در مرحله بعد دولت اوباما به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش که خود پایه‌گذار و حامی اصلی آن بود، عملیات هوایی و زمینی را در سوریه از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و به استقرار نظامیان امریکایی در این کشور پرداخت. دونالد ترامپ هم ضمن حفظ حضور نظامی غیرقانونی امریکا در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، عملاً به اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت نفت این کشور پرداخت. نیرو‌های امریکایی در مناطق شرق سوریه که محل میادین و تأسیسات گازی و نفتی این کشور است حضور داشته و نفت سوریه را به یغما برده و از طریق خاک ترکیه آن را خارج می‌کنند.
اکنون نیز دولت بایدن بی‌اعتنا به اصول و موازین بین‌المللی به ویژه حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل، نه فقط حملات هوایی علیه اهداف مختلف مرتبط با محور مقاومت در سوریه را ادامه می‌دهد بلکه درصدد احیای تروریسم در این کشور با هدف ضربه زدن به نهاد‌های امنیتی و نظامی سوریه و شرکای آن است. دولت بایدن همان سیاست زورمدارانه و مخرب دولت ترامپ را در قبال سوریه دنبال می‌کند. در عین حال واشنگتن که به شدت نگران عادی‌سازی روابط سوریه با دیگر کشور‌ها است با تلاش برای بی ثبات‌سازی سوریه به دنبال اخلال در این روند است. به ویژه اینکه حتی کشور‌های عرب متحد امریکا که قبلاً در جبهه واحدی در راستای سرنگونی دولت قانونی سوریه عمل می‌کردند، با تغییر آشکار در رویکرد قبلی خود به احیای روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با دولت بشار اسد پرداخته‌اند. امارات، بحرین، عمان سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کردند و عربستان سعودی نیز به رایزنی‌ها برای عادی‌سازی روابط ادامه می‌دهد. عادی‌سازی روابط سوریه با عراق و لبنان نیز در جریان است.
امریکا که در دو دهه گذشته پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ داعیه‌دار مبارزه جهانی با تروریسم شده و در این راستا به لشکرکشی به افغانستان و عراق پرداخت، از سال ۲۰۱۱ نقشی اساسی در شکل‌گیری و گسترش تروریسم در سوریه داشته و اکنون نیز خواهان استفاده ابزاری از سلول‌های تروریستی در راستای بی ثبات‌سازی سوریه است. «سعید فارس السعید» کارشناس امنیتی سوری می‌گوید‌: پایگاه‌های نظامی امریکا در سوریه همچنان با پول و سلاح از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. در واقع واشنگتن نه فقط به مانع‌تراشی در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه می‌دهد، بلکه از گروه‌های تروریستی استفاده ابزاری کرده و آن‌ها را به نبرد علیه دولت قانونی سوریه تحریک می‌کند.