آخرین سوسوی شهاب

اسفند‌ماه گذشته وقتی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم جشن پیروزی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را گرفت، حتی تصورش را هم نمی‌کرد که ۱۱ ماه بعد مجبور باشد برای حفظ صندلی ریاستش دست به لشکرکشی خیابانی بزند.
اقدامات عزیزی‌خادم در این ۱۱ ماه خیلی زود کار دستش داد تا جایی که حتی هیئت رئیسه‌ای که تمام‌قد پشتیبانش بود هم تحملش سرآمد و در اقدامی بی‌سابقه درخواست استعفای او را علنی کرد.
مدت‌هاست که همه در خصوص اقدامات شائبه‌برانگیز رئیس فدراسیون فریاد می‌زنند. مسئله حالا فقط موضوع مسائل مالی نیست که او حتی به درصدی از وعده‌های خود قبل از انتخابات هم عمل نکرده، کار حالا به ماهیت فوتبال برمی‌گردد و تا جایی پیش رفته که همه چیز زیر سؤال رفته است. بزرگنمایی‌ها، دلالی‌ها، جادوگری‌ها، فریب افکار عمومی و فوتبال کشور و در نهایت گزارش‌های خلاف واقع کار را به اینجا رسانده، اما عزیزی‌خادم دست‌بردار نیست.
اقدام قابل تأمل هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و درخواست تشکیل جلسه با دستور عزل رئیس فدراسیون و انتخاب سرپرست تا زمان برگزاری انتخابات از آن جمله اقداماتی بود که به‌رغم گذشت نزدیک به یک هفته هنوز هم بازخورد‌های خود را دارد. اقدامی که باعث تعجب اکثر کارشناسان ورزش کشور شد و به نوعی نشان داد هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بازیچه و مجیزگوی رئیس فدراسیون نیست. هرچند در خصوص اعضای همین هیئت رئیسه هم ابهامات و نکات زیادی وجود دارد. هیئت رئیسه‌ای که نقش آن‌ها در مشکلات و معضلات امروز فوتبال غیرقابل انکار است، اما با وجود تمام کاستی‌ها، اقدام آن‌ها در خصوص مقابله با قانون‌گریزی‌های رئیس فدراسیون اقدامی قابل توجه و شاید تاریخی باشد.


سعید فائقی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص اقدام هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نظر جالبی دارد.
او به ایسنا گفت: «اگر اتفاقات اخیر برگرفته از شهامت، رشادت و ژرف‌نگری اعضای هیئت رئیسه باشد، واقعاً جای تقدیر دارد و خوشحال‌کننده است. اگر خدای ناکرده خلاف این باشد، خوب نیست. هیئت رئیسه فدراسیون‌ها تا به حال تشریفاتی بود و خیلی به امور اجرایی ورود پیدا نمی‌کرد و رئیس فدراسیون مطلق‌العنان به امور می‌پرداخت، یعنی رئیس فدراسیون اختیارات کامل را از آن خود می‌دانست. الان کار قشنگی صورت گرفته و هیئت رئیسه می‌تواند پرسش و پاسخ انجام دهد. در واقع عقل جمعی به عقل فردی غلبه می‌کند.»
حالا همه منتظر جلسه حساس و سرنوشت‌ساز روز پنج‌شنبه هستند. جلسه‌ای که سرنوشت فوتبال کشور با آن گره خورده است، جلسه‌ای که گفته می‌شود هیئت رئیسه برای جلوگیری از تمام حواشی و پیامد‌های خارجی آن از مسئولان ای‌اف‌سی هم برای حضور در آن دعوت به عمل آورده است. با این حال اتفاقی که روز دوشنبه رخ داد، نشان از آن دارد که عزیزی‌خادم در حال لشکرکشی مقابل مخالفان خود است و بعید نیست این لشکرکشی‌ها امروز و حتی فردا، یعنی همزمان با تشکیل جلسه هم ادامه داشته باشد. دوشنبه به نام شهره موسوی، امروز به نام یکی دیگر از اعضا و فردا نیز به اسم تمام هیئت رئیسه. روز دوشنبه عده‌ای مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال تجمع کردند، عده کمی که خود را از مالباختگان شرکت خصوصی نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال معرفی می‌کردند و شعار سر می‌دادند که «موسوی پول ما رو پس بده».
ناگفته پیداست که چنین حرکتی کاملاً هدفمند و با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده، والا همان زمان انتخابات هم نسبت به حضور شهره موسوی در فدراسیون با عنوان نایب‌رئیس بانوان به سبب فعالیت‌های اقتصادی او واکنش‌های منفی وجود داشت، اما تا امروز نه خبری از طلبکار بود و نه شعار علیه اقدامات خانم نایب‌رئیس. اتفاقی که همانطور که اشاره شد ممکن است امروز و فردا هم با عناوین مختلف تکرار شود تا هر طور شده عزیزی‌خادم را در فدراسیون فوتبال نگه دارد. البته عزیزی‌خادم در این راه تنها هم نیست. اقدام شائبه‌برانگیز کمیته اخلاق در مقابل نامه هیئت رئیسه و محروم کردن یکی از اعضای این هیئت نشان از آن دارد که باید منتظر اقدامات بعدی هم بود، به‌ویژه اینکه کمیته اخلاق سایر اعضای هیئت رئیسه را هم تهدید کرده است. البته باید در نظر داشت چنانچه مهرداد سراجی که با حکم عجیب و سریع کمیته اخلاق محروم شده در جلسه روز پنج‌شنبه حضور نداشته باشد، فدراسیون فوتبال مشکلات خود را چند برابر می‌کند، چون در بالاترین سطح ممکن به اعتبار فوتبال آسیب‌زده است، به‌خصوص با آن بیانیه کمیته اخلاق و آن تهدید عجیب در مورد «برخورد عبرت‌آموز»! می‌توان به راحتی نتیجه‌گیری کرد که آقایان حتی تحمل درخواست توضیح و روشنگری را هم ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند محکوم شوند. باید تصریح کرد که متأسفانه کمیته اخلاق که وظیفه صیانت از اخلاق در فوتبال را برعهده دارد به راحتی آب خوردن آن را زیر پا گذاشته و در زمین رئیسی بازی کرده که تحمل کوچک‌ترین انتقاد را ندارد. هرچند این انتقاد سازنده و به‌صورت کاملاً اخلاقی و قانونمند انجام شده باشد. از سوی دیگر دیروز خبر رسید که عزیزی‌خادم به بهانه گرامیداشت روز پدر به صورت وبینار با رؤسای هیئت‌های استانی فوتبال جلسه داشته که به‌طور حتم تنها به تبریک و تهنیت روز ۱۳ رجب ختم نشده است و باید منتظر ماند و دید تبعات آن بر جلسه روز پنج‌شنبه چه خواهد بود.
حالا صف مخالفان و موافقان روشن‌تر از همیشه مقابل هم قرار گرفته‌اند، ولی آنچه مشخص است و از اظهارات منتقدان و کارشناسان برمی‌آید اینکه اهالی فوتبال و صاحب‌نظران چندان علاقه‌ای به ادامه حضور عزیزی‌خادم در مسند ریاست فدراسیون فوتبال ندارند. فارس در این خصوص می‌نویسد: «اینکه چه اتفاقی رخ داد که حتی حامیان عزیزی‌خادم در انتخابات هم دیگر تمایلی به ماندن وی در فدراسیون ندارند، سؤالی است که خود رئیسِ در آستانه عزل باید به آن پاسخ دهد، ولی ادبیات نامناسب و ورود رمالی و جادوگری به این حوزه، پنهان‌کاری در ماجرای مذاکره با فیفا برای اساسنامه، انتخاب نفراتی، چون مهرعلی و بهاروند به عنوان نواب رئیس که حضور آن‌ها غیرقانونی است، بزرگ جلوه دادن صعود تیم ملی به جام جهانی که در این یک دهه عادت تیم ملی بود و از این دست موارد، مشکلات غیرقابل انکاری است که پیش از اینکه مردم به آن پی ببرند، اعضای هیئت رئیسه به آن رسیده‌اند و درخواست برکناری او را داشته‌اند.»