مذاکرات هسته‌ای در مرحله پایانی قرار گرفت فینال وین، حساس و پیچیده

قصه مذاکرات وین حالا به نقطه حساسی رسیده است. جایی که به نظر می رسد همه چیز آماده است تا مصالحه در خصوص احیای برجام بالاخره صورت پذیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره پیش‌رفت مذاکرات وین، گفت این مذاکرات در مراحل پایانی است.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت‌های انجام شده در مذاکرات وین، گفت: باید بگویم ما در زمینه پیشرفتی که ممکن است در وین شاهدش باشیم، محتاط‌تر خواهیم بود، به این خاطر که در مراحل پایانی مذاکراتی قرار داریم که با هر معیار سنجشی پیچیده است.
پرایس ادامه داد: واقعیت این است که این آخرین دوره‌ تعیین‌کننده‌ای است که ما در آن در موقعیت تصمیم‌گیری بر سر این قرار خواهیم گرفت که آیا بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام [توافق هسته‌ای] امکان‌پذیر هست یا نه. شرکای اروپایی ما، همین طور چین و روسیه، همگی به دنبال به تفاهم رسیدن هستیم اما زمان تقریبا پایان یافته است. زمان به سرعت می‌گذرد.


او ادامه داد: ما به وضوح‌ گفته‌ایم با وجود سرعت فعلی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، زمان کمی برایمان باقی مانده است، دقیقا به این خاطر که در نقطه‌ای به خصوص، به زودی پیشرفت‌های هسته‌ای موجب از بین بردن مزایای برجام خواهند شد.
به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای مطرح می‌شود؛ مذاکراتی که به دلیل تعلل آمریکایی‌ها در پایبندی به تعهداتشان و نیز بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی طولانی شده و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در یک کنفرانس خبری در مورد طولانی شدن مذاکرات وین گفت: اگر امروز در وین توافقی حاصل شود و تحریم ها لغو شود برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد. لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درمورد اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه زمان برای رسیدن به توافق در حال اتمام است و آیا ایران اراده ای از سوی کشورهای غربی برای رسیدن به توافق می بیند یا نه؟ گفت: ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آمریکایی ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت در این زمینه صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی‌ها باشد مشاهده نشده است.
او همچنین بیان کرد: ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.
فینال مذاکرات وین در انتظار اراده سیاسی غرب
خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» اما معتقد است توپ فینال در زمین غرب است. ایرنا در این زمینه می نویسد: موفقیت مذاکرات و دستیابی به توافق به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه تحریم‌ها و کنار گذاشتن خواسته‌های غیرواقع‌بینانه بستگی دارد. اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به تصمیم نهایی رسیده باشند امکان دستیابی به توافقی که تامین‌کننده منافع مردم ایران باشد، وجود دارد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این زمینه در توئیتی نوشت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکا و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند، گفت: آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم ها و بازگشت طرف های مقابل به تعهداتشان رخ می دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم، طرف های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.
اهداف مشخص ایران در مذاکرات
جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، تنها به دنبال لغو تحریم‌ها نیست، بلکه به دنبال آن است که ایالات متحده آمریکا تضمین بدهد که بار دیگر مهانند سال ۲۰۱۸ از توافق خارج نخواهد شد و قوانین بین المللی را نقض نخواهد کرد. ایران همچنین خواستار راستی آزمایی در زمینه اجرای تعهدات است که نشان دهد تحریم‌ها واقعا لغو شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵، اطمینان داد که توافق را اجرا خواهد کرد اما باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا با نقض توافق اجازه نداد که بسیاری از شرکت‌ها وارد مبادلات تجاری با ایران شوند.
برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و آنچه که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ (برجام) ایجاد کرد بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان و خروج آمریکا از این توافق بود. اشتباهی که باید از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی جبران شود.
اکنون نیز به گفته وزیر امور خارجه کشورمان اگرچه آمریکایی‌ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی‌ها باشد مشاهده نشده است.
برخی از رسانه‌های غربی اخیرا با مرتبط کردن مذاکرات هسته ای ایران و تنش‌‌های اوکراین مدعی شده اند که هیات ایرانی سرعت مذاکرات را پایین آورده است تا نتیجه تحولات در موضوع اوکراین مشخص شود. اما با ید گفت که این اتهام‌زنی­های بی اساس که به منظور مقصر نشان دادن ایران مطرح می شود، ریشه ای در واقعیات ندارد. تنش ها در اوکراین مساله تازه ای نیست این کشور سال هاست که به نقطه‌ای برای تقابل ناتو با روسیه تبدیل شده است و مباحث اوکراین بر مذاکرات جاری در وین تاثیرگذار نیست.
سایر اخبار این روزنامه
کدام علائم در کودکان نشانه اُمیکرون است؟ دوباره بحران کرونا در تهران سیف الرضا شهابی افزایش نا امنی و قتل در جامعه فصل تازه آنکارا و ابوظبی در معادلات سریع منطقه‌ای چه اثری دارد؟ اردوغان در پی منجی اقتصادی آیا سینماها می‌توانند روزهای پرفروشی را در روزهای آغاز سال جدید ببینند؟ پرده نقره‌ای در انتظار معجزه نوروز بررسی وضعیت بازیکنانی که پس از جدایی، دوباره به تیم‌های سابق برگشتند بازگشت به خانه یا بازی با هوادار؟ مذاکرات هسته‌ای در مرحله پایانی قرار گرفت فینال وین، حساس و پیچیده «ابتکار» تاثیر واردات را بر قیمت خودرو بررسی کرد سیگنال‌های ضدو نقیض به بازار خودرو شمخانی: بدعهدی آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است دادستان کل کشور خطاب به وزیر صمت: به فریاد صنعت خودروسازی برسید آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض از نگاه یک رسانه عربی چرا بیانیه مشترک پوتین و شی در مورد عصر جدید را باید جدی گرفت؟ ورود جهان به عصر جنگ سرد جدید پیشنهاد یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای کنترل بازار برنج