داعش به پایان نزدیک شد

گروه بين الملل – گروه تروريستي داعش پايتخت خود در موصل عراق را از دست داده و رقه ديگر مقر این گروه در سوريه نيز درمحاصره کامل نيروهاي سوري قرارگرفته است. با گسترش مبارزه نيروهاي ارتش عراق و سوريه و ائتلاف کردها ضربات سختي به اين گروه تروريستي وارد شده است. تلويزيون دولتي عراق اعلام کرد نيروهاي نظامي‌اين کشور کنترل مسجد نوري در موصل را به دست گرفتند.
بغداد اين پيشرفت نظامي‌را به منزله «سقوط دولت باطل داعش» توصيف کرد.ابوبکر بغدادي در سال ۲۰۱۴ در اين مسجد باستاني اعلام خلافت کرده بود و اين مکان براي داعش اهميت نمادين داشت.پس از تسلط نيروهاي عراقي بر مسجد نور، تلويزيون عراق اعلام کرد حکومت داعش در موصل سقوط کرد. با اين حال گزارش‌ها حاکي از ادامه درگيري ميان دو طرف و بمباران مواضع داعش در نزديکي اين مسجد در موصل قديم است.
 نيروهاي پيشمرگه نيز به اعلام خبر آزادسازي موصل از تصرف داعش توسط وزارت دفاع عراق واکنش نشان داد.نيروهاي پيشمرگه اعلام کردند که داعش هنوز در بخش‌هايي از خاک عراق حضور دارد و همچنان تهديدي براي شهر کرکوک است. سازمان مبارزه با تروريسم عراق نيز در بيانيه اي اعلام کرد: حدود ۲۰۰ تروريست داعش همچنان در محله موصل القديمه حضور دارند.
حيدر العبادي نخست‌وزير عراق در پيام تلويزيوني خود اظهار داشت: خلافت باطل داعش در موصل پايان يافت و ما آخرين داعشي‌ها را هم تحت تعقيب قرار مي‌دهيم و تا آن لحظه آرام نمي‌نشينيم. اشاره العبادي به مقرهاي ديگر داعش در عراق از جمله در حويجه و تلعفر است .


پيشتر سخنگوي وزارت دفاع عراق نيز اعلام کرده بود که هيچ محله‌اي از موصل اکنون در دست داعش نيست و بعد از موصل کار پاکسازي ديگر نقاط عراق از جمله کرکوک و الانبار آغاز خواهد شد. با اين حال پاکسازي شهر از اعضاي باقي مانده داعش و اطمينان حاصل کردن از امن بودن کامل شهر احتمالا چند روز ديگر به طول خواهد انجاميد، به ويژه آنکه گفته مي‌شود گروه‌هاي کوچکي از اعضاي داعش هنوز در برخي خانه‌ها حضور دارند و نيروهاي عراقي تلاش مي‌کنند آنها را به تسليم شدن وا دارند و يا از پاي
 درآورند.  داعش در تابستان سال ۲۰۱۴/۱۳۹۳ با يورشي برق‌آسا بسياري از مناطق غرب، مرکز و شمال عراق را اشغال کردند.عمليات بازپسگيري موصل با پشتيباني هوايي ائتلاف بين‌المللي و با شرکت نيروهاي ارتش و پليس فدرال عراق حضور و با همراهي نيروهاي بسيج مردمي‌(حشد‌الشعبي) و پيشمرگه‌هاي کرد از ۲۶ مهرماه سال گذشته آغاز شده بود.
در حاليکه بسياري از کشته شدن ابوبکر البغدادي سرکرده داعش خبر مي‌دهند. جبار المعموري از فرماندهان حشد شعبي عراق اعلام کرد طبق يافته‌هاي اطلاعاتي، در صورت هلاکت يا اسارت «ابوبکر البغدادي» سرکرده خودخوانده داعش، جانشين وي از کشورهاي حوزه خليج فارس خواهد بود. زيرا عناصر تبعه کشورهاي حوزه خليج فارس، در ساختار عالي داعش بسيار نفوذ دارند و يورش آينده داعش نيز در «شبه جزيره عربي» خواهد بود.
حلب در کنترل نيروهاي سوري
فعالان سوري اعلام کردند که نيروهاي ارتش سوريه توانستند آخرين محل حضور داعش در استان حلب را تحت کنترل خود درآورند.
به گزارش روسيا اليوم، فعالان اعلام کردند که درگيري‌ها ميان نيروهاي سوري و داعش در محورهايي در مسير الرصافه_ اثريا متمرکز بود که اين مسير شهر رقه را به استان حلب متصل مي‌کند.منابع گفتند که ارتش سوريه با پشتيباني نيروهاي هوايي به حمله خود به مسير الرصافه - اثريا ادامه داد و توانست پيشروي استراتژيکي را رقم بزند.
منابع خاطرنشان کردند که ارتش سوريه پايگاه‌هاي جديدي را در اين منطقه تحت کنترل خود درآورد و اين پيشروي نيروهاي داعش را واداشت تا از طريق مسير الرصافه- اثريا، از حومه جنوب شرقي حلب عقب نشيني کنند که اين امر به حضور داعش در حلب به صورت کامل پايان داد. از سوي ديگر، در استان ديرالزور ارتش سوريه حملات داعش به تعدادي از ايست‌هاي نظامي‌در محور جنوبي اين شهر را دفع کرد. ارتش سوريه اعلام کرد که تلفات و خسارت‌هاي سنگيني را به داعش در حومه شرقي ديرالزور وارد کرده است. يگان‌هاي ارتش سوريه نيز ديروز علاوه بر وارد آوردن خسارت‌هاي جاني ومالي به داعش، تجهيزات اوليه داعش براي پالايش نفت خام در ريف شرقي اين استان را منهدم کردند.  «نيروهاي دموکراتيک سوريه» مي‌گويند که موفق شده‌اند عناصره گروه داعش در الرقه را کاملا تحت محاصره قرار داده و راه‌هاي فرار آنها در جنوب اين شهر را مسدود کنند.
ائتلاف نيروهاي دموکراتيک سوريه عصر پنجشنبه ۸ تيرماه اعلام کردند که نيروهاي داعش در شهر رقه را به طور کامل محاصره کرده‌اند. اين ائتلاف که متشکل از نيروهاي کرد با برخورداري از حمايت آمريکا است، مي‌گويد آخرين حلقه محاصره داعش که در جنوب رقه است را ساعاتي قبل تکميل کرده و هيچ امکان مانور و گريزي براي نيروهاي آن باقي نمانده است.
 پيروزي‌هاي شهر رقه، همزمان است با دست يافتن ارتش عراق به مسجد نور در شهر موصل و بيرون راندن نيروهاي داعش از آخرين پايگاهشان در غرب اين شهر. حيدر عبادي نخست وزير عراق پيروزي اين عمليات را «پايان دولت باطل داعش» در کشورش را اعلام کرده است.
 گروه موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» (وابسته به معارضان) تاييد کرده است که نيروهاي دموکراتيک سوريه آخرين راه خروج از الرقه، در جنوب شهر را بسته‌اند.
تنش ترکيه و کردهاي سوري
 پيشروي نيروهاي دموکراتيک سوريه واکنش ترکيه را هم به دنبال داشته است. ترکيه نگران قدرت گرفتن نيروهاي کرد مرتبط با پ‌ک‌ک در شمال سوريه و جنوب مرزهاي خودش است.نيروهاي دموکراتيک سوريه هشدار داده‌اند که در صورت لزوم با نيروهاي ترکيه در سوريه مقابله خواهند کرد. «ناصر حاج منصور» از مقام‌هاي ارشد نيروهاي دموکراتيک سوريه، به رويترز گفته است که اگر ترکيه «از خطوط شناخته‌شده عبور کند» احتمال برخورد شديد بين دو طرف وجود دارد.
حاج منصور گفته است احتمال زيادي مي‌رود که در مناطق نزديک حلب درگيري‌هايي رخ دهد.در جديدترين تحولات ميداني شمال سوريه، ارتش ترکيه پنج‌شنبه شب در بيانيه‌اي اعلام کرد، در پاسخ به حمله توپخانه‌اي نيروهاي کُرد سوريه موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) عليه مواضع گروه تروريستي «الجيش الحر» (ارتش آزاد)، مورد حمايت آنکارا، مواضع کُردها در شمال سوريه را با توپخانه گلوله باران کرده است. بيانيه ارتش ترکيه توضيح مي‌دهد که نيروهاي کُرد مواضع الجيش الحر را در منطقه «مرعناز»، در جنوب شهرک مرزي «اعزاز» در شمال سوريه گلوله باران کرده و آنکارا به تجاوز آنها پاسخ داده است.  به گفته معارضان سوري ارتش ترکيه درحال برنامه ريزي براي اعزام نيروي نظامي‌به استان ادلب طي هفته آينده است و پس از ورود به ادلب کار احداث سه پايگاه نظامي‌براي نظاميانش در شهر ادلب و حومه آن را آغاز خواهد کرد.