ستايش جهان از تعهد تهران به برجام

سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، ايران را بخاطر اجراي موافقتنامه هسته اي با ٦ قدرت بزرگ (برجام) ستودند اما ايالات متحده تهران را به انجام اقدامات «مخرب و بي ثبات کننده» از پرتاب موشک‌هاي بالستيک گرفته تا قاچاق اسلحه متهم کرد.
سخنراني نمايندگان اين کشورها در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد اجراي قطعنامه‌اي که در تاييد برجام در سال ٢٠١٥ صادر شده نشان از شکاف عميق بين مواضع ٥ قدرت بزرگ از يکسو و دولت آمريکا از سوي ديگر در مورد ايران دارد.بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين برجام را دست آوردي عمده مي‌دانند ولي دولت ترامپ آن را به سود ايران مي‌داند و مشغول بازنگري آن است. ترامپ، جمهوريخواهان کنگره و اسراييل معتقدند که برجام منافع باداورده اي براي ايران داشته و تنها موجب تاخير در تکميل برنامه ايران براي توليد سلاح هسته اي شده است. جمهوريخواهان کنگره مي‌گويند برجام با لغو تحريم‌ها اقتصاد ايران را نجات داده و آن کشور را قادر ساخته که پول بيشتري در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار دهد.ايران در گذشته بر اين نکته تاکيد داشته که برنامه موشکي اش صرفا تدافعي است و قطعنامه شوراي امنيت را نقض نمي‌کند.
تاکيد رئيسان شورا و کميسيون اروپا
در اين رابطه «دونالد تاسک » رئيس شوراي اروپا و« ژان کلود يونکر» رئيس کميسيون اروپا در پيامي‌خطاب به حجت الاسلام روحاني آقاي رييس‌جمهور روحاني تاکيد کردند:ما با تأکيد بر تعهد بي چون و چراي اتحاديه اروپا به برجام – که دستاورد بزرگي در عرصه ديپلماسي چندجانبه محسوب مي‌شود – آماده‌ايم که در مسير اجراي کامل توافق هسته‌اي، به همکاري مؤثر خود ادامه دهيم.اميدواريم که در سال‌هاي پيش رو، شاهد پيشرفت بيشتري در روابط دوجانبه؛ از جمله بازگشايي هرچه زودتر دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در تهران باشيم؛ همچنين برآنيم که در پرتو اين همکاري، در جهت کاهش تنش و حل مسالمت‌آميز درگيري‌ها گام‌هاي جديدي برداشته، شاهد برقراري صلح در منطقه باشيم. در پايان، آرزومنديم که دوره دوم رياست‌جمهوري شما بتواند به مردم ايران، براي رسيدن به آرمان‌هايشان  کمک کند؛ آرمان‌هايي که به روشني و با رأي مردم ايران، تاييد شده است.


حمله نماينده‌امريکا به شوراي امنيت
در همين رابطه نماينده‌امريکا در سازمان ملل با طرح اين اتهام که ايران به طور مکرر قطعنامه 2231 را نقض کرده، گفت: شوراي امنيت حتي کوچک‌ترين گامي‌در پاسخ به اين موضوع بر نداشته است.به گزارش ايرنا نيکي هيلي افزود: ما بايد به ايران نشان دهيم که تمسخر آشکار قطعنامه‌هاي سازمان ملل را تحمل نمي‌کنيم.وي با ادعاي اينکه گزارش دبير کل سازمان ملل بيانگر نقض قطعنامه 2231شوراي امنيت از جانب ايران است، گفت: حال سوال اين است که شورا در اين رابطه چه اقدامي‌صورت خواهد داد؟نماينده‌امريکا با تاکيد بر اينکه دولت اين کشور همچنان مشغول بررسي توافق هسته اي است، مدعي شد: ما تا زمان پايان اين فرآيند به تعهدات خود پايبند خواهيم بود و از ايران هم چنين توقعي داريم.هيلي در شرايطي از پايبندي واشنگتن به تعهدات خود صحبت مي‌کند که به گفته «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان، آمريکا تاکنون هم از متن برجام و هم از روح اين توافق سرپيچي کرده است. از سوي ديگر در گزارش «آنتونيو گوترش» دبير کل سازمان ملل که به شوراي امنيت ارائه شد، برخلاف ادعاي نماينده‌امريکا، تاکيد شده که تاکنون هيچ گزارشي از تامين، انتقال، فروش يا صادرات اقلام هسته اي يا با کاربرد دوگانه، مواد، تجهيزات، کالا يا فناوري به ايران در تناقض با قطعنامه 2231 به دبيرخانه اين سازمان ارائه نشده است. گوترش با اين حال در اين گزارش از ايران خواسته است که با توجه به عدم اتفاق نظر اعضاي شوراي امنيت در خصوص آزمايش‌هاي موشکي بالستيک ايران، تهران از چنين آزمايش‌هايي که «به طور بالقوه‌امکان افزايش تنش‌ها را دارند» خودداري کند. قطعنامه 2231 شوراي امنيت که پيرو برجام به تصويب رسيد و تمامي‌قطعنامه‌هاي ضد ايراني پيشين را لغو کرد، هيچ منعي براي آزمايش‌هاي موشکي در نظر نگرفته است. وزارت امور خارجه کشورمان در همين خصوص پيشتر تاکيد کرده بود که آزمايش‌هاي موشکي ايران هيچ مغايرتي با برجام و قطعنامه شوراي امنيت ندارد. بهرام قاسمي‌سخنگوي اين وزارتخانه گفته بود: سياست دفاعي مشروع ايران منطبق بر حقوق و مقررات بين المللي بوده و تحت هيچ شرايطي قابل مذاکره نيست.