آسیب‌شناسی صنعت با اجرای طرح رونق

گروه صنعت، معدن و تجارت: با توجه به نتايج موفقيت‌آميز از تسهيلات‌دهي رونق در سال گذشته براي دومين‌بار و در امسال فرآيند پرداخت تسهيلات در بخش توليد کشور آغاز شده و سامانه بهين‌ياب براي ثبت‌نام متقاضيان در دسترس توليدکنندگان قرار گرفته است. طرح رونق توليد در امسال به منظور تسهيلات‌دهي ۳۰ هزار ميليارد توماني به ۲۱ هزار واحد صنعتي و معدني براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام، بازسازي و بروزرساني و نيز رونق واحدهاي توليدي کليد خورد.
اين طرح براساس برنامه ابلاغي معاون اول رئيس‌جمهوري در سال ۱۳۹۶ از چند روز گذشته آغاز شده است و در همين راستا بانک مرکزي به منظور طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و نيز تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام شيوه‌نامه‌اي را به همه بانک‌هاي عامل ابلاغ کرده است. برهمين اساس، تمام واحدهاي صنعتي و معدني مانند سال گذشته‌امکان ورود و ثبت‌نام براي دريافت تسهيلات را دارند و مي‌توانند با مراجعه به کارگروه‌هاي تسهيلات استاني امور مربوط به دريافت تسهيلات را طي کنند. براساس ابلاغيه بانک مرکزي، ۳۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ارائه به ۲۱ هزار واحد صنعتي و معدني پيش‌بيني شده که در اين راستا ۱۰ هزار ميليارد تومان به منظور رونق ۱۰هزار واحد صنعتي، ۱۰ هزار ميليارد تومان براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام ۶ هزار واحد صنعتي و نيز ۱۰ هزار ميليارد تومان ديگر به منظور نوسازي، بازسازي و بروزرساني ۵ هزار واحد صنعتي اختصاص يافته است.
سال گذشته در قالب تسهيلات رونق ۱۷ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان به بيش از ۲۵ هزار واحد صنعتي، توليدي، معدني و کشاورزي پرداخت شده است. هزينه‌کرد اين تسهيلات در ۶ هزار و ۶۰۰ واحد دريافت‌کننده نظارت شده است که نشان مي‌دهد حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد به افزايش اشتغال رسيده و ۴ هزار و ۱۰۰ واحد آن داراي اشتغال ثابت بوده و در ۲۰۰ واحد کاهش اشتغال وجود داشته است. همچنين اشتغال اضافه شده در مجموع حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر و در حال افزايش است. در اين واحدهاي نظارت شده، توليد در ۲هزار و ۲۰۰ واحد نظارت شده افزايش داشته، در حدود ۳ هزار و ۹۰۰ واحد ثابت بوده و ۴۳۰ واحد صنعتي نيز به کاهش توليد رسيده است. براساس پايشي که انجام مي‌شود اين واحدها نيز به شرايط مناسب خواهند رسيد.
300 هزار ميليارد ريال براي احياي توليد


در همين حال معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت در بازديد از طرح‌هاي شهرک صنعتي سبزوار گفت: با تصويب دولت امسال ۳۰۰ هزار ميليارد ريال در قالب تسهيلات به واحدهاي نيمه فعال و غيرفعال در سطح کشور اختصاص يافت. به گزارش خبرگزاري‌ها، محسن صالحي‌نيا اظهار کرد: از اين مقدار ۱۰۰ هزار ميليارد ريال براي تامين پنج هزار دستگاه در جهت نوسازي تجهيزات صنعتي کارخانه‌هاي کشور اختصاص يافت. وي افزود: همچنين ۱۰۰ هزار ميليارد ريال از اين ميزان تکميل ۶ هزار واحد صنعتي نيمه تمام با پيشرفت فيزيکي ۶۰ درصد و ۱۰۰ هزار ميليارد ريال در جهت پرداخت تسهيلات ارزش افزوده تخصيص يافت. معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: يک سامانه جامعي براي ثبت‌نام متقاضيان دريافت اين تسهيلات طراحي و راه‌اندازي شده است. وي اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷۰ هزار ميليارد ريال در قالب تسهيلات رفع موانع توليد به ۲۵ هزار واحد توليدي در کشور پرداخت شد که از اين ميزان ۱۳۰ هزار ميليارد ريال به ۱۵ هزار واحد صنعتي پرداخت شد.
 شروط اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي
در جهت رونق توليد براساس درخواست رئيس‌جمهوري بايد از واحدهاي کوچک و متوسط حمايت بيشتري به عمل آيد، به‌طوري که سال گذشته در بخش صنعت بيش از ۱۲ هزار واحد موفق به دريافت تسهيلات شدند و استارت طرح رونق براي سال جديد با شرايط افزايش حداقل ۱۰ درصد رشد توليد و اشتغال، زده شده است. به همين جهت و در راستاي توسعه صنعتي و رشد در اين بخش اين بار وزارت صنعت برنامه‌هاي ديگري در پيش گرفته است. تکميل و راه‌اندازي 6 هزار طرح صنعتي در حالي در سال جاري در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است که به گفته نعمت‌زاده 10 هزار واحد صنعتي امسال از تسهيلات جديد رونق توليد استفاده خواهند کرد. اما استفاده از اين تسهيلات منوط به رعايت دو شرط است؛ شرط استفاده کارخانه‌ها از تسهيلات رونق توليد، افزايش ۱۰ درصدي توليد و نيز افزايش ۱۰ درصدي اشتغال است. براساس بازرسي‌هاي انجام شده، واحدهاي توليدي که سال گذشته از تسهيلات رونق استفاده کرده‌اند با افزايش توليد و تثبيت اشتغال روبه رو شده‌اند.با اين حال درخصوص برنامه تکميل و راه‌اندازي 6 هزار طرح صنعتي در سال جاري نيز نکاتي به چشم مي‌خورد. آمارها نشان مي‌دهد سال گذشته ۵۴۰۰ طرح نيمه تمام صنعتي تکميل شده و 55 هزار واحد صنعتي نيز که در دولت‌هاي گذشته تعطيل شده بودند احيا شد. به گفته نعمت‌زاده با تکميل و راه‌اندازي ۶ هزار واحد صنعتي ۷۰ هزار شغل جديد در کشور ايجاد مي‌شود. همچنين با تکميل طرح‌هاي توسعه‌اي واحدهاي فعال ۴۰ هزار شغل جديد در اين بخش هم به وجود خواهد آمد. اين در حالي است که 10 هزار واحد توليدي صنعتي براساس توافق‌هاي انجام شده با بانک مرکزي، وام دريافت مي‌کنند.
آسيب‌شناسي بخش صنعت با طرح رونق
در همين ارتباط محمد وطن‌پور، کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درباره موفقيت‌آميز بودن طرح تسهيلات رونق توليد در سال گذشته گفت: طرح تسهيلات رونق توليد در راستاي اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد در جهت افزايش مقاومت واحدهاي توليدي اجرا شد. در ابتداي سال بسته‌هاي حمايتي مختلفي مطرح شد که در بخش صنايع و کوچک متوسط بحث فعال‌سازي ۷۵۰۰ واحد صنعتي در دستور کار قرار گرفت. اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: به‌طور طبيعي احياي واحدهايي که تعطيل شده‌اند به‌دليل از دست رفتن اشتغال، مشکلات ورشکستگي، تجهيز دوباره ماشين‌آلات و... هزينه بسيار بيشتري نسبت به واحدهاي نيمه‌فعال دارد. وطن‌پور با بيان اينکه از سال ۹۰ به بعد شهرک‌هاي صنعتي به شهرک‌هاي متروکه تبديل شدند، اظهارکرد: تعداد محدودي از واحدهاي صنعتي در طول اين سال‌ها توانستند در مقابل مشکلات دوام بياورند و به دليل هزينه‌هاي بالاي احياي واحدهاي تعطيل و معوقات و بدهي‌هاي بالاي صنعتگران بانک‌ها رغبتي به ارائه تسهيلات نداشتند اما دولت با آسيب‌شناسي اين امر شرايطي را فراهم آورد که با اجراي طرح رونق در سال گذشته با ارائه تسهيلات بسياري از آنها به چرخه توليد بازگردند. اين کارشناس اقتصادي در پايان با ابراز اميدواري از نتيجه اجراي طرح رونق توليد و اعضاي تسهيلات به واحدهاي صنعتي در سال‌جاري، با بيان اينکه واحدها در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتي استان‌ها به رياست استاندار آسيب‌شناسي شدند، گفت: تزريق منابع به سرعت به ثمر نمي‌نشيند. اين واحدها به‌دليل آنکه از چرخه توليد خارج شده بودند براي بهره‌برداري و بازگشت آنها به چرخه توليد زمان نياز است که تعداد قابل توجهي از واحدها راه‌اندازي و مابقي در سال آينده راه‌اندازي خواهد شد.