دومینوی خصومت‌های ترامپ علیه ایران

کورش شرفشاهي - يکي از بزرگترين اشکالات هر حکومتي، آن است که سياستهاي کلان کشور با تغيير دولتها بر هم بريزد و هر کسي که مسند کار را به دست مي‌گيرد، نه تنها با رويکرد دولت قبل مخالفت مي‌کند بلکه تصميماتي مي‌گيرد که هر آنچه در دولت قبل رشته شده را پنبه ميکند.
اين اتفاق در دولت آمريکا نيز به شدت به چشم مي‌خورد و هر گاه که قدرت از حزب دموکرات به جمهوري خواه رسيده، مشکل تراشي براي کشورها به دلايل سياستهاي خصمانه اين حزب دو چندان شده است. اما اين اتفاق با روي کار آمدن ترامپ به مراتب بيشتر شده و تصميماتي در آمريکا گرفته شده که محبوبيت آمريکا و البته ترامپ را در نزد جهانيان تنزل داده است. در اين رابطه ترامپ با ايران نيز از در خصومت وارد شد و مسير که طي مي‌کند، نشانگر آن است که به دنبال خصومت جهاني است. ترامپ در سفرهايي که داشته به تنش‌ها دامن زده و جنگ افروزي را تشويق کرده است.
مصادره ساختمان علوي
در اين رابطه يک دادگاه فدرال آمريکا به بهانه آنچه که نقض تحريمها و ارتباط با ايران عنوان شد، راي به مصادره ساختمان بنياد خيريه علوي در محله منهتن نيويورک داد. به گزارش ايرنا هيات منصفه دادگاه به اين نتيجه رسيد که اين نهاد از ارتباط ادعا شده شريک خود شرکت آسا (Assa) با ايران آگاهي و سعي در پوشش اين حقيقت داشته است.دولت آمريکا به عنوان شاکي اين پرونده مدعي است که بنياد علوي با وجود تحريمهايي که واشنگتن در سال 1995 برضد ايران وضع کرد، همچنان به پرداخت سهم درآمد شريک خود و نقض تحريمها ادامه داده است.اين بنياد اما از وضعيت مالکيت شرکت آسا پس از برهه زماني ياد شده ابراز بي اطلاعي کرده است. سران بنياد علوي اکنون امکان درخواست تجديد نظر در حکم صادر شده را دارند.دولت آمريکا گفته است که عوايد حاصل از اين ساختمان 36 طبقه که ارزش آن مي‌تواند به بالغ بر يک ميليارد دلار برسد را به قربانيان حوادث تروريستي اختصاص مي‌دهد.


رفع مانع حقوقي تحريم‌هاي جديد
مجلس سناي آمريکا چندي قبل طرح تحريم‌هاي ايران و روسيه را با 98 راي موافق و تنها دو راي مخالف تصويب کرده بود. اما اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا هفته گذشته اين طرح را در تناقض با قانون اساسي شناختند و روند بررسي آن را متوقف کردند. به گزارش ايرنا بر اساس قانون اساسي اين کشور، هر طرحي که احتمال ايجاد منابع درآمدي براي دولت را داشته باشد، بايد ابتدا در مجلس نمايندگان تصويب و سپس به سنا ارجاع شود. درآمد‌هاي احتمالي ياد شده، ماحصل جريمه‌هاي ناشي از نقض تحريمها است. درنتيجه سناي آمريکا با تاييد اعمال برخي تغييرات در طرح تحريم‌هاي ايران و روسيه، مانع حقوقي اين طرح را رفع کرد و آن را به مجلس نمايندگان باز پس فرستاد.حالا که اين ايراد قانوني رفع و طرح تحريمها بار ديگر به مجلس نمايندگان فرستاده شده، مشخص نيست که اعضاي اين مجلس چه زماني آن را مورد بررسي قرار دهند. البته طرح تحريمهاي ايران و روسيه در صورت تصويب در مجلس نمايندگان، بايد به‌امضاي رئيس جمهوري آمريکا هم برسد.با اين حال رسانه‌هاي غربي مدعي هستند که دولت آمريکا در حال لابي گري و تلاش براي حذف بخش‌هايي از اين طرح است.نگراني کاخ سفيد از بابت بندي است که اختيار لغو تحريمهاي روسيه را از رئيس جمهوري سلب و آن را منوط به تاييد کنگره مي‌کند.در صورت حمايت دو سوم اعضاي دو مجلس آمريکا از طرح تحريمها، اين طرح بدون نياز به‌امضاي رئيس جمهوري تبديل به قانون خواهد شد.نمايندگان سنا تاکيد مي‌کنند که اين طرح، ناقض توافق هسته اي نيست و آمريکا در نقض توافق پيشقدم نخواهد شد. با اين حال مخالفان آن را زمينه ساز نقض برجام مي‌دانند.
به دنبال مسدود کردن تحريمها
در همين رابطه يک سناتور ارشد دموکرات اعلام کرد که اطمينان دارد، اکثريت مجلس نمايندگان آمريکا در تلاش هستند تا لايحه تحريم ايران و روسيه مسکوت بماند.به گزارش ايسنا بن کاردين، گفت: فکر مي‌کنم يک اکثريت غالب در مجلس نمايندگان وجود دارند که قصد دارند تا لايحه تحريمي‌ايران و روسيه را مسکوت نگه دارند. وي افزود: من مطمئن هستم که برخي افراد و همچنين دونالد ترامپ در تلاش براي مقابله با اين لايحه هستند.
هم‌چنين چاک شامر، سناتور ارشد دموکرات و رئيس اقليت سنا نيز به مجلس نمايندگان هشدار داد که از هرگونه اقدام براي کاهش شدت تحريم‌هاي روسيه‌امتناع کنند.وي افزود: اين مساله بسيار مهم است که مجلس نمايندگان با صداي بلند و واضح و متحد پيام خود را به ولاديمير پوتين برساند.او تاکيد کرد که اگر آنها (اعضاي مجلس نمايندگان) تلاش مي‌کنند تا اين لايحه را تضعيف کنند و شدت آن را کاهش دهند با مقاومت سنا مواجه خواهند شد.
احتمال اخراج ديپلمات‌هاي آمريکا از روسيه
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه روسيه از پاسخ متقابل اين کشور به اقدامات خصمانه‌امريکا خبر داد و گفت: روسيه در حال بررسي اخراج ديپلمات‌هاي آمريکايي از خاک روسيه و ممنوعيت سفر ديپلمات‌هاي آمريکايي به ويلاهاي آنها در روسيه است.به گزارش ايسنا، ماريا زاخارووا گفت: اقدامات متقابل در مقابله با بسته‌هاي تحريمي‌آمريکا بر ضد روسيه در وزارت امورخارجه روسيه در حال بررسي است.وي افزود: آمريکا از زمان باراک اوباما دسترسي ديپلمات‌هاي روسيه به ويلاي خارج شهر نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد در نيويورک و سفارت روسيه در واشنگتن را از دسامبر سال ۲۰۱۶ميلادي ممنوع کرده است، همچنين ۳۵ ديپلمات روس و اعضاي خانواده‌شان نيز از آمريکا اخراج شده‌اند که مسکو تاکنون پاسخي به اين اقدامات نداده است.زاخارووا تاکيد کرد، دونالد ترامپ قول داده بود که راهي براي حل مشکلات در روابط با روسيه تا ۲۳ ژوئن و قبل از ملاقات معاون وزير امور خارجه روسيه سرگئي ريابکوف با همتاي آمريکاي اش توماس شنون در سن پترزبورگ بيانديشد که اين چنين نشد و لذا ملاقات لغو شد.
مشکل با دولت ايران نه مردمش
در اين رابطه سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا مدعي شد که کشورش با دولت ايران مشکل دارد و مشکلي با مردم ايران ندارد. به گزارش ايسنا، هيتر نورث، در کنفرانس خبري ضمن امتناع از پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که " چرا مردم کشورهايي که هرگز به‌امريکا حمله نکرده‌اند از سفر به اين کشور منع شده‌اند؟" گفت: در برخي از کشورها مثل ايران ما با مشکلاتي روبرو هستيم و با حکومت ايران مشکل داريم، در صورتي که ما درهاي کشور خود را باز کنيم اغلب مردم آمريکا در مورد امنيت خود نگراني‌هاي قانوني خواهند شد. اما کساني که مي‌توانند از تدابير نظارتي عبور کنند مي‌توانند عضوي سازنده از جامعه ما باشند.او هم‌چنين از پاسخ به اين سوال که اين مردم ايران هستند که تحريم مي‌شوند صرف‌نظر کرد و به خبرنگار مربوطه گفت که شما داريد فشار مي‌آوريد تا پاسخي دهم اما اين کار را انجام نخواهم داد. به همين دليل مي‌گويم که با دولت ايران مشکل داريم نه مردم آن.