تاسيس ۱۰ شرکت هواپيمايي جديد

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به اين خبر که تا ۶ ماه آينده ۱۰ شرکت هواپيمايي جديد به مجموع ايرلاين‌هاي کشور افزوده مي‌شود گفت: تنها راه دستيابي به رضايت مشتري ايجاد رقابت ميان خطوط هوايي است تا شرکت‌هاي هواپيمايي در سايه اين رقابت بر سر جذب مشتري از تأخيرها جلوگيري کنند.
به گزارش مهر علي عابدزاده درباره اقدامات سازمان هواپيمايي کشوري در زمينه کاهش تأخيرهاي پروازي اظهار کرد: يکي از مسائلي که سازمان در طول دو سال اخير پيگيري کرده، طراحي برنامه‌هايي براي حل ريشه‌اي مشکلات است تا بتواند در کليه ابعاد، صنعت حمل و نقل هوايي را تحت تأثير قرار دهد. متأسفانه به دليل نداشتن زيرساخت اقتصادي صحيح در صنعت هوانوردي کشور، با چالش‌هاي بزرگي در همه بخش‌هاي اين صنعت اعم از خدمات مسافري، بهره وري ناوگان، مباحث فني، بخش‌هاي بازرگاني ايرلاين‌ها و ... روبه رو بوديم و همه اين بخش‌ها دچار بحران بودند. به حدي که شرکت‌هاي هواپيمايي نمي‌توانستند بر اساس اصول بازرگاني به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند که اين موضوع روند عادي کاري آنها را تحت تأثير قرار داده بود علي الخصوص شاهد تأخيرهاي متعدد در پروازها بوديم.
تلاش داريم به مردم حق انتخاب بدهيم
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: کار بنياديني که اين سازمان در حال انجام آن است، دستيابي به رضايت مشتري و مسافران است که نتيجه دادن آن زمان بر است. اين رضايت‌مندي مسافران همه ابعاد اعم از نرخ بليت‌ها، خدمات دهي به مسافران، ارائه خدمات پروازي، تأخير در پروازها، دسترسي ساده به خريد بليت و ... را شامل مي‌شود. تنها راه دستيابي به رضايت مشتري نيز ايجاد رقابت ميان خطوط هوايي است تا شرکت‌هاي هواپيمايي در سايه اين رقابت بر سر جذب مشتري از تأخيرها جلوگيري کنند؛ حال حصول به نتيجه از طريق نوسازي ناوگان باشد يا از طريق اصلاح ساختار اداري و تشکيلاتي اين شرکت‌ها و يا هر اقدام ديگري که در ايجاد رضايت مندي ميان مسافران اثرگذار باشد، بايد مردم ومسافران بتوانند حق انتخاب ميان ايرلاين‌ها داشته باشند.


وي با بيان اينکه در زمينه ايجاد برخي تحولات اساسي در ايرلاين‌ها توانسته‌ايم توفيقاتي داشته باشيم، افزود: از جمله اين اتفاقات خوب، دسترسي ساده مردم به تهيه بليت هواپيماست قبلا بليت‌ها در خطوط هوايي بلوکه مي‌شد اما امروزه موظفند بليت‌ها را به راحتي در اختيار مردم قرار دهند. همچنين از ديگر نتايج مثبت ايجاد رقابت ميان ايرلاين‌ها، ارائه بليت‌هاي ارزان از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي در ايام کم مشتري و کم مسافر است.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره اصلاح ساختار اداري شرکت‌هاي هواپيمايي نيز گفت: متأسفانه بسياري از فرآيندهاي اداري، آموزشي و عملياتي ايرلاين‌ها، الگوهاي قديمي‌و سنتي هستند که بايد به مدل‌هاي جديد تغيير يابد و اين نوسازي الگوي اداري در حال انجام است.
گزارش تاخيرهاي پروازي ماهانه منتشر مي‌شود
وي با اشاره به تلاش سازمان هواپيمايي کشوري براي شفاف سازي در زمينه وجود تأخيرات پروازي شرکت‌هاي هواپيمايي، در پاسخ به اين پرسش که چرا سازمان هواپيمايي ۷ ماه از ارائه جدول تأخيرات پروازي خودداري کرد؟ اظهار داشت: هيچ فرد يا نهادي به ما دستور نداده يا فشار نياورده بود که جداول تأخيرات پروازي شرکت‌هاي هواپيمايي منتشر نشود؛ بلکه نحوه گزارش گيري و تهيه جداول تأخيرات ايراد داشت که سازمان هواپيمايي آن را اصلاح کرد و از ماه گذشته در سايت سازمان قرار گرفت؛ از اين پس نيز آمار مربوطه هر ماه اعلام مي‌شود و مردم بر اساس آن مي‌توانند حق انتخاب ايرلاين مورد نظر خود که داراي کمترين تأخيرات باشد را داشته باشند.
عابدزاده درباره آزادسازي نرخ بليت سفرهاي هوايي خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ بليت کليه مسيرها آزادسازي شده‌اند اما قبلا اين محدوديت اعمال مي‌شد که خطوط هوايي اجازه نداشتند مسيرهاي مناطق محروم را قطع کنند با اين حال از نظر نرخ بليت هيچ گونه محدوديتي براي ايرلاين‌ها اعمال نکرده‌ايم کاري که الان بايد انجام شود، افزايش ناوگان بوده تا خطوط هوايي بتوانند بر سر ايجاد مسير پروازي جديدي در شهرهاي کوچک نيز به رقابت بپردازند؛ به عنوان نمونه اخيرا ايران اير مسير تهران ـ رامسر را ايجاد کرد که قبلا شرکت هواپيمايي آسمان در اين خط پرواز مي‌کرد؛ بنابراين کم کم داريم به سمت رقابت ميان ايرلاين‌ها حرکت مي‌کنيم که البته کمي‌زمان بر است.
مردم مي‌توانند آنلاين از ايرلاين‌ها شکايت کنند
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري درباره وجود شکايت‌هايي مبني بر عدم رعايت آيين نامه حقوق مسافران از سوي برخي ايرلاين‌ها که تأخيرات پروازي متعددي دارند اما به تعهدات مندرج در آيين نامه عمل نمي‌کنند، بيان کرد: اين آيين نامه براي اولين بار در دولت يازدهم تهيه و اعمال شد. همه تلاش سازمان براي شفاف سازي قوانين و حقوق مردم است و مردم نيز روز به روز بيشتر با حقوق خود آشنا مي‌شوند. خطوط هوايي نيز به مرور رعايت حقوق مردم و مسافران را بيشتر در دستور کار خود قرار مي‌دهند که نتيجه آن کاسته شدن تعداد شکايات مردمي‌از ايرلاين‌هاست. آيين نامه حقوق مسافر در حال اجراست و سازوکار جديدي هم در سايت سازمان هواپيمايي ايجاد شده که مردم مي‌توانند به صورت آنلاين از ايرلاين‌ها به اين سازمان شکايت کنند؛ ما نيز از آنها توضيح مي‌خواهيم و شرکت‌هاي هواپيمايي موظفند به مردم پاسخگو باشند. اگر ايرلاين‌ها آيين نامه را اجرا نکنند، به آنها اخطار مي‌دهيم.
تمام هواپيماهاي جديد، مشکل تامين مالي دارند
وي در پاسخ به اين پرسش که هواپيماي اي تي آر بعدي چه زماني قرار است به ناوگان هما افزوده شود؟ گفت: هنوز زمان ورود اي تي آرهاي پنجم و ششم ايران اير مشخص نيست؛ همه هواپيماهايي که قرار است وارد کشور شوند، مشکل تأمين مالي دارند و پس از آنکه تأمين مالي انجام شد، هم بوئينگ، هم ايرباس و هم اي تي آر آمادگي دارند هواپيماها را به ايران تحويل دهند. قرار است تا پايان امسال (۹۶) ۵ فروند اي تي آر ديگر به هما تحويل داده شود و اين جزء تعهدات اين کمپاني هواپيماساز فرانسوي ـ ايتاليايي است. منتها ما هم بايد به تعهداتمان در خصوص تأمين مالي آنها عمل کنيم.
وي در خصوص موافقت ايران با انجام پروازهاي قطري از آسمان کشورمان متذکر شد: همه فرآيندهاي بين المللي هواپيمايي تجاري و غير نظامي‌در دنيا از طريق سازمان ايکائو وابسته با سازمان ملل متحد پيگيري و اجرا مي‌شود ايران هم عضو اين سازمان جهاني است که با توجه به مشکلاتي که براي مردم قطر ايجاد شده، ايکائو از ما درخواست کرد تا با کشور قطر همکاري کنيم که موافقت شد. در حال حاضر نيز حدود ۱۷ درصد عبور پروازهاي قطري از آسمان ايران افزايش يافته است.
تاسيس ۱۰ ايرلاين جديد
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص موافقت اصولي سازمان هواپيمايي کشوري با ايجاد شرکت‌هاي هواپيمايي جديد گفت: متقاضيان راه‌اندازي ايرلاين، در اولين گام بايد موافقت اصولي سازمان را اخذ کنند، در اين مرحله به ۱۰ ايرلاين موافقت اصولي داده‌ايم آنها شش ماه فرصت دارند تا ساختار سازماني خود را طراحي، تکميل و عملياتي کنند اين فرصت شش ماهه قابل تمديد براي يک نيم سال ديگر است. در حال حاضر نيز سرمايه گذاران اين ۱۰ ايرلاين جديد در حال خريد هواپيما هستند. اميدواريم طي شش ماه آتي تعدادي از اين شرکت‌ها فعاليت خود را آغاز کنند.
وي درباره کفايت (حداقل) سرمايه شرکت‌هاي هواپيمايي جديد نيز اظهار داشت: متقاضيان يا سرمايه گذاران راه‌اندازي شرکت هواپيمايي اهداف مختلفي از تأسيس ايرلاين دارند برخي به دنبال راه‌اندازي خطوط هوايي داخلي يا منطقه اي هستند، برخي انجام پروازهاي بين المللي را هدف گذاري کرده‌اند، برخي هم صرفا مي‌خواهند پروازهاي چارتري داشته باشند و مدل‌هاي ديگر که هر کدام به مجوز خاصي از سوي سازمان هواپيمايي نياز دارد؛ طبعا کفايت سرمايه هر مدل از درخواست مجوزها هم متفاوت است. اما حداقل سرمايه براي متقاضي ايرلايني که همه نوع فعاليتي بخواهد داشته باشد، ۳۴۰ ميليارد تومان است. پس از تأمين سرمايه نيز در گام بعدي متقاضي بايد به دنبال اخذ گواهينامه‌هاي فني باشد. همه اين مراحل شفاف بوده و هر کس مي‌خواهد ايرلاين جديد ايجاد کند، مي‌تواند به سايت سازمان هواپيمايي مراجعه کند.
عابدزاده در خصوص نظارت سازمان هواپيمايي کشوري بر خريد و فروش هواپيما از سوي ايرلاين‌ها تأکيد کرد: اين سازمان بر امور بازرگاني شرکت‌ها نظارتي ندارد؛ خريد و فروش هواپيما نيز يک اقدام بازرگاني است که قاعدتا سازمان هواپيمايي نظارتي بر آن انجام نمي‌دهد؛ اما انچه در حوزه نظارت اين سازمان است، صدور مجوز پرواز به هر فروند هواپيمايي است که قرار است به مردم سرويس دهي کند؛ اين نظارت هم شامل رعايت استانداردهاي فني لازم براي يک هواپيماي فعال مي‌شود.
وي با اشاره به زيان ده بودن خطوط هوايي گفت: تا پيش از آزادسازي نرخ بليت، قيمت گذاري‌ها تکليفي بود که سبب زيان دهي ايرلاين‌ها شده بود. به همين دليل رقابتي ميان ايرلاين‌ها بر سر نوع سرويس دهي، مسيري که انتخاب مي‌کنند و ... نبود اما الان همه اين موارد براي آنها مهم است خصوصا چون نمي‌خواهند هواپيماهايشان با صندلي خالي به پرواز درآيند، بليت‌هاي ارزان به مشتريان ارائه مي‌دهند. بنابراين اگر حرفه اي شرکت داري نکنند، مديريت ايرلاين زيان ده خواهد بود. ضمن اينکه فرودگاه‌ها هم بايد به سمت خودگردان شدن و پذيرش پروازهاي جديد حرکت کنند تا درآمدهايشان افزايش يافته و از هزينه‌ها کاسته شود.