لاوروف:‌ به شدت حملات اسرائیل به سوریه را محکوم می‌کنیم

وزیر خارجه سوریه با اشاره به تحولات اوکراین و اظهارات رسانه‌ای غرب درباره احتمال حمله روسیه به کی‌یف اظهار کرد: کارزاری که غرب از روی دروغ و فریب علیه روسیه به راه انداخته، همان کارزاری است که قبلا علیه سوریه انجام شد.
به گزارش ایسنا، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز دوشنبه در مسکو نشست مشترک برگزار کردند.
در این نشست، وزیر مقداد با تاکید بر اینکه هدف اصلی دو کشور برقراری صلح و ثبات در جهان است، بر نقش کلیدی روسیه در این زمینه نه تنها در خاورمیانه بلکه در اروپا تاکید کرد.
وی با اشاره به اظهارات مقامات غربی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: کارزاری که غرب از روی دروغ و فریب علیه روسیه به راه انداخته، همان کارزاری است که قبلا علیه سوریه انجام شد.


فیصل مقداد افزود: کشورهای غربی با ایجاد پایگاه های نظامی خود در اوکراین، تجاوز کی‌یف به روسیه را تشویق می‌کنند.
مقداد تاکید کرد که تجاوزات رژیم صهیونیستی در خاک سوریه در راستای دفاع از تروریست‌های همپیمان خود در سوریه است.
وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که اگر حملات وحشیانه به سوریه ادامه پیدا کند، این کشور حق دارد به آن پاسخ دهد. دیر یا زود آنها خواهند فهمید که سوریه قادر است پاسخ دهد.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که مسکو تحریم‌های یکجانبه غرب علیه مردم سوریه را به شدت محکوم می‌کند.
مقداد همچنین گفت که ایالات متحده نه تنها از برنامه‌های تجزیه طلبانه حمایت می‌کند، بلکه به سرمایه گذاری بر روی تروریسم ادامه می‌دهد، زیرا تروریست‌های خود را از سوریه به سایر مناطق جهان منتقل می‌کند تا برنامه‌های سیاسی خود را اجرا کند.
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: ما به کار مشترک خود با هدف دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه که تضمین کننده حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه است ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به حملات مستمر اسرائیل در خاک سوریه تصریح کرد: ما حملات اسرائیل به سوریه را که می‌تواند منجر به تشدید تنش شدید در منطقه شود، به شدت محکوم می‌کنیم.
لاوروف افزود: حملات اسرائیل نه تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه توانایی‌های سوریه برای مقابله با تروریسم را نیز تضعیف می‌کند.
لاوروف اوضاع انسانی در سوریه را بسیار خطرناک دانست و گفت: در مرحله کنونی اولویت ارائه کمک‌های بین‌المللی به دمشق جهت تحقق اهداف بازسازی پس از جنگ و اجرای پروژه‌های بازسازی اولیه برای زیرساخت‌ها است.
وی تاکید کرد که طرف روسی به شدت «تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه سوریه را محکوم می‌کند، تحریم‌هایی که توسط غرب اعمال شده و منجر به رنج بیشتر مردم سوریه می‌شود.»
لاوروف افزود: ما نگران وخامت اوضاع امنیتی در مناطقی هستیم که تحت کنترل دولت سوریه نیستند. حمله داعش به زندان الحسکه در ژانویه امسال به نمونه بارز وخامت اوضاع امنیتی در کرانه شرقی فرات تبدیل شده است.
وزیر خارجه روسیه گفت: این برای ما بسیار حائز اهمیت است که دولت سوریه توانایی بیشتری برای دفع حمله تروریستی داشته باشد. کمک به تقویت توانایی‌های سوریه و همچنین توقف حملات مستمر اسرائیل در خاک سوریه، جزو اهدافی است که به طور منظم آن را دنبال می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
خلبان چگونه از تلفات انسانی بالا جلوگیری کرد؟ سقوط تلخ هواپیما در تبریز جلال خوش‌چهره رویکرد عملگرایانه تهران در وین چرا این روزها آمار مبتلایان به کرونا کم اما فوتی‌ها در حال افزایش است؟ این‌بار نه دلتا، بلکه اومیکرون جان می‌گیرد تلاش های آخر برای کارشکنی مذاکرات وین؛ تشدید تحرکات و اظهارات صهیونیست‌ها آیا مدیران رده بالای دولتی می‌تواند موانع متعدد بر سر راه سینماگران را برطرف کند؟ بازگشت «شورای سینما» «‌ ابتکار» تاثیر سیگنال‌های مثبت مذاکرات وین بر بازار ارز را بررسی کرد دلالان، ناتوان از کنترل بازار اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به کشوری در حاشیه خلیج فارس چه ابعادی دارد؟ اهمیت سفر رئیسی به قطر رئیس قوه قضائیه ماموریت داد نظارت ویژه دادستان‌ها بر شبکه توزیع در آستانه عید نوروز سخنگوی وزیر امور خارجه: درباره زندانیان تفاهماتی با آمریکا حاصل شده است لاوروف:‌ به شدت حملات اسرائیل به سوریه را محکوم می‌کنیم تداوم پس‌لرزه‌های عملیات حزب الله «اسرائیل» به سمت جنون حرکت می‌کند مرندی: اسرائیل توان تاثیر بر مذاکرات وین را ندارد سرنوشت نامعلوم تسلیحات خطرناک ارسالی آمریکا به اوکراین